Kabel som lossnat i variatorkåpan

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Kabel som lossnat i variatorkåpan

Inlägg av tibus »

Innanför variatorkåpan är det en kabel som går in där, så när man skruvar bort variatorkåpan så sitter kabeln fast så man kan inte lossa kåpan helt förutsatt att man inte skruvar bort kabeln.

Igår när jag var ute och åkte så skruvades muttern vid yttre remskivan (tror jag den heter som sitter framför variatorn) loss, så moppen stannade ju och varken elstart eller kicken fungerade. När jag öppnade upp där så såg jag även att kabeln gått av, och hade inte rätt verktyg men försökte sätta fast den och sedan skruvade dit muttern på remskivan så gott det gick utan slagmaskin och sedan gick moppen som den skulle igen. Vad är det för kabel egentligen? Dessutom sitter det ett fläkthjul där på remskivan och mitt är väldigt slitet, är det viktigt att man köper ett nytt? Vad tror ni om det här http://www.cykelkraft.se/flakthjul-kymc ... m-stylepro

(moppen är en baotian classic)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag tror att tråden är en strypning till CDI-boxen. CDI-boxen är strypt vid vissa varvtal för att moppen inte ska kunna gå för fort. Men när tråden är av så lär boxen vara ostrypt väl?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Det är CDI strypningen ja. Om den kabeln går av så går den ostrypt ja.

Gllande fläkhjulet har jag kört utan i snart 1 år xd
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Inlägg av tibus »

Tack för svar! Funkar det då att köra utan, utan att moppen tar skada? Haha, tänkte laga kabeln men då verkar det inte som att det är nån fara att åka utan Varken kabeln eller fläktskivan

Men moppen var redan ostrypt, haha.... Tydligen en annan kabel under sadeln som de klippt så att den gick snabbare, kan det va samma kabel fast att den sedan går ner i variatorkåpan?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Säkerligen är det samma kabel :
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar