yamaha dt50rsm för fet blandning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gustaf_00
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2015, 22:22

yamaha dt50rsm för fet blandning

Inlägg av gustaf_00 »

Hej! har skaffat en yamaha dt50rsm 06 som får allt för mycke olja och den surar lätt ihop, får starta den med choken. dessutom läcker det ut oförbränd olja och avgaser mellan cilyndern och avgasröret (trimrör med effekt ljuddempare urpluggat). finns det några lösningar?? eller måste jag köpa nya pumpar??

vill inte blanda derekt i tanken.

jättetacksam för svar!!!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Avgaspackningen verkar inte att täta mellan röret och cylindern. Antingen är röret inte ordentligt spänt eller packningen trasig. Det är normalt när det inte är tätt där att det läcker ut olja där i från då.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
gustaf_00
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2015, 22:22

Inlägg av gustaf_00 »

har något effektrör som satt på när jag köpte den men kan man täta det med packningsilikon??
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om du får det tätt så lär det inte hålla i längden. Men att få det tätt är näst intill omöjligt eftersom att det är högt avgastryck just på det stället. Bättre att köpa en ny packning och sätta på så lär du inte få problem med det mer. Dem är inte särskilt dyra att köpa och är inte svårt att byta själva. ;)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
gustaf_00
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2015, 22:22

Inlägg av gustaf_00 »

men hur kan man göra så den inte får lika mycket olja för den får alldeles för mycket olja??!!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om din motor får för mycket olja så ryker den väl en hel del också ur avgasröret och går riktigt dåligt? Du säger att motorn surar och att du ofta får starta med choke.

Det som händer när man chokar är att man ger motorn mer bensin som motorn kräver när den är kall. Men sedan surar din motor när även väl du slagit av choken... eller ? I så fall är problemet i förgasaren och det är svårt att peka ut här och nu vad problemet kan vara på rak arm. Det kan vara för stort huvudmunstycke i förgasaren. Chocken som hakat sig, som inte slår av sig helt när du slår av den.

Ju mer bensin motorn får- så får motorn också samtidigt mera olja- och jag tror att det har att göra med problemet att din motor får för mycket olja.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
gustaf_00
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2015, 22:22

Inlägg av gustaf_00 »

aa han surar även i hop när jag har slagit av choken. men ska gå genom förgasaren i dag och göra rent den.

tack för hjälpen!!:)
Skriv svar