tvekar på fullgas.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

tvekar på fullgas.

Inlägg av euroman »

Hej.

Har en qingqi med 4t gy/qmb139 motor.

Har fått ett väldigt konstigt fel. När jag höjer tomgången så den blir bra så kan man inte gasa fullt för då dör den. Men om jag sänker tomgången så den stoppar efter en liten stund på tomgång så går den hur fint som helst. Är lite allergisk mot membran förgasare.

Den startar lätt och inga missljud


Kör helt urpluggat och avstrypt. 90 munstycke och 5,5g vikter.

Någon som vart med om detta?

Tack på förhand

Mvh Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Är gaswiern spänd?
Men kolla...ja la en post!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rotmosmannen skrev:Är gaswiern spänd?
Inte 100% det är ett litet glapp i den. men borde inte vara det?
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

spännwiren. Och tomgången så att den är bra. Om du har bra tomgång men den som varvar utan att gå ner i tomgången efter att du gasr så är wiren för spännd.
Men kolla...ja la en post!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rotmosmannen skrev:spännwiren. Och tomgången så att den är bra. Om du har bra tomgång men den som varvar utan att gå ner i tomgången efter att du gasr så är wiren för spännd.
Hur skall man förklara felet.

den drar iväg bra i början men sedan när det växlar upp ett hack speciellt när det går uppför så börjar den tveka -> gasa-> tveka-> gasa och släpper man lite på gasen så slutar den göra så. så det händer bara på fullgas.

Det jag gjort är att höja tomgången samt byta variator remmen.

Dock blir den bättre när man sänker tomgången så den får dålig tomgång då får den även bättre gång på fullgas.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Prova justera luftskruven den kan påverka även på full gas men jag har läst på andra forum att den inte påverkar full gas men den gör det om inte munstycket är alldeles för litet om det är mycket för litet så vet jag dock inte om det påverkar men på min aerox gjorde det stor skillnad den har lite för litet munstycke men jag har justerat blandningen med luftskruven.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

MacGyver84 skrev:Prova justera luftskruven den kan påverka även på full gas men jag har läst på andra forum att den inte påverkar full gas men den gör det om inte munstycket är alldeles för litet om det är mycket för litet så vet jag dock inte om det påverkar men på min aerox gjorde det stor skillnad den har lite för litet munstycke men jag har justerat blandningen med luftskruven.
aha okej, Dock gick den fint innan jag bytte remmen och höjde tomgången.

kör med 90 munstycke. hade 95 innan den blev visserligen lite svagare med 90 men den gick fortfarande fint.

Det är inte så att man måste "köra in" remmen innan den blir som den skall? men den borde fortfarande orka på varven och inte slöa på fullgas tycker jag :)

För den startar jättelätt varm som kall. man kan gasa fullt när den står på stödet och reagerar fint på gasen men inte när man kör.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jo man måste köra in remmen lite prova köra in den 3 till 5 mil.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

MacGyver84 skrev:Jo man måste köra in remmen lite prova köra in den 3 till 5 mil.
skall byta tillbaka till 95 igen då den var lite starkare. sen kanske göra rent fuggen och köra in remmen samt spänna vajern lite så får vi se om det gör skillnad.

Tackar :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

vart ute och skruvat lite igen.

Har ändrat luftskruven ingen skillnad. rengjort förgasaren med samma resultat.

Dock har jag märkt en sak. Ägaren innan har tagit bort en slang som sitter på sidan av avgasröret som sedan går upp och in i slangen mellan luftfilter och förgasaren.

Det röret på avgasröret om man öppnar upp det lite så att det läcker, Då går den mycket bättre än innan men vill ju inte att den skall läcka direkt.

Vad gör denna slangen och varför skulle den gå bättre av att det är läck på röret? :S
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar