Bättre ljus fram på puch montana?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Bättre ljus fram på puch montana?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag skulle vilja ha bättre ljus fram på min puch montana lampan jag har nu är på 6 volt och 15/15 watt finns det nån lampa jag kan ha som lyser mer utan att det blir för varmt i lyset?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Största problemet är att generatorn bara ger 6V och 15W. Uppgraderar du till ett tändsystem med större generator finns det mer ljus att hämta, om strålkastaren har en Ba20d lampsockel som jag gissar finns det 12V 45/40W lampor som lyser vettigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Största problemet är att generatorn bara ger 6V och 15W. Uppgraderar du till ett tändsystem med större generator finns det mer ljus att hämta, om strålkastaren har en Ba20d lampsockel som jag gissar finns det 12V 45/40W lampor som lyser vettigt.
Okej tack för infon men kan jag bara sätta in den lampan på 12v 45/40w eller måste jag uppgradera tändsystemet?. Jag har en compakt med och den har jätte bra lyse fram som lyser upp bra för att vara 6v och lyser långt också riktigt nöjd över belysningen på den.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du behöver uppgradera generatorn.

Du kan KANSKE få en lite förbättring av att gå igenom elsystemet du har, eftersom t.ex. oxiderade skarvar ger spänningsfall, men det ger inga stora förbättringar när man har så lite ström att jobba med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Du behöver uppgradera generatorn.

Du kan KANSKE få en lite förbättring av att gå igenom elsystemet du har, eftersom t.ex. oxiderade skarvar ger spänningsfall, men det ger inga stora förbättringar när man har så lite ström att jobba med.
Okej tack för hjälpen då vet jag det kanske kan hjälpa att dra nån extra jord nånstans? för på min compakt vart lyset fram lite starkare av att jag jordade baklyset hehe. Kan det hjälpa att köpa en ny lampa med samma styrka tänkte eftersom lampan som sitter i troligen har suttit där i sen puchen var ny eller kommer det vara bortkastade pengar?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Extrajordning kan hjälpa.

Ny lampa kan vara en bra idé, inte så mycket för att den du har är gammal utan för att kvalitén varierar. Köp en lampa av ett välkänt kvalitetsmärke som Osram eller Philips.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Extrajordning kan hjälpa.

Ny lampa kan vara en bra idé, inte så mycket för att den du har är gammal utan för att kvalitén varierar. Köp en lampa av ett välkänt kvalitetsmärke som Osram eller Philips.
Okej tack ska prova det med att jorda extra och en ny lampa nu vet jag inte var puchen är jordad men jag jordar från nåt annat ställe på mopeden lättare än att börja söka efter jordkabeln men det är nog den i mitten av dom tre kablar jag har lossat på men var i ramen den går vet jag inte.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

På gamla veteranmoppar (Som Puch, Monark m.m.) går jordningen från lampa, genom lamphus, vid styrlager och ner i ramen och sen till motorn. Alternativt via vajrarna! Så en extra jordkabel kan göra underverk!
Skriv svar