Behöver snabb hjälp ang slider!!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Maxboxz
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 juli 2015, 17:28

Behöver snabb hjälp ang slider!!

Inlägg av Maxboxz »

tjena. Jag köpte en Yamaha slider för några månader sen och då så funkade den i någon dag innan den la av. Efter det har jag försökt med allt för att kunna fixa den själv men när jag verkligen inte kom på felet så bestämde jag mig för att lämna in moppen på verkstad... Dom felsökte moppen och bytte cylinderkit med helt by cylinder... Jag åkte och hämtade moppen och körde hem den helt utan problem. När jag hämtade den så sa han att det var externt viktigt att inte ha för mycket gas innan man kört in cylindern, så jag har bara lite gas när jag kör.... En vecka senare körde jag en sträcka på 2 mil med moppen och då slutade den funka när jag kört halva vägen men då trodde vi att moppen bara värmenypt eftersom den startade efter 10 min igen... Dagen efter körde jag samma sträcka igen och den funkade utan problem... Men idag körde jag ca 7 km och den rullade på tills jag nästan va hemma och då bara la den av... Den startar på första kicken men när man gasar tar den inte och det låter som den typ spottar luft.. Ända jag vet är att jag precis tankade innan den la av.... Kom på nu också att den tar när man gasar och håller in bakbromsen och då kommer den iväg lite...
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

När du säger att motorn låter som den spottar luft, menar du då förgasarsmällar som liksom säger "pang" i avgasröret?

Om din motor skulle värmenypt så skulle detta vara ett allvarligt problem och risken är att både cylinder och kolv riskerar att åka åt fanders.

Jag tror att problemet sitter i förgasaren och det låter lite som att din motor får för lite bensin. Eller att det är smuts i din förgasare som sätter igen munstycken.
Jag rekommenderar att inte köra med din moppe förrän du hittat och lagat felet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Maxboxz
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 juli 2015, 17:28

Inlägg av Maxboxz »

Nu har jag hört med en polare och han kom och kollade på moppen och han sa att det inte var förgasaren utn trodde cylindern hade pajat.... Men grejen är så här att jag har fan inte haft mer gas än vad som behövs för att ens moppen ska rulla så fattar fan inte vrf den bara lagt av så snabbt...
chkreuger
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 april 2014, 14:01
Ort: Uppsala

Inlägg av chkreuger »

Maxboxz skrev:Nu har jag hört med en polare och han kom och kollade på moppen och han sa att det inte var förgasaren utn trodde cylindern hade pajat.... Men grejen är så här att jag har fan inte haft mer gas än vad som behövs för att ens moppen ska rulla så fattar fan inte vrf den bara lagt av så snabbt...
Kan ju vara för att den får ingen olja eller får för lite olja. Men tror att det är förgasare problem. Typ munstcke och nålen som är problemet annars kan du ju taisär cylinder och kolla om den har nypt.
Har haft samma problem men då var det vacum slang som var konstig .
Skriv svar