Derbi Senda Går konstigt efter renovering / svår startad.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Derbi Senda Går konstigt efter renovering / svår startad.

Inlägg av teast97 »

Saker jag redan prövat.
[spoiler] Jag har bytt ut näst intill hela setupen. Sakerna jag har monterat vet jag fungerar till 100%.
Dessa saker har jag bytt ut:
Cylinder - Orginal
Förgasare - Orginal
Insug - Orginal
Insugsgummi - Orginal
CDI-Box - Orginal
Tändplatta - Orginal
Statorplatta - Orginal
Svänghjul - Orginal
Tändstift - BR8ES
Tändkabel - Orginal
Tändhatt - Orginal
Membran - Orginal
Luftfilter - Malossi E13 Racing
Bensinfilter - Motoforce Racing
Bensinkran - TNT
Packboxar - Polini Racing
Packningar vid insuget samt cylinderkjol och topp.

Jag har prövat rengöra tanken 2 gånger.
Förgasaren är rengjort 2 gånger. [/spoiler]


Hej. Har nyligen renoverat min motor där Vevpart, ramlager och packboxar byttes. Den gick bra innan renoveringen. Satte ihop allt och den startade men bluddrade väldigt mycket. Tänkte just då att det var bara nått munstycke som var fel men så var inte fallet. Prövade alla munstycken från storleken 100 till 138. Samma sak men alla. Så jag tänkte att det var något annat fel i förgasaren. Så jag köpte nytt alla delar i förgasaren, packningar, flottör, flottör pinnen, nålen och nya munstycken. Rengjorde förgasaren med bensin och blåste rent den. Gjorde rent luftfiltret också. Samma sak fortfarande, blöddrar och vill knappt gå. (blöddrandet är väldigt kraftfullt och kan knappt vrida på gashandtaget utan att den dör.)

När jag ändå höll på med förgasaren tog jag en titt på insug och membran och hela den delen och det såg bra ut i mina ögon.

Under tiden jag renoverade förgasaren och även innan så såg stiftet alltid lika dant ut. Väldigt mörk och luktar bensin och olja. Eftersom det var olja på stiftet så tänkte jag att det kanske är någon packning som inte tätar tillräckligt. Så jag plockade lös cylindern och bytte cylinderfotspackning och topplockspackningen. Satt ihop den igen och samma sak. Blöddrar väldigt mycket och vill knappt gå.

Nästa steg i felsökningen jag gjorde var att kolla slangar till förgasaren från tanken. Eftersom den fick så konstigt med bensin så trodde jag att det var där felet låg. Jag bytte vakumklockan och satte dit nya slangar. Av vad jag kunde se så fungerade den delen bra. Problemet kvarstår dock.

Eftersom stiftet fortfarande ser blött och oljigt ut så tänkte jag att det måste vara något med att den inte vill antända bensinen. Så jag misstänkte fel i tändsystemet. Så jag började med att byta tändstift, sedan tändkablar sen cdi box och till sist tändplattan.

Nu beter sig moppen nästan tvärt imot som den gjorde innan.
Den är väldigt svår startad och när den väl går igång så vill den bara gå på väldigt litet gaspådrag annars så låter den som den dör av för lite bensin. Ungefär som ett alldeles för litet munstycke. Men problemet är att det sitter ett munstycke på storlek 118 i nu vilket är ungefär det jag ska ha.

Så nu tycker jag att jag har kollat allt. Den har bra gnista. Bensin rinner från tanken genom förgasaren genom insuget och till cylindern. Den har kompression. Pumpade upp den i 9 bar sist jag kollade. Packningar runt om är bytt. Renoverad förgasare. Nytt tändsystem, nya slangar och vakumklocka.

Så nu är jag helt torr på ideér. Blir väll att skruva sönder motorn igen och kolla men vet då inte vad jag ska leta efter. Snälla om ni har den minsta lilla aning om vad problemet kan vara så skriv. Tycker jag har prövat allt så om du har en någon som helst aning om vad problemet kan vara så SKRIV!

Sorry för lång post men ville förklara allting så det inte blir något missförstånd.

Setup:
Motor: d50b0
Cylinder: Orgianl
Förgasare: Orgianl 17.5 mm
Insug: Orgianl
Luftfilter: Malossi E13 Racing
Membran: Orignal
Vevparti: Doppler endurance
Ramlager: C3
Tändsystem: Orginal
Tändstift: NGK BR8ES
Packboxar: Polini (Racing)
Avgasrör: Turbokit HQ
Senast redigerad av teast97 den 21 juni 2015, 21:29, redigerad totalt 8 gång.
Oskare97
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:40
Ort: Nyköping

Inlägg av Oskare97 »

mindre huvudmunstycke, för lite luft för mycke soppa, hadde samma problem fast med 50cc då den orkade på halv gas men bluddra på fullgas
testa att trycka in choken.
sönderplockad skrotmoppe 04
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Oskare97 skrev:mindre huvudmunstycke, för lite luft för mycke soppa, hadde samma problem fast med 50cc då den orkade på halv gas men bluddra på fullgas
testa att trycka in choken.
Huvudmunstycke redan bytt som jag redan har skrivit. Luften går inte ändra på en moped så måste ändra bensintillförseln vilket jag redan har prövat utan resultat. Den går inte änns på halv gas utan kanske max 1/8 dels gas. Har prövat köra med choke och det är ingen skillnad.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Har du inte luftskruv på förgasaren? vad har du för filter?.
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

MacGyver84 skrev:Har du inte luftskruv på förgasaren? vad har du för filter?.
Luft skruven är ställ på grund inställningen. 1 och ett halvt varv ut.

Detta är det luft filtret jag använder. Ett riktigt stort RQ Luftfilter
http://www.twostroke.se/product.asp?product=29121
Speedfightsnubben
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juni 2014, 11:54
Ort: Vellinge

Inlägg av Speedfightsnubben »

Har du provat springa med den i typ 2an när den är i gång och prova gasa, hade liknande problem på min crossmoppe innan men de löste sig själv när den blev varm.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

En möjlighet är att den drar växellådsolja ifrån packboxen. Då förbränner den växellådsolja och bluddrar satan. Så antingen felmonterad, eller så har den hoppat loss.

Du smorde in packboxen innan du monterade den va? För gör man inte det finns risken att den går torrt en liten stund och friktionen gör så tätningsytan smälter. Och allt som heter tätning försvinner. :)
Oskare97
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:40
Ort: Nyköping

Inlägg av Oskare97 »

mindre munstycke dör av för mycke soppa?
sönderplockad skrotmoppe 04
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Rexxy skrev:En möjlighet är att den drar växellådsolja ifrån packboxen. Då förbränner den växellådsolja och bluddrar satan. Så antingen felmonterad, eller så har den hoppat loss.

Du smorde in packboxen innan du monterade den va? För gör man inte det finns risken att den går torrt en liten stund och friktionen gör så tätningsytan smälter. Och allt som heter tätning försvinner. :)
Låter som en mycket möjlig förklaring. Få lov att skruva isär motorn till helgen och ta en titt. :) tack
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Har nu bytt packboxar och packning vid kopplingssidan. Följde din guide på youtube Rexxy så jag vet att jag inte har monterat något fel. Men nu vill inte moppen starta. Stiftet har en väldigt tydlig doft utav bensin. Gnistan är väldigt bra. Kompen normal. Man blir ju less på dessa motorer. Hjälp någon?
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Prövade sätta på en del av orginal setupen som jag vet fungerar till 100%. Satte på orginal cylinder, förgasare, insug, membran. Men startar ändå inte.
Kollade komp, bensin och ginsta och allt fungerade bra.

Har nu uteslutit hela tändsystemet, cylindern, förgasaren, insuget, membranet, packboxarna, bensinfiltret, luftfiltret och själva bensinen i tanken.

Vart kan felet ligga?
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

BUMP
Skriv svar