Peugeout Speedfight-2 ( 2006 ) Avstrypa... ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Peugeout Speedfight-2 ( 2006 ) Avstrypa... ?

Inlägg av BobCat »

:) Hej !

Har nyss köpt en beggad Peugeot Speedfight-2 ( 2006 ) till min dotter
( EU-moppe , 45 Km/h )

Har börjat gå igenom den för att bla avstrypa den.

Men då inte Moppar är min grej så vet jag inte var strypningarna sitter ? :?:

Någon här som kan ge lite vägledning ? :?:

Började med att ta bort avgassystemet för att blästra det och måla om det,
upptäckte då att det inte sitter någon strypning där systemet möter cylindern.
Däremot så sitter det en rejäl strypning där ljuddämparkroppen är fastskruvad på expansionskammaren.
Är detta normalt ? :?:
Ska man ta bort den ? :?:

TACKSAM för all hjälp !
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag gick in här igen efter några års vila, för att kolla hur det ser ut nu för tiden. Så då kan jag ju passa på att svara lite, som vanligt.

Jag vet inte hur påläst du är, och mitt minne kan svika mig när det gäller din specifika modell, så jag gör en lista med saker du bör kika efter.

Avgasrör
Vad gäller avgasröret så vill du ju ta bort allt som kan orsaka motstånd (såklart bortsett från dämparmaterialet), vilket jag tror du vet. Du verkar trots allt ha rätt bra koll, även om mopeder inte är ditt vanliga område.

Finns det en s.k. blindtarm, så ska denna tas bort. Detta är alltså ett rör från avgasröret, som inte ledernågonstans. Det är helt enkelt till för att skapa en liten virvel i röret, för att skapa motsånd.

Det kan även finnas en gummisland som går från röret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet. Detta resulterar utöver omloppet, även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.

Förgasare/Insug/Luft
Det brukar i regel sitta för litet munstycke i från fabrik, kolla hur tändstiftet ser ut, för att se detta.

Det kan även finnas en mässingsstrypning vid luftintaget på förgasaren. Dock vill jag minnas att det inte gör det, utan att din modell har en stryp luftburk istället. Se till att öppna upp det så mycket som möjligt. Bild

Även i insuget är det möjligt att hitta en strypning, som helt enkelt bara gör hålet mindre.

Variator
I variatorn kommer du hitta den klassiska variatornringen/brickan. Har du en bricka så sitter den fastskruvad, medans ringen är separat. Detta är till för att förhindra remskivan att nå full extension. Denna tar vanligtvis emot rätt exakt vid 80km/h.Bild
Bild

För att klargöra, alla dessa kommer inte finnas. Men några. Mitt minne (Som kan svika) säger att blindtarmen, variatorbrickan, munstycket och någon form av luftstrypning finns.

Hojta gärna till om det är några oklarheter.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Avgas strypningar... ?

Inlägg av BobCat »

Jetforce_Dahlin skrev:Jag gick in här igen efter några års vila, för att kolla hur det ser ut nu för tiden.
Så då kan jag ju passa på att svara lite, som vanligt.

Jag vet inte hur påläst du är, och mitt minne kan svika mig när det gäller din specifika modell, så jag gör en lista med saker du bör kika efter.

Avgasrör
Vad gäller avgasröret så vill du ju ta bort allt som kan orsaka motstånd (såklart bortsett från dämparmaterialet), vilket jag tror du vet.
Du verkar trots allt ha rätt bra koll,
även om mopeder inte är ditt vanliga område.

Finns det en s.k. blindtarm, så ska denna tas bort.
Detta är alltså ett rör från avgasröret, som inte leder någonstans.
Det är helt enkelt till för att skapa en liten virvel i röret,
för att skapa motstånd.

Det kan även finnas en gummislang som går från röret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet.
Detta resulterar utöver omloppet,
även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.

Hojta gärna till om det är några oklarheter.
Jag har hållit på med 2-taktare i drygt 30 år så de kan jag :wink:
...men det här med blindtarmar och gummislangar på expansionskammaren är något nytt för mig. :)

Blindtarmen borde ha något att göra med att ändra expansionskammarens returpulser emot cylindern, Eller ?
Gummislangen och grejerna därtill är alltså någon slags avgasrening alá Flintstone, Eller ?

Inner diameter på avgasröret där det möter cylindern --> 20 mm
Inner diameter på stingersröret ut ur expansionskammaren --> 17 mm
Inner diameter på slutburkens/ljuddämparens rör ut i det fria --> 17 mm
Inner diameter på det jag tror är någon slags strypning i inloppet till slutburken/ljuddämparen --> 9 mm
:?: Känns inte som att denna strypning borde vara där ?

Och var tar denna Avgasrenings krets vägen ?
Ska detta tas bort ?
Ska något pluggas ?

:?:
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

Här kommer lite bilder på vad jag menar:

1. Bild

2. Bild

3. Bild
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag tänkte väl det, bara hur du beskrev sakerna sa att du kunde grundläggande om ämnet.

När du påminner mig så känner jag igen den.
Öppnar du dämparen så bör det synas rätt tydligt att allt skulle bli mer öppet, och fungera bättre om du tog bort den där. Det var sånt jag menade med att "ta bort allt motstånd".

Bara saken att det går från 17 till 9mm på Peugeots mest sålda moped, tyder ju på att det inte är gjort för att vara ingenjörsmässigt. Utan något som är tillsatt utöver det.

Till tarmen och slangen.

Blindtarmen kommer alltså dela på avgaserna.
För att förklara enkelt:
50% avgaser går direkt vidare till dämparen.
50% avgaser går ut i tarmen, som är nypt i slutet, därför måste avgaserna vända.
I "korsningen" där avgaserna vill rakt, tvingas en del upp i tarmen, som i sin tur tvingar tillbaks allt. Här i "korsningen" skapas alltså en virvel, turbulens om man så vill, av avgaser som färdas i tre olika riktningar.
Avgaserna saktas alltså ner, och skapar baktryck, precis som vilken strypning som helst.

Råd? Kapa, och svetsa igen hålet. Om du vill kan du även svetsa tillbaks tarmen utanpå igen, för att det ska se ut att vara original. Poliser kan mer om mopeder än man kan tro (Åtminstone där jag bodde).

Slangen är som du säger, till för att rena avgaserna extra. Vilket samtidigt ger en sämre förbränning i cylinder. Ärligt talat så minns jag inte denna slang på Speedfight, men jag hade den på min Jetforce.

Till saken.
Personligen kapade jag slangen och täppte igen den med en stor bult. Det blir då såklart snarlikt en blindtarm, men med mindre diameter, alltså inte lika stor effektförlust.

Dock skulle jag råda dig till att göra precis som med tarmen. Jag gjorde det inte, enkelt för att när jag plockade bort tarmen så visste jag inte vad slangen var. Och när jag fick reda på det så hade jag redan börjar kika på effektrör, vilket snart inhandlades.

Ledsen om jag inte kan ge 100%-iga svar, men jag hoppas att det är någon hjälp i vilket fall.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

Bilder på systemet inför blästring:

Bild

Bild


:?: Den här sk. "Avgasreningen" med dess tillhörande grejer är något som jag starkt funderar på att plocka bort bara för att det känns väldigt onödigt samt att man eliminerar en felkälla osv.
Dock undrar jag om man därmed måste bestycka om förgasaren ? :?:
Har inte tittat så noga på vart allting sitter, men tyckte mig se att slangen från avgassystemet gick till en fast skruvad liten aluminium burk som sitter på vevhuset som det går ut fler slangar ifrån.... :?:
Någon som kan föklara mera i detalj kring Avgasreningen ? :?:
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

den renar avgaserna, ingen expert med hur det funkar, men mopeden funkar utmärkt utan den.

detta med v-ringen.... om du går till jetforce första inlägg så ser du på sista bilden en bild på en variator med hylsa och remskiva, på hylsan sitter en variator ring.
ringen sitter där för att hindra så att variatorn inte kan trycka remmen till högsta växeln, vilket resulterar i lägre toppfart. ju bredare ringen är destå mer stryper den. jag körde ett tag med helt opluggat rör och lättare vikter och med två v-ringar, då gjorde min 50km/h med ett riktigt gött axx och väldigt stark.

pröva och plugga ur röret och sätt in en fet v-ring så ska du se att det blir bra ;)
goodluck!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Avgasrening...

Inlägg av BobCat »

Jetforce_Dahlin skrev: Avgasrör Det kan finnas en Gummislang som går från avgasröret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet.
Detta resulterar utöver omloppet, även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.
Jetforce_Dahlin skrev: Slangen är precis som du tror,
till för att rena avgaserna extra.
Vilket samtidigt ger en sämre förbränning i cylinder.
Tog en lite närmare till på Avgasreningen igår kväll.
Kretsen blandar INTE in delar av avgaserna på nytt via insuget till cylindern...
...Alltså så är det INTE en sk EGR ventil !
Kretsen fungerar som så att på vevhuset sitter en membranpump direkt fastskruvad som drivs av vevhusets vacuum.
Denna pump pyttsar/pumpar in en mycket liten mängd uteluft i avgassystemet för varje kolvslag.
Detta för att "späda" ut avgaserna och därmed göra dem fiktivt renare när man mäter med instrument.
Resultat: Detta är alltså inget annat än skojeri på hög nivå ! :evil:
...Ska omedelbart plocka bort allt som har med detta att göra, samt tillverka en platta som täcker hålet där pumpen sitter monterad mot vevhuset.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

hahah fransoserna kan sitt, fransk bullshit på hög nivå :D
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

OK

Nu fortsätter vi med "Avstrypningen" :arrow:

* Plugg i Original avgassystem --> KLART.

* Skorsten i Original luftburk --> Ska den helt bort eller bara borra upp diametern på de 2 hålen ?
( Borde ju inte vara någon idé att ha större area än på själva förgasaren )

* Förgasare Original --> Vad för storlek på huvudmunstycket ska monteras ?

* Variator --> Vad ska bort och vad ska monteras i ?

* Vilka fler strypningar finns det på SpeedFight-2 ?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

skorsten ska bara bort, inget behövs borras.

börja med att byta huvud munnstycke, tror de sitter 50-56 orginial elr så, öka 5-10 storlekare för skorstenen, öka ytterligare 5-10 storlekar för pluggen och för blindtarmen. så cirkus 65-70 nånstanns där bör du landa i huvud munnstycke.
TÄNK på att jag till 50% kan ha fel, du kan lika gärna hamna på 64, då moppen går allra bäst med detta munnstycke.
https://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic
här är en riktigt nice video som förklarar allt detta med avstrypa Variatorer. (förklarar detta med v-bricka och v-ring noga).

du vet väl hur man byter huvudmunnstycke?
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 juni 2015, 10:21
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

AndenIflaskan skrev:1. Skorsten ska bara bort, inget behövs borras.

2. Börja med att byta huvud munnstycke
( tror de sitter 50-56 orginial ).
* Öka 5-10 storlekar för skorstenen.
* Öka ytterligare 5-10 storlekar för pluggen och för blindtarmen.
Så du borde hamna på ca storlek 65~70 i huvud munnstycke.
Du vet väl hur man byter huvudmunnstycke ?
TÄNK på att jag till 50% kan ha fel, du kan lika gärna hamna på 64, då moppen går allra bäst med detta munnstycke.

3. Här är en riktigt nice video som förklarar allt detta med att avstrypa Variatorer. (förklarar detta med v-bricka och v-ring noga).
https://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic
1. OK

2. Joo, jag har inga problem med att skruva i förgasare.
Var köper man bäst delar till moppe förgasare ?
I vilka steg går munstycken till Peugeot förgasaren ?

3. Tycker ändå detta med V-ringar och V-bricka är förvirrande.
På vissa ställen så sägs det att man ska plocka bort allt och på vissa ställen sägs det att man ska byta tjocklek hit eller dit osv osv
*Grrrr*
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

okej ska vara ännu tydligare!
Peugeot har V BRICKA som variator strypning ist för den klassiska V- RINGEN.

ta bort din V BRICKA på din speedfight, och sätt istället dit en tjock V- RING.

V-RINGEN kommer strypa mer än V-brickan eftersom att man kan välja storlek på den, (destå bredare V,ring destå mer stryper den).



köp munnstycken på www.twostroke.se
bara att klicka in på din moped och välja förgasar tillbehör.
om du menar vilka steg som storlekarna har så tror jag dem har allt från 50-150 elr nått sånt. dem hoppar oftast i två stegs hopp, 52, 54, 56, o.s.v.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Skriv svar