Stage6 Streetrace 70cc frågor

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Stage6 Streetrace 70cc frågor

Inlägg av Rainn »

Tja!

Min moppe har börjat krångla lite efter byte till 70cc och när man kör ungefär 5-10 minuter så blir den verkligen skit varm!

De var lite fett/sot på avgasröret och fettet började bubbla på avgasröret och det luktade bränt p.g.a hur varmt det vart efter 5 minuters körning.

Mopeden fungerade bra innan, åkte fram och tillbaka totalt 5 mil varje dag till skolan utan problem! Och då vet det med original cylindern jag körde.

Problemet uppstod när jag tömde vattnet och bytte till 70cc cylindern, kylaren blir ganska varm och jag vet inte vad det betyder då jag aldrig arbetat med vattenkylda mopeder. Vad jag ser i behållaren så kokar inte vattnet men det känns inte riktigt säkert att köra 5-6 mil om mopeden ska bli sådär varm efter 5 minuter.

Jag vet ingenting om hur vattenkylda mopeder fungerar men det enda jag vet är att kylaren blir varm vilket betyder att vattnet cirkulerar?

När man känner på cylindern så är den inte varm men avgasröret är varmt.

Förgasaren är inte riktigt inställd då det är har något med variator vikterna att göra därför går den dåligt.

Måste man lufta kylsystemet på en Yamaha Aerox efter att man tömt vatten, rengjort systemet samt plockat loss båda slangarna från vattenpumpen samt cylindern?

I så fall hur luftar man kylsystemet? Jag har låtit mopeden stå på tomgång i 5-10 minuter utan behållarlocket när man fyller på vatten utan något framsteg.

Blir verkligen tokig då jag vill helst ta mopeden till skolan!

Har svårt att skruva in denna i topplocket då den blir trög efter halva inskruvad, ska denna original passa på Stage6 Streetrace 70cc cylindern? Efterbliven text jag vet men jag är trött :roll:
Har problem med att skruva fast denna! Det är ca 3-4 varv kvar för att skruva in men känns som att topplocke kommer att spräckas när som helst. Läcker inge vatten bt, de är original också btw
Bild
Är denna viktig? Gick ej att skruva fast i 70ccn
Bild :roll:
Senast redigerad av Rainn den 30 maj 2015, 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Bump
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Eh, det är "tempgivaren" du inte skruvar i..
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Beya skrev:Eh, det är "tempgivaren" du inte skruvar i..
Kan du förklara? Vilken e tempgivarn?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Rainn skrev:
Beya skrev:Eh, det är "tempgivaren" du inte skruvar i..
Kan du förklara? Vilken e tempgivarn?
Den nedersta är väl tempgivaren? Ta bild på originaltoppen och trimtoppen.

Det är fullt normalt att kylaren är varm efter 5 minuters körning.. Avgasröret blir också varmt. Cylindern är kall för att det tar en stund att "värma upp" den. Att expansionskammaren blir varm är bra då det tyder på att vattnet går runt.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Beya skrev:
Rainn skrev:
Beya skrev:Eh, det är "tempgivaren" du inte skruvar i..
Kan du förklara? Vilken e tempgivarn?
Den nedersta är väl tempgivaren? Ta bild på originaltoppen och trimtoppen.

Det är fullt normalt att kylaren är varm efter 5 minuters körning.. Avgasröret blir också varmt. Cylindern är kall för att det tar en stund att "värma upp" den. Att expansionskammaren blir varm är bra då det tyder på att vattnet går runt.
Okej tack, har tyvärr skruvat på toppen och det vart gängpaj så en välutbildad mekaniker fixade det och han drog åt allting perfekt o vill verkligen inte öppna allt o kolla haha.. Men ska avgasröret bli såpass varmt att det inte går att ha handen på avgasröret o 2-3 sekunder efter 10 min? Moppen går dåligt pga fel munstycke och obestyckaf förgasare så ja ska fixa de i veckan! 😝😝 Den nedersta gick inte att skruva fast och den översta skruvade jag fast för att de inte skall läcka, står att man måste köpa nya som är till den cylindern. Den översta har ungefär 3-4 varv kvar så den är inte åtdragen helt för annars spricker toppen.
Senast redigerad av Rainn den 30 maj 2015, 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Om moppen får för lite soppa så blir det varmare i avgasröret. Dock kan jag inte lägga handen på kröken efter ens 5 minuter.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Beya skrev:Om moppen får för lite soppa så blir det varmare i avgasröret. Dock kan jag inte lägga handen på kröken efter ens 5 minuter.
Haha okej! Tänkte väl att de var obestyckad förgasare samt för litet munstycke som gör så att den blir varmare, tycker du att 115 är överdrivet stort för en 70cc med zx rör o resten original? Hade 72 innan ja bytte till 70cc. Moppen har 106 nu ska byta till 115 för att den lär gå bättre, just nu toppa han ba 65 me obestyckad förgasare o han hackar då o så vid start. 99.9% att de är munstycket. Min kompis hade likadan cylinder fast lite vassare setup, han hade 21mm och 92 i munstycke men de kanske gör lite skillnad i storleken på munstycket när man har 21mm o jag original förgasare?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Skriv svar