2 frågor om oljeblandning med bensinen

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
AgravaineSW
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 maj 2015, 04:13

2 frågor om oljeblandning med bensinen

Inlägg av AgravaineSW »

1. Hur ofta ska jag blanda ner olja med bensinen? Efter jag har fyllt på med mer bensin?

Har kollat på internet fast inte hittat något.

2. Jag har även en separat oljetank fast vet ej om den fungerar. Det ligger olja i den som nog har legat där några år eftersom den har stått kanske i 3-4 år. Så hur kan jag se om den fungerar?
Oskare97
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:40
Ort: Nyköping

Inlägg av Oskare97 »

Man får väl följa slangarna och titta på en sprängskiss hur det ser ut i "oljepumpen" eller vart de nu går sen kolla om den funkar och om det kommer olja i slangen till förgasaren, bara så jag antar att det skulle gå till, tror inte mopeder har någon varningslampa eller ett enklare sätt att kolla om de funkar.
Så kolla först vid förgasarn är ju lättast.

Själv kör man direkt i tanken då motorn skär om den lägger av:/
sönderplockad skrotmoppe 04
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Om det inte spelar någon roll för dig ifall du blandar i tanken eller kör med separat blandning så är nog det enklaste att bara väck vajern till oljepumpen så är du säker på att den inte också ger olja och så blandar du bara i tanken. Du blandar varje gång du tankar.
Användarens profilbild
AgravaineSW
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 maj 2015, 04:13

Inlägg av AgravaineSW »

lucman skrev:Om det inte spelar någon roll för dig ifall du blandar i tanken eller kör med separat blandning så är nog det enklaste att bara väck vajern till oljepumpen så är du säker på att den inte också ger olja och så blandar du bara i tanken. Du blandar varje gång du tankar.

Så jag ska ta bort separata oljetanken?
Skriv svar