Rieju Dör som om det är soppa torsk och går inte att köra

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Rieju Dör som om det är soppa torsk och går inte att köra

Inlägg av msr »

Tjena! Min drac har börjat krånglat lite. Hade detta problem förut men löstes bara sådär ingen aning varför eller hur det löstes men det är tillbaka. Skulle ut o ströga med en polare och påvägen till han så dog den, Försökte jag gasa så böade den bara tills den stannade och dog. Startade jag den så tok varvade jag den och sedan dog den. Nästan som soppa torsk fast jag har gott med bensin i tanken så det va det inte. Jag prövade med choken och då varvade den ännu mera och släppte jag den så dog den. Fick hålla inne den i kanske 30 sekunder sen så kunde jag släppa choken utan att den dog. Men den varvade onormalt mycket och den rök så in i hel*vete. Såg ut som 100% oljeblandning haha. Slängde i växeln och efter det gick den som den skulle. Men när jag kom till polarn och stannade så började den varva som om det är soppa torsk igen. Den dör och jag försöker starta den och den gör precis samma sak som den gjorde förut. Men nu vill den inte alls. Den tokvaravar så extremt mycket att det lät som att hela skiten skulle ramla isär. Destu mer jag gasade destu mer varvade den. Den gick alltså inte ner i varv och choken gjorde så att den varvade mer och mer så jag fick stänga av soppa kranen för att den skulle dö av sig själv. Väntar kanske 15 min och låter den stå sen försöker springa igång den och den dör DIREKT. Kickar igång den och den dör direkt. Samma med choken. Försöker i en brant backe och rulla igång den och den dör då med. Sen efter att ha kickat några gånger med choken så går den äntligen igång, Jag står och har i choken men trycker jag i choken fullt så tokvarvar den (choken "knappen" sitter på styret så jag kan reglera typ) Så höll halvt och då va den fortfarande igång men den varva mycket. Samt att den rök nog mer än vad den gjorde innan. Försökte jag gasa så böade den och va nära på att dö. Släppte jag choken så va den påväg att dö. Efter kanske ha hållt choken i 5 min så prövade jag att släppa den och då kunde den hålla sig igång men den varvade som fan och rök skit mycket. Slänger på mig hjälmen för kunde gasa då och den gick ner i varv, Inte snabbt men den gick långsamt ner i varv. Kör iväg och allt funkar perfekt tills jag är påväg hem och kommer i backen och ska upp för den. Då gör den precis lika och började precis som att det är soppa torsk. Som tur kunde jag rulla till huset men försökte jag gasa böade den bara. Stängde av den och prövade att startade den igen och då tokvarvade den igen och behövde stänga av den. Såååå någon som har någon aning vad det kan vara för detta började bli extremt jobbigt...

Har 85 i munstycke. Nålen högst upp, Techigas Enox och malossi sportluftfilter

-Mvh Marcus
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Tror det är tjuvluft. Testa med startgas
Men kolla...ja la en post!
msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Inlägg av msr »

Rotmosmannen skrev:Tror det är tjuvluft. Testa med startgas
Prövat. Det är inte det :S Den går perfekt 90% av tiden med ibland så gör den såhär. Som förra veckan då körde jag nästan varje dag och då gjorde den inte såhär nån gång :o
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Hur långt har den gått?

Kolla på insuget som sitter mellan förgasaren och membranet, ta av hela gummislangen och titta så det inte är sprickor i det, för då drar den tjuvluft. Passa på att rengöra förgasaren!
msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Inlägg av msr »

Beya skrev:Hur långt har den gått?

Kolla på insuget som sitter mellan förgasaren och membranet, ta av hela gummislangen och titta så det inte är sprickor i det, för då drar den tjuvluft. Passa på att rengöra förgasaren!
Mätarn har stannat på 880 mil ungefär så vet inte exakt. Får ta och kolla på insuget. Tror dock inte att det är tjuvluft eftersom den inte håller på såhär hela tiden. Ibland behöver man bara chokea kanske 10 sekunder så går den bra eller som det hända idag så stod jag minst 30 min tills jag fick igång den och kunde köra :S Den gjorde såhär så fort vi bytte röret och ställde in den. Efter 1 vecka försvann det och nu så har det gått perfekt i 2 månader men nu har det börjat igen :S Rengöra förgasaren blir också att göra! :)
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

msr skrev:
Beya skrev:Hur långt har den gått?

Kolla på insuget som sitter mellan förgasaren och membranet, ta av hela gummislangen och titta så det inte är sprickor i det, för då drar den tjuvluft. Passa på att rengöra förgasaren!
Mätarn har stannat på 880 mil ungefär så vet inte exakt. Får ta och kolla på insuget. Tror dock inte att det är tjuvluft eftersom den inte håller på såhär hela tiden. Ibland behöver man bara chokea kanske 10 sekunder så går den bra eller som det hända idag så stod jag minst 30 min tills jag fick igång den och kunde köra :S Den gjorde såhär så fort vi bytte röret och ställde in den. Efter 1 vecka försvann det och nu så har det gått perfekt i 2 månader men nu har det börjat igen :S Rengöra förgasaren blir också att göra! :)
Glöm inte att använda skyddsglasögon när du använder tryckluft när du rengör! Bensin i ögonen gör VÄLDIGT ont! Samt att du riskerar synen.

:)
msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Inlägg av msr »

Beya skrev:
msr skrev:
Beya skrev:Hur långt har den gått?

Kolla på insuget som sitter mellan förgasaren och membranet, ta av hela gummislangen och titta så det inte är sprickor i det, för då drar den tjuvluft. Passa på att rengöra förgasaren!
Mätarn har stannat på 880 mil ungefär så vet inte exakt. Får ta och kolla på insuget. Tror dock inte att det är tjuvluft eftersom den inte håller på såhär hela tiden. Ibland behöver man bara chokea kanske 10 sekunder så går den bra eller som det hända idag så stod jag minst 30 min tills jag fick igång den och kunde köra :S Den gjorde såhär så fort vi bytte röret och ställde in den. Efter 1 vecka försvann det och nu så har det gått perfekt i 2 månader men nu har det börjat igen :S Rengöra förgasaren blir också att göra! :)


Glöm inte att använda skyddsglasögon när du använder tryckluft när du rengör! Bensin i ögonen gör VÄLDIGT ont! Samt att du riskerar synen.

:)
Yes! Har linser redan så ganska dumt att förstöra synen mer :D Om nu det skiter sig och det inte funkar med att kolla insuget samt göra rent förgasaren. Någon idé på vad felet kan vara? :)
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

när du ända ska ha av förgasaren så kolla igen bensinslangar och kanske tanken så det inte hamnat något skräp där
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

msr skrev:
Beya skrev:
msr skrev: Mätarn har stannat på 880 mil ungefär så vet inte exakt. Får ta och kolla på insuget. Tror dock inte att det är tjuvluft eftersom den inte håller på såhär hela tiden. Ibland behöver man bara chokea kanske 10 sekunder så går den bra eller som det hända idag så stod jag minst 30 min tills jag fick igång den och kunde köra :S Den gjorde såhär så fort vi bytte röret och ställde in den. Efter 1 vecka försvann det och nu så har det gått perfekt i 2 månader men nu har det börjat igen :S Rengöra förgasaren blir också att göra! :)


Glöm inte att använda skyddsglasögon när du använder tryckluft när du rengör! Bensin i ögonen gör VÄLDIGT ont! Samt att du riskerar synen.

:)
Yes! Har linser redan så ganska dumt att förstöra synen mer :D Om nu det skiter sig och det inte funkar med att kolla insuget samt göra rent förgasaren. Någon idé på vad felet kan vara? :)
Skit i tanken är också troligt. Grannen köpte en beg-gräsklippare som hade liknande symptom när skräp la sig i vid slangen som går från tanken till förgasaren :D
msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Inlägg av msr »

Beya skrev:
msr skrev:
Beya skrev:

Glöm inte att använda skyddsglasögon när du använder tryckluft när du rengör! Bensin i ögonen gör VÄLDIGT ont! Samt att du riskerar synen.

:)
Yes! Har linser redan så ganska dumt att förstöra synen mer :D Om nu det skiter sig och det inte funkar med att kolla insuget samt göra rent förgasaren. Någon idé på vad felet kan vara? :)
Skit i tanken är också troligt. Grannen köpte en beg-gräsklippare som hade liknande symptom när skräp la sig i vid slangen som går från tanken till förgasaren :D
Ok så bara ta av slangen och kolla om det rinner fritt när man sätter på och av soppa kranen? :)
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Nja, skulle säga att du tar av hela tanken och sköljer ur den. Du kan sila bensinen genom t.ex ett kaffefilter i tratten så du kan återanvända bensinen som är i :)
msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Inlägg av msr »

Beya skrev:Nja, skulle säga att du tar av hela tanken och sköljer ur den. Du kan sila bensinen genom t.ex ett kaffefilter i tratten så du kan återanvända bensinen som är i :)
Okaj! Är det något som tar lång tid? För ska iväg senare så :D men ta av tanken och tömma ur all soppa som man silar och sen bara skölja igenom den och sätta på den igen? :)
Skriv svar