Sida 1 av 1

Hjälp med Honda MT5 trimning

Postat: 28 juni 2015, 03:18
av HasselTrassel
Hej! Jag har meckat en hel del med min Stalker, men nu är jag sugen på att köpa en gammal Honda mt5!
Kommer köra mycket på bakan så vill ha en så LÅGVARVIG setup som möjligt. Toppfart är inte så viktigt, vill mest ha bra kraft och axx.

Setupen jag hade tänkt:
hemmagjort insug
funderar på AIRSAL 70cc alu cylinder (är den bra?)
jamarcol rör (om det är lågvarvigt?)
böja upp stoppen på membranet lite
plana topplocket
Org förgasare
Sportluft

Vilken drevning ska jag ha?
Duger org förgasaren eller borde jag byta upp? I så fall hur stor borde jag köpa?
Hur mycket vågar man plana? Hur många millimeter borde tas bort?
Någon som kan förklara hur man portar den för bästa möjliga bottendrag?

Kommer lägga så lite pengar som möjligt så tänk på det!

Vill att den ska vara så PÅLITLIG som möjligt, den ska inte skära en gång i månaden...


Någon kunnig som kan hjälpa mig? :D :D

Postat: 28 juni 2015, 15:23
av TheAndersson
Bort med jamarcol, skulle hellre tagit technorace eller proma.
Skulle också tagit större förgasare 17-19mm

Athena cylindern är bra

Drevning 15-45

Vill du tjäna in lite pengar kan du köpa airsal cylinder, den är inte så bra på topp men den är bra på axxa :) skiljer väldigt mycket i pris också.

Rören jag rekommenderade finns på trimbutiken.se

Postat: 28 juni 2015, 16:22
av Dillpojken
Har liknande setup på min mt5:
70cc Athena cyllinder
original förgasare, lite upp borrad
borrat upp insuget
proma krök med kromad slutdämpare
kolfiber reeds
borrad luft burk

Jag kör med 16/45 drevning eftersom jag är ute efter lite mer toppfart, men den har endå rätt bra axx, så jag tycker du borde köra på 15/45, då har du bra axx och samtidigt en toppfart på ca 70.

Original förgasare duger bra, jag hade inte gett mig på o plana toppen om jag inte har rätt verktyg och kunskap, köp istället högkomp topplock, kostar ca 450kr.

som tidigare skrev så tycker jag du borde skippa jamarcol, det ger ingen direkt eftekt och är dessutom högvarvigt, köp istället luhao, proma, techno race, homoet, gianelli osv.

Postat: 28 juni 2015, 21:19
av Rlias
Men mt5 är ju rätt svåra att åka bakhjul på? :/ Dom är redigt framtunga!

Postat: 28 juni 2015, 22:19
av TheAndersson
Inga problem alls

Postat: 29 juni 2015, 00:03
av chkreuger
Plan så mycket du kan bara det inte tar i någon stans. Bora föge eller köp ny. När det gäller porting så är det en helt annan värd.

Postat: 29 juni 2015, 15:22
av HasselTrassel
Dillpojken skrev:Har liknande setup på min mt5:
70cc Athena cyllinder
original förgasare, lite upp borrad
borrat upp insuget
proma krök med kromad slutdämpare
kolfiber reeds
borrad luft burk

Jag kör med 16/45 drevning eftersom jag är ute efter lite mer toppfart, men den har endå rätt bra axx, så jag tycker du borde köra på 15/45, då har du bra axx och samtidigt en toppfart på ca 70.

Original förgasare duger bra, jag hade inte gett mig på o plana toppen om jag inte har rätt verktyg och kunskap, köp istället högkomp topplock, kostar ca 450kr.

som tidigare skrev så tycker jag du borde skippa jamarcol, det ger ingen direkt eftekt och är dessutom högvarvigt, köp istället luhao, proma, techno race, homoet, gianelli osv.
Tack så mycket för all information!
Oj förlåt jag menade airsal 70cc alu cylinder!!! :oops:
Tror jag känner någon med svarv, hur mycket ska man svarva ner toppen i så fall?

Postat: 29 juni 2015, 15:29
av HasselTrassel
TheAndersson skrev:Bort med jamarcol, skulle hellre tagit technorace eller proma.
Skulle också tagit större förgasare 17-19mm

Athena cylindern är bra

Drevning 15-45

Vill du tjäna in lite pengar kan du köpa airsal cylinder, den är inte så bra på topp men den är bra på axxa :) skiljer väldigt mycket i pris också.

Rören jag rekommenderade finns på trimbutiken.se
Förlåt menade airsal 70cc alu cylinder!! :oops: Amen vad bra då blir det nog den! Tror du ett billigt luhao rör räcker? kmr ha nästan org drevning så den orkar :lol:

Postat: 29 juni 2015, 15:35
av HasselTrassel
Rlias skrev:Men mt5 är ju rätt svåra att åka bakhjul på? :/ Dom är redigt framtunga!
Får upp min kompis mt5a på bakan som i princip är orginal, men den orkar endast några meter. :D

Postat: 29 juni 2015, 17:51
av TheAndersson
HasselTrassel skrev:
TheAndersson skrev:Bort med jamarcol, skulle hellre tagit technorace eller proma.
Skulle också tagit större förgasare 17-19mm

Athena cylindern är bra

Drevning 15-45

Vill du tjäna in lite pengar kan du köpa airsal cylinder, den är inte så bra på topp men den är bra på axxa :) skiljer väldigt mycket i pris också.

Rören jag rekommenderade finns på trimbutiken.se
Förlåt menade airsal 70cc alu cylinder!! :oops: Amen vad bra då blir det nog den! Tror du ett billigt luhao rör räcker? kmr ha nästan org drevning så den orkar :lol:
Räcker gör det väl, hade dock tagit annat. Sen lär det sitta en plugg i mitten av röret så du får såga isär och svetsa ihop om du vill dra den. Jamarcol och luhao är samma skit enligt mig. Dom duger men är sämsta trimrören man får tag i, kör för tillfället med urpluggat jamarcolrör, håller på att bygga avstämt nu dock

Postat: 30 juni 2015, 20:44
av Dillpojken
HasselTrassel skrev:
TheAndersson skrev:Bort med jamarcol, skulle hellre tagit technorace eller proma.
Skulle också tagit större förgasare 17-19mm

Athena cylindern är bra

Drevning 15-45

Vill du tjäna in lite pengar kan du köpa airsal cylinder, den är inte så bra på topp men den är bra på axxa :) skiljer väldigt mycket i pris också.

Rören jag rekommenderade finns på trimbutiken.se
Förlåt menade airsal 70cc alu cylinder!! :oops: Amen vad bra då blir det nog den! Tror du ett billigt luhao rör räcker? kmr ha nästan org drevning så den orkar :lol:
Ja luhao räcker nog, testa med original först och se hur det känns, vill du ha den mer effekt så kan du ju börja fundera på vilket rör då.

Postat: 1 juli 2015, 00:13
av HasselTrassel
Nu har jag köpt en honda mt5!

22mm förgasare
70cc
Urpluggat rör (vet inte vilket)
Sportluft

Men grejen är att jag var så dum och prova de burna på grus med framdäcket mot ett träd. Och sen hörde man att något lät från gaffel och nu är den helt stum....
Visste att gaffeln var klen men trodde den skulle hålla.
Aja, vad tror ni har hänt och hur plockar man isär man gaffeln?

Postat: 1 juli 2015, 09:27
av Beya
Du har väl krökt skiten. Köp ny! ;)

Postat: 1 juli 2015, 10:52
av G-son
Ska mycket till för att kröka en gaffel medan man står stilla. Vete sjutton vad du kan ha lyckats göra, men det är väl inte mycket annat att göra än en felsökning. Ska inte vara nån konst att öppna en sån gaffel ifall det skulle behövas, en stor plugg (eller höjningssatsen) uppe och en insexbult i botten om jag minns rätt.

Postat: 1 juli 2015, 16:33
av HasselTrassel
G-son skrev:Ska mycket till för att kröka en gaffel medan man står stilla. Vete sjutton vad du kan ha lyckats göra, men det är väl inte mycket annat att göra än en felsökning. Ska inte vara nån konst att öppna en sån gaffel ifall det skulle behövas, en stor plugg (eller höjningssatsen) uppe och en insexbult i botten om jag minns rätt.
Plockade av båda gaffelben och insåg att bara den högra gaffeln hade låst sig.
Vred fram och tillbaka och sedan kom den rätt antar jag för den började funka.
Såg att det var lite rostfärgat vatten som läkte ur så ska plocka isär och renovera. Men ingen olja läckte, utan bara vatten.

Såg på ett kvitto att röret är ett urpluggat jamarcol med jamarcol ljuddämpare. Och stod att förgasaren var 26mm fast han sa 22..
Har du nå tips på nästa steg för att öka bottendrag eller allmän effekt?

Här är en bild på moppen:
http://imgur.com/ZNnD7HJ

Postat: 1 juli 2015, 19:18
av Dillpojken
öka botten draget lite kan du göra genom att byta till kolfiber membran, eller 4 läppars.
hpi tändning ska göra en hel del också har jag hört.

Postat: 1 juli 2015, 20:26
av HasselTrassel
Dillpojken skrev:öka botten draget lite kan du göra genom att byta till kolfiber membran, eller 4 läppars.
hpi tändning ska göra en hel del också har jag hört.
Tändningen var fan svindyr, det kmr nog inte bli av...
Fan vad kasst att det inte sitter 4 läppars membran original.
Blir nog 4 läppars med kolfiber reeds. :D
Är sugen på att tillverka ett så kort insug som möjligt som sätter förgasaren vinklad uppåt. Så att den sitter plant mot marken när man kör på bakhjulet
Något mer för att öka gasrespons? Helst billigt...

Postat: 1 juli 2015, 21:05
av G-son
Justera in tändningen ordentligt. Gratis, om vi inte räknar med att man behöver köpa svänghjulsavdragare om man ingen har.

Postat: 1 juli 2015, 21:08
av HasselTrassel
hmm, hur gör man det då?

Å nån idiot som har ägt moppen innan har kapat av kylflänsarna på ena sidan av cylindern... (kanske för att montera något rör som inte passade?)
Tror ni detta kommer påverka mycket?

Postat: 1 juli 2015, 21:36
av GustavKull
kör mt5 på bakhjulet. Går bakhjul på alla växlar, ringar går oxå :)
Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCLpzOq ... 0_AWA/feed

har följande setup :
noname 70cc filad avgas
Luhao rör
16-45
21mm dellorto med biltema sportluft
top performance vev

Postat: 1 juli 2015, 23:38
av HasselTrassel
GustavKull skrev:kör mt5 på bakhjulet. Går bakhjul på alla växlar, ringar går oxå :)
Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCLpzOq ... 0_AWA/feed

har följande setup :
noname 70cc filad avgas
Luhao rör
16-45
21mm dellorto med biltema sportluft
top performance vev
Har sett dina videos! Du är grym ju! :D
Min polare undrar om luhao är strypt? Han säger att det står att det är strypt på en sida och inte strypt på en annan..

Och tänkte köpa ett nytt ngk stift, vad tror du funkar bäst till min setup?
NGK B8ES eller NGK B9ES