Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?

Inlägg av Charles1 »

Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!

Tack På Förhand :lol:
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Inlägg av Charles1 »

Någon? Snälla
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?

Inlägg av GurkMarmelad »

Charles1 skrev:Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!

Tack På Förhand :lol:
Vinkla förgasaren så att den inte tar i kopplingsarmen.
Att den inte frikopplar kan bero på att vajern är dåligt spänd eller att du har fel/gammal växellådsolja
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Re: Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?

Inlägg av Charles1 »

GurkMarmelad skrev:
Charles1 skrev:Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!

Tack På Förhand :lol:
Vinkla förgasaren så att den inte tar i kopplingsarmen.
Att den inte frikopplar kan bero på att vajern är dåligt spänd eller att du har fel/gammal växellådsolja
Tackar så mycket för ditt svar men kan man inte justera kopplingsarmen på något sätt. Och den frikopplar inte pga kopplingsarmen som inte kan dras ut helt eftersom förgasaren blockerar den
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Inlägg av Charles1 »

Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet :(
(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet :(
(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.

Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.

lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Inlägg av Charles1 »

GurkMarmelad skrev:
Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet :(
(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.

Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.

lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Wow tackar o bugar för det snabba svaret!! Jag vette fan hur man lägger upp bilder här men de där med växellådsolja troru det går kanon med castrol 10w-40 MTX ??
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Charles1 skrev:
GurkMarmelad skrev:
Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet :(
(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.

Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.

lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Wow tackar o bugar för det snabba svaret!! Jag vette fan hur man lägger upp bilder här men de där med växellådsolja troru det går kanon med castrol 10w-40 MTX ??

Jag körde castrol mtx i min Derbi och den oljan var helt underbar!
Castrol har alltid gjort bra oljor så jag rekommenderar definitivt den oljan, mtx 10w-40
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9006

På en sån här kan man sätta "huvudet" åt vilket håll du vill, det rätta är rakt bakåt, om du sätter den lite snett utåt sidan så borde den inte ta i förgasaren när du kopplar. hur bra kopplingen fungerar då vet jag inte och jag vet inte hur allt annat reagerar. Teoretiskt sett borde det fungera, och den bordebli lite trögare.
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Inlägg av Charles1 »

lucman skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9006

På en sån här kan man sätta "huvudet" åt vilket håll du vill, det rätta är rakt bakåt, om du sätter den lite snett utåt sidan så borde den inte ta i förgasaren när du kopplar. hur bra kopplingen fungerar då vet jag inte och jag vet inte hur allt annat reagerar. Teoretiskt sett borde det fungera, och den bordebli lite trögare.
SCHYST! TACK, ska nog beställa en sådan !
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Minns även att oljan du väljer skall vara anpassad för våtkoppling! Blir inte så farligt bra resultat annars.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Charles1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2015, 21:13

Inlägg av Charles1 »

Passar på att även fråga om det är någon av er som vet hur en generator på en yamaha dt50r 05 ser ut/vart den befinner sig?
Tack På Förhand :lol:
Skriv svar