Hallå TSR!
Det är så att min Jetforce startar på första startmotor snurren ibland, och ibland så vägrar den starta så länge som man inte "stryper" luftflödet till luftfiltret med handen.
Förgasaren som sitter på har ingen luft/bränsleblandnings skruv och tomgångsskruven gör ingen större skillnad förutom varvtalet när man väl har startat den.
Har provat att rengöra förgasaren grundligt och problemet kvarstod!
Vad är nästa steg i felsökningslistan?
är det automatisk choke på den? låter som att den fungerar ibland och då startar den, ibland fungerar den inte och då stryper du luftflödet och motorn får fetare blandning och då startar.
lucman skrev:är det automatisk choke på den? låter som att den fungerar ibland och då startar den, ibland fungerar den inte och då stryper du luftflödet och motorn får fetare blandning och då startar.
Yes det är automatisk choke, hade av och tvättade av den enligt hasses guide också, men kollade inte om den funkade. Om det är den så hänger den sig i ytterläget ibland isf va?
En sak till: är det inte märkligt att jag inte har en bränsleblandningsskruv?
lucman skrev:är det automatisk choke på den? låter som att den fungerar ibland och då startar den, ibland fungerar den inte och då stryper du luftflödet och motorn får fetare blandning och då startar.
Yes det är automatisk choke, hade av och tvättade av den enligt hasses guide också, men kollade inte om den funkade. Om det är den så hänger den sig i ytterläget ibland isf va?
En sak till: är det inte märkligt att jag inte har en bränsleblandningsskruv?
Kan inte så mycket om automatiska chokar, hur menar du med ytterläget? De verkar finnas olika(?), vissa som ger mindre luft och andra ger ist mer bensin.
Att du inte har någon blandningsskruv är högst märkligt. Vad för förgasare har du? Finns det ett hål eller något annat som tyder på att det har/skulle kunnat suttit en där?
lucman skrev:
Kan inte så mycket om automatiska chokar, hur menar du med ytterläget? De verkar finnas olika(?), vissa som ger mindre luft och andra ger ist mer bensin.
Att du inte har någon blandningsskruv är högst märkligt. Vad för förgasare har du? Finns det ett hål eller något annat som tyder på att det har/skulle kunnat suttit en där?
Om jag har förstått rätt så börjar en elchoke ihoptryckt av fjädern, sen när den matas med 12-volt så trycks den ut. Och då måste den ha fastnat i "ytterläget" alltså uttryckt ibland?
Jag har en Gurtner py-15, hittar knappt någon dokumentation för den på nätet och står inte mycket om den i jetforce manualen iheller.
Om det är ungefär den här situationen du sitter i så funkar det perfekt efter ett nytt batteri. Det här filmen är inspelad med "fulladdat" batteri. Efter en mätning så visade det sig att så fort jag tröck på elstarten levererade batteriet endast 3 volt, med 12 annars. Jag köpte ett nytt batteri och sen fungerade allt felfritt. https://youtu.be/jjhpML1aYIo
(Fick inte inbäddningen att fungera)
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Om det är ungefär den här situationen du sitter i så funkar det perfekt efter ett nytt batteri. Det här filmen är inspelad med "fulladdat" batteri. Efter en mätning så visade det sig att så fort jag tröck på elstarten levererade batteriet endast 3 volt, med 12 annars. Jag köpte ett nytt batteri och sen fungerade allt felfritt. https://youtu.be/jjhpML1aYIo
(Fick inte inbäddningen att fungera)
Inte alls så! Startmotorn går runt hur fint som helst, bara att mopeden inte går igång ibland, de senaste gångerna jag provade så gick den igång direkt utan att jag behövde ge gas...
Har du kollat bränslefilter och liknande?
Eftersom det (ibland) fungerade bättre om du ströp lufttillförseln kan det ju innebära att det kommer för lite bränsle till förgasaren, och du endast försöker antända luft.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?