Sänka hastighet drac

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Sänka hastighet drac

Inlägg av obeee »

Tja, måste få ner hastigheten på moppen då päronen tvingar mig för att jag åkte fast. Har inte hittat något billigt original rör som ja kan. Tänkte kolla med er om ni har tips på hur jag kan gå tillväga. Moppen är en drac med strypt tk rör o 10/56 drevning.
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Kör 14-48 drevning.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Beya skrev:Kör 14-48 drevning.
hur snabbt kommer den gå då? den går i 60 nu o vill få ner till typ 40-45
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

obeee skrev:
Beya skrev:Kör 14-48 drevning.
hur snabbt kommer den gå då? den går i 60 nu o vill få ner till typ 40-45
hade 13/52 på min drac med strypt TK, gjorde 65. och den orkade knappt varva någonting. tror inte den kommer gå så långsamt med 14-48, men ifall den gör det så kommer den bli väääldigt slö. tror snarare på att dreva lättare typ 9/65 tror jag finns? eller göra en större plugg i röret.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

10 är det minsta framdrevet och på en verkstad jag besökte sa dom att 56 var största drevet till drac. Hur fixar man en större plugg?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Kollade och det verkar stämma, finns till Derbi så trodde att det fanns till Rieju också, kanske går att köpa derbidrev och borra om, bak alltså. Men då är det nog lättare att göra en egen plugg. En polare borrade bara ett hål i en bricka och satte i mynningen av röret, den gjorde 42 tror jag, dock hade han mk rör. så prova dig fram mellan lite olika storlekar så blir det nog bra :)
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Okej, tack så mycket
hamph
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2015, 17:48
Ort: jkpg

Inlägg av hamph »

drd extreme 15

vivacity 06

rrx 06
hamph
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2015, 17:48
Ort: jkpg

Inlägg av hamph »

drd extreme 15

vivacity 06

rrx 06
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Schysst, sätter man den innan ljuddämparen då?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Den där passar inte, den är 5 cm c-c och tk är 4 cm c-c. Går ju att borra nya hål men de kommer delvis att hamna i de gamla hålen plus att man behöver kapa bort de utstickande bitarna om man inte vill att de sticker ut utanför röret.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Det där räcker inte, du måste ha den orginal. Har du en 70cc och moppen gör 20kmh åker du ändå dit för trim. Likaså om du inte har orginaldrev,insug,förgasare, ja allt. Så att bara dreva ner hastigheten åker du dit på om dom kollar den.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

TheAndersson skrev:Det där räcker inte, du måste ha den orginal. Har du en 70cc och moppen gör 20kmh åker du ändå dit för trim. Likaså om du inte har orginaldrev,insug,förgasare, ja allt. Så att bara dreva ner hastigheten åker du dit på om dom kollar den.
nej, röret är ce-godkänt med strypning i så det är lagligt. är det 30 moped får man ändra mopeden från originalutförande och så länge den inte har för mycket effekt eller går för snabbt är det inte olagligt med det röret. är det en EU moped så ska den ombesiktigas med det röret och då är det lagligt. dessutom kommer inte polisen säga något ifall den inte går för snabbt eller har märkbart högre effekt än normalt.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Jo men jag mena att t.ex om det sitter ett uppborrat/större insug osv så räknas det som trim. Dreven måste dessutom vara orginalstorlek. Sen att inte polisen märker lika lätt så kan man lika gärna skaffa blackbox, skulle dom ta in den så lär dom märka ifall det nu sitter t.ex ett större insug på, eller en blackbox
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

TheAndersson skrev:Jo men jag mena att t.ex om det sitter ett uppborrat/större insug osv så räknas det som trim. Dreven måste dessutom vara orginalstorlek. Sen att inte polisen märker lika lätt så kan man lika gärna skaffa blackbox, skulle dom ta in den så lär dom märka ifall det nu sitter t.ex ett större insug på, eller en blackbox
Har faktiskt en blackbox som förra ägaren hade kopplat in fel. När moppen för några månader sen var inne hos polisen hittade dom inget. Kanske var det för att jag sa att jag bara hade trimrör.
Skriv svar