Behöver hjälp

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nora Lindvall
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 juli 2015, 20:34

Behöver hjälp

Inlägg av Nora Lindvall »

Hej, hej!
Jag är en tjej på 16 år som är inne på det där med Crossmoppe.
Jag ska snart fixa körkort, helst vill jag ha en Klass 1 moppe.
Jag är helt nybörjare så jag kan inte så mycket med allt det här.
Men de jag har kollat på är Rieju drac, Rieju MRT och Derbi Senda.
Vet inte om dem är några bra moppar för just mig.
Så jag skulle vilja få lite hjälpråd när jag ska köpa en, såsom vilka modeller och märken som är bra och det där med cc? Och vad man ska tänka på över huvudtaget. Om ni har tips och trix får ni gärna hjälpa till.
:wink:
honachs
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2015, 10:08

Inlägg av honachs »

jag tycker då drac är väl det ända av Rieju som är att ha. junkmopeder
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

Rieju, Derbi, Yamaha, ch racing, Beta är väl dom som är något att ha. Keeway, Generic trigger o cpi är väll dom som man borde undvika imo.

Skulle nog kört på någon nyare MRT, Derbi eller Yamaha DT om jag var du då dom är pålitlig och ser bra ut :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Tjena.

Jag skulle hålla mig till Derbi, eller Rieju. Lättmekade om problem uppstår, och även lätta att trimma, om man skulle känna för det.

Ang. cc. Hur menar du då? Vad det är, eller vad man vill ha?
Det står alltså för hur många kubikcentimeter motor består av. När man pratar om bilar brukar man prata om liter istället, för att det blir alldeles för stora tal annars.

Upp till 50cc är ju lagligt, som du säkert vet. Har man inga problem med att åka olagligt, och vill ha extra fart så är ju större cylinder (motor) att föredra.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Rieju drac finns som nyast från 05, vilket blir ganska gammalt ifall du köper klass 1 och de har lågt andrahandsvärde. De är dock låga vilket är bra ifall du är kort. De är väldigt lättmeckade med mycket plats runt motorn.

Både Rieju mrt och Derbi Senda går att köpa nya så de kan du provköra i butik och se hur de skiljer sig att köra. Köp så ny som möjligt så är de mindre risk att de blivit sönderskruvade. Båda håller hög kvalité och är lätta att trimma samt billigt med reservdelar. Derbi har det lite trångt vid motorn så kan vara svårt att komma åt.
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Finns ju många olika slags mopeder men som de andra sa Derbi, Aprilia, Rieju, Beta, Yamaha är väldigt bra och ska hålla vad jag vet.

Sedan ska du undvika de andra sämre mopederna ''Kina skit'' Generic, cpi ,TMS
då de går sönder.

Mopeder ligger på 50 cc ''Kubik centimer''

När du kollar på mopeder så kan de vara bra att veta hur långt den har gått, Jag skulle inte köpt någon över 1600 mil men det beror ju på dig och hur mycket du ska åka :). Kolla så mopeden har Ramnummer och så den inte är stulen såklart ;))

Finns guider på vad som kan vara bra att veta innan du ska köpa moped här på forumet kan skicka lite länkar.

http://www.twostrokerider.se/att-tanka- ... per-moped/

http://www.twostrokerider.se/vilken-mop ... -dig-bast/

SJälv har jag en Aprilia SX50 2007 tycker den fungerar väldigt bra, dock är den lite ovanligare men har samma delar som Derbi så delar är enkla o hitta.

Modeller på olika mopeder
Derbi tycker jag Senda och Drd är fina och ska fungera bra kan dock inte de andra modellerna

Yamaha ingen aning DT har jag hört är bra

Beta vet inte där heller

Rieju Mrt brukar vara bra även rrx men fina la mer där med

Aprilia Sx50 är mycket bra ;) finns även med crossdäck på istället för de släta Sm däcken då den kallas RX50 istället. Sen en äldre variant som heter MX 50 den vet jag inget om.

Hoppas detta hjälpte och förlåt om jag skrev lite slarvigt gjorde annat samtidigt ;)[/url]
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Byt rubrik direkt!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

DEA!! skrev:Byt rubrik direkt!
jasså här kommer mod och väcker 3månader gamla trådar? ;)

edit va inget
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Oj kan varit jag som återupplivade tråden från de döda såg inte att de var såpass länge sedan ;)
Skriv svar