Tjenare behöver hjälp med en aerox som inte startar

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

aerologgoa
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 juli 2015, 14:51

Tjenare behöver hjälp med en aerox som inte startar

Inlägg av aerologgoa »

Tjenare som sagt behöver hjälp med en aerox som inte startar!
Kolv och cylinder är ny nytt membran nya packboxar vid veven båda sidor den har gnista dock inte så start men den är synlig har gjort rent förgasaren grundligt flera gånger har tagit ner svänghjulet och stator plattan och gjort rent allt den får bensin stiftet är blött efter att ha kickat ett tag. Allt började med att jag va ute o körde gick precis som vanligt men när jag kom hem så dog den på tomgången efter det är den stendöd den har inte ens tänt till någon gång, ska köpa startgas och testa om den går på de.
Har någon nån ide vad som är galet eller något som jag bör kolla upp
Hjälp uppskattas verkligen!
Oldbig
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 juni 2015, 14:20

Inlägg av Oldbig »

Jag är inget profs på sånt här men säkringen kanske har gått?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

den får bensin och har komp (antar jag ifall cylinder etc är nytt) så det enda är väll gnistan? Byta tändstift kan ju vara något att testa. Om gnistan inte är så stark utanför så kanske det inte orkar tända under komp.
aerologgoa
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 juli 2015, 14:51

Inlägg av aerologgoa »

Ja den har bra komp har testat med massa olika tändstift som jag vet fungerar börjar fundera på om tändspolen e kass?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

skulle ju kunna vara ifall gnistan svag, du kanske kan få låna en ifrån en kompis och testa?

annars ta en multimeter och så kollar du hur mycket ström som går i de olika kablarna till tändningen. sen jämför du med hur det ska vara i normala fall. då kanske du hittar felet.
chkreuger
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 april 2014, 14:01
Ort: Uppsala

Inlägg av chkreuger »

Kan vara att den får för mycket olja om du blandra i tanken vilket gör att den inte tänder.pga gör att soppan är svår tänd
Skriv svar