Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Jag har hållit på med 2-taktare i drygt 30 år så de kan jagJetforce_Dahlin skrev:Jag gick in här igen efter några års vila, för att kolla hur det ser ut nu för tiden.
Så då kan jag ju passa på att svara lite, som vanligt.
Jag vet inte hur påläst du är, och mitt minne kan svika mig när det gäller din specifika modell, så jag gör en lista med saker du bör kika efter.
Avgasrör
Vad gäller avgasröret så vill du ju ta bort allt som kan orsaka motstånd (såklart bortsett från dämparmaterialet), vilket jag tror du vet.
Du verkar trots allt ha rätt bra koll,
även om mopeder inte är ditt vanliga område.
Finns det en s.k. blindtarm, så ska denna tas bort.
Detta är alltså ett rör från avgasröret, som inte leder någonstans.
Det är helt enkelt till för att skapa en liten virvel i röret,
för att skapa motstånd.
Det kan även finnas en gummislang som går från röret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet.
Detta resulterar utöver omloppet,
även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.
Hojta gärna till om det är några oklarheter.
Jetforce_Dahlin skrev: Avgasrör Det kan finnas en Gummislang som går från avgasröret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet.
Detta resulterar utöver omloppet, även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.
Tog en lite närmare till på Avgasreningen igår kväll.Jetforce_Dahlin skrev: Slangen är precis som du tror,
till för att rena avgaserna extra.
Vilket samtidigt ger en sämre förbränning i cylinder.
1. OKAndenIflaskan skrev:1. Skorsten ska bara bort, inget behövs borras.
2. Börja med att byta huvud munnstycke
( tror de sitter 50-56 orginial ).
* Öka 5-10 storlekar för skorstenen.
* Öka ytterligare 5-10 storlekar för pluggen och för blindtarmen.
Så du borde hamna på ca storlek 65~70 i huvud munnstycke.
Du vet väl hur man byter huvudmunnstycke ?
TÄNK på att jag till 50% kan ha fel, du kan lika gärna hamna på 64, då moppen går allra bäst med detta munnstycke.
3. Här är en riktigt nice video som förklarar allt detta med att avstrypa Variatorer. (förklarar detta med v-bricka och v-ring noga).
https://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic