Förgasarkrångel yamaha neos

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Förgasarkrångel yamaha neos

Inlägg av Lukaas1 »

Tjena jag köpte en neos idag och förra ägaren sa att den gick blöddrigt sist den var igång.
Den går både blöddrigt och ojämnt som tusan.
Jag har blåst i varenda hål som finns i förgasaren men den vill ej gå bra och den är väldigt svårstartad.
Den orkar inte varva ur heller och när man har kört 20 m så lägger den av.
Så nu har jag plockat ner förgasaren i molekyler och lagt den i bensinbad och hoppas på bra resultat.
Jag är trött på att stå och kicka och vill därför få lite tips om vad det kan vara.
Sen så har jag tittat membran och ska testa byta till original insug imorgon.
Det är något slags trimrör samt dellorto pnhb? 19 mm stage 6 black edition. förgasare Sen säkert även vikter osv.
Ska öppna variatorn imorgon och kolla vad som finns där.
Har även testat bytt till manuell soppakran utan framgång.
Men jag ska inte klaga eftersom jag fick den för 600+ massor av delar
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

När motorn blöddrar (fyrtaktar) Så är detta ett tecken på att motorn får för mycket bensin.
Motsatsen är att motorn böar (Kvävs) Som beror på att motorn får för lite bensin. Men samma symtom kan bero på att motorn tar in tjuvluft.

Troligtvis tror jag problemet är att ditt huvudmunstycke i förgasaren är för stort och därför får din motor för mycket bensin för att gå bra. Men för att utesluta andra enklare orsaker så bör man tvätta rent luftfilter, kontrollera att inte motorn drar tjuvluft.

Om du plockar av tändstiftet så kommer detta vara oljigt och svart vilket visar att motorn får för mycket av det goda. En normal förbränning ska visa ett tändstift som är gyllenbrunt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Ska testas men är inte hemma nu så det får bli imorgon.
Perfekt eftersom att jag beställde till min andra moppe förra veckan och har dom hemma nu :D
Men den borde ju gå på tomgång men det är kanske som du säger dedär med tjuvluft
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Det är inte förgasaren som krånglar utan det är något annat.
Förgasaren ska var rätt inställd säger brorsans kompis som ägde den förut.
Måste typ vara en rejäl läcka mellan blockhalvorna eller packboxarna vid veven.
Den går lite på tomgång med sen så stängs den av och man kan bara varva skitlite.
Jag vet att det inte är förgasaren pga av att jag har provat en annan och bytt munstycken.
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Hahaha det fanns ingen packning mellan blockhalvorna så jag ska åka till biltema och köpa packningssilikon och montera ihop allt sen
Skriv svar