Hemmatrim, få ut mer av moppen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Hemmatrim, få ut mer av moppen?

Inlägg av pizza-bagarn »

Tjenare

Är ägare till en Derbi Senda xtreme årsm 06 och tycker att den går sämre än vad den "borde". Har mätt upp med gps och då gick den i 40km/h varje gång (3ggr).

Så det jag undrar är om ni har några tips för att den ska gå bättre helt enkelt, utan att gå över 52km/h.
Tänker mig något som att typ göra rent avgasröret, kan man det?
Eller något "trim" som man kan göra hemma utan att behöva köpa något för
1000kr.
Skriv snälla inte att det bara är onödigt med så liten ökning för det tkr inte jag.

Tack på förhand:)

Edit: Kan tillägga att när jag köpte den som gick den i 45 då mätaren låg på 50. (5km) för mycket.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Sota ur rör det går ja. Google en guide tar 1 sekund. Det jag vet att du kan göra är typ bygga nytt insug men vet inte om det gör något.
Om du är kunnig kan du alltid bygga avstämt rör eller porta.
Annars så att ha alltid bra form är bra så rengör förgasare sota ur rör rengör luftfilter mm.
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Se till att ha ställt in drevningen bra så moppen orkar varva ordentligt, att alternativ för mer drag är att borra upp pluggen i avgasröret med.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Montera ett större drev fram och/eller ett mindre drev bak, då går den snabbare.
Användarens profilbild
31173
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 oktober 2013, 20:32

Inlägg av 31173 »

Vad har du för drevning pizza-bagarn? När du kör 40km/h uppmätt med gps, var det då på högsta växeln och maxvarv? Orkar den varva ur hösta växeln precis eller varvar den ur väldigt lätt/inte alls?

Om den varvar ur väldigt lätt och har bra axx men låg toppfart (40km/h) har du för lätt drevning och bör byta till ett större framdrev/mindre bakdrev. Varvar den inte fullt på högsta växeln har du för tung drevning och då orkar den inte riktigt varva ur fullt, därav dåligt axx och låg toppfart. Byt då till mindre framdrev/större bakdrev.

kolla även förgasarinställningen och tändstiftet, den kanske bara behöver ställas in rätt?

Behöver du hjälp med något av detta är det bara att skicka ett PM så förklarar jag mer utförligt.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

31173 skrev:Vad har du för drevning pizza-bagarn? När du kör 40km/h uppmätt med gps, var det då på högsta växeln och maxvarv? Orkar den varva ur hösta växeln precis eller varvar den ur väldigt lätt/inte alls?

Om den varvar ur väldigt lätt och har bra axx men låg toppfart (40km/h) har du för lätt drevning och bör byta till ett större framdrev/mindre bakdrev. Varvar den inte fullt på högsta växeln har du för tung drevning och då orkar den inte riktigt varva ur fullt, därav dåligt axx och låg toppfart. Byt då till mindre framdrev/större bakdrev.

kolla även förgasarinställningen och tändstiftet, den kanske bara behöver ställas in rätt?

Behöver du hjälp med något av detta är det bara att skicka ett PM så förklarar jag mer utförligt.
vet faktiskt inte. Men det jag vet är att den är orginal, ja det skulle jag påstå då han varvar ca 8000rpm.

Okej schysst :)
Användarens profilbild
31173
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 oktober 2013, 20:32

Inlägg av 31173 »

pizza-bagarn skrev:
31173 skrev:Vad har du för drevning pizza-bagarn? När du kör 40km/h uppmätt med gps, var det då på högsta växeln och maxvarv? Orkar den varva ur hösta växeln precis eller varvar den ur väldigt lätt/inte alls?

Om den varvar ur väldigt lätt och har bra axx men låg toppfart (40km/h) har du för lätt drevning och bör byta till ett större framdrev/mindre bakdrev. Varvar den inte fullt på högsta växeln har du för tung drevning och då orkar den inte riktigt varva ur fullt, därav dåligt axx och låg toppfart. Byt då till mindre framdrev/större bakdrev.

kolla även förgasarinställningen och tändstiftet, den kanske bara behöver ställas in rätt?

Behöver du hjälp med något av detta är det bara att skicka ett PM så förklarar jag mer utförligt.
vet faktiskt inte. Men det jag vet är att den är orginal, ja det skulle jag påstå då han varvar ca 8000rpm.

Okej schysst :)
Då tror jag att den är drevad lite för lätt, för högsta växeln vid 8000rpm ska den gå ca 45-51 km/h med helt original drevning. Vore superbra om du kunde kolla vad du har för drevning! Alltså räkna framdrevets kuggar och bakdrevets och sen skriva det i den här tråden så kan vi räkna ut om du bör byta drevning och isåfall till vilken. Axxar den bra och varvar snabbt ur högsta växeln? Alltså tar det kort tid från och med att du växlar upp från näst högsta växeln till att du ligger på högsta växeln i 8000 rpm? :)
Någon som säljer 12 tandat framdrev till Derbi? Skicka PM!
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

31173 skrev:
pizza-bagarn skrev:
31173 skrev:Vad har du för drevning pizza-bagarn? När du kör 40km/h uppmätt med gps, var det då på högsta växeln och maxvarv? Orkar den varva ur hösta växeln precis eller varvar den ur väldigt lätt/inte alls?

Om den varvar ur väldigt lätt och har bra axx men låg toppfart (40km/h) har du för lätt drevning och bör byta till ett större framdrev/mindre bakdrev. Varvar den inte fullt på högsta växeln har du för tung drevning och då orkar den inte riktigt varva ur fullt, därav dåligt axx och låg toppfart. Byt då till mindre framdrev/större bakdrev.

kolla även förgasarinställningen och tändstiftet, den kanske bara behöver ställas in rätt?

Behöver du hjälp med något av detta är det bara att skicka ett PM så förklarar jag mer utförligt.
vet faktiskt inte. Men det jag vet är att den är orginal, ja det skulle jag påstå då han varvar ca 8000rpm.

Okej schysst :)
Då tror jag att den är drevad lite för lätt, för högsta växeln vid 8000rpm ska den gå ca 45-51 km/h med helt original drevning. Vore superbra om du kunde kolla vad du har för drevning! Alltså räkna framdrevets kuggar och bakdrevets och sen skriva det i den här tråden så kan vi räkna ut om du bör byta drevning och isåfall till vilken. Axxar den bra och varvar snabbt ur högsta växeln? Alltså tar det kort tid från och med att du växlar upp från näst högsta växeln till att du ligger på högsta växeln i 8000 rpm? :)
Okej ska kolla allt när jag har tillgång till moppen då den sår hos farsan men ska dit nu i veckan!
Skriv svar