Yamaha Aerox. Bruksrenovering/Trim

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Yamaha Aerox. Bruksrenovering/Trim

Inlägg av Steen »

Ja då vart man här igen, med denna gången en moped som skall ta mig/tjejen till jobbet, främst för att spara lite på bilen men även för nöjjjet!

Blev en Yamaha aerox, Långmilare.. 2600mil.

Tanken är att längre fram bygga en rätt rejäl motor.


Att göra lista:

Få den att orka i backarna:

Cylinder: Stage6 Streetrace 70cc gjutgärn.

Avgassystem: Stage6 Pro Replica.

Förgasare: Naraku 17.5mm black racing.

Insugssystem; Naraku Racing V.2

Variator: Standard variator med 4gr vikter

( Känsla av att det spårar ut)
Ny startmotor:
En aerox framfälg!!:
Tiden för utvisa vad som blir av.

För övrigt är den bra, nya dämpare fram och bak mm..


Bild
Senast redigerad av Steen den 27 maj 2015, 21:43, redigerad totalt 4 gång.
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Problem.

Inlägg av Steen »

Har ett litet problem med den, den var tokslö, minsta backe så sucka den ihop till 10-20km/h, öppnade upp variatorn och bytte vikter och togbort den lila brickan tidigare ägare satt dit.. Men detta gjorde ingen skillnad, Den är väldigt slö, minsta gas från stilla stående så börjar den driva direkt, kollade remskivan bak och denna kunde jag utan problem pressa ihop med handen?

tänkte byta kopplingsdjädrar samt den till remskivan, eller är jag helt ute och yrar?

Har en röd och svart till remskivan, vilken borde jag ta?
Vilka färger rekomenderar ni till kopplingen?
Alvars.se
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Vad är det för fälg som sitter på nu? :o :shock:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Rainn skrev:Vad är det för fälg som sitter på nu? :o :shock:
vet faktiskt inte! Cpi kanske?
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Testade och byta koppling och fjädrar igår,gav lite mer varv men fortfarande tok slö..

Idag hämtade jag ett rör, väl på så gick moppen ordentligt! Jäkla skillnad..
Hur många gram på vikter bör jag börja med?

toppar nu 66-69 lite nedför, godkänt med 100kg förare?





Bild
Senast redigerad av Steen den 16 maj 2015, 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Alvars.se
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Jag skulle gissa att det är som att ställa in förgasaren. Börja tungt och gå till lättare.
Eller börja lätt och gå tyngre. Du har rätt vikter när den ligger på samma varvtal ända från start till toppfart. :)
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Rexxy skrev:Jag skulle gissa att det är som att ställa in förgasaren. Börja tungt och gå till lättare.
Eller börja lätt och gå tyngre. Du har rätt vikter när den ligger på samma varvtal ända från start till toppfart. :)
mjo skall gå ner lite och se!
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Nu så.. 75km/h pressa den 2-3mil. Slutade med värmenyp.. gick igång igendock.
Alvars.se
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jag vet inte om en moped ska klara full gas och max varv i 2-3 mil utan att värmenypa det är ju en bit men kolla stiftet så vet du i alla fall om den går för magert eller inte.
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

MacGyver84 skrev:Jag vet inte om en moped ska klara full gas och max varv i 2-3 mil utan att värmenypa det är ju en bit men kolla stiftet så vet du i alla fall om den går för magert eller inte.
Den har bra blandning men cyl och kolv garanterat inte i bra skick.. var väll inte nonstop fullgas i 3 mil men 1mil åtminstone, och inte nämna nedförsbacken! Haha..
Senast redigerad av Steen den 22 maj 2015, 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

beställt cylinder.

Inlägg av Steen »

eställt en stage6 streetrace, blir nog en bra bruks cyl.. Kommer att köra med org vevparti tills jag har saftigare grejer på hyllan!

Fick även bytt lampan och ställt in lyset!







Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Fått hem förgasare och lite reed. Blev Spons på en 17,5mm..
cyl är beställd och väntar ivrigt.. annars så händer det ej så mycket just nu. Körs nästan dagligen 7mil.


Bild

Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

mekar!

Inlägg av Steen »

Grejar just nu.. så här såg kolven ut! Varit iväg och handlat glykol för det visste inte förra ägaren vad det var :)
mer bilder kommer !

Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Det bästa med allt var nog att veven var i mycket bra skick! Inga glapp!:)

Bild
Senast redigerad av Steen den 26 maj 2015, 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Naraku insug med membran som far på alvars sponsa med !

Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Så ja! Allt gick kalas, uppstart är klart men hade m6 munstyckenistället för m5:/ Bild
Alvars.se
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Hur gick det med uppstarten? Nyfiken då jag också har en Streetrace som jag köpte för någon vecka sedan. GICK PISS DÅLIGT.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Rainn skrev:Hur gick det med uppstarten? Nyfiken då jag också har en Streetrace som jag köpte för någon vecka sedan. GICK PISS DÅLIGT.
menar du klen?
Testade enbart snabbt då jag har munstycke 70 nu ville jag ej gasa på något vidare! Berättagärna hur du menar!

Övrig setup?
Alvars.se
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

jahapp

Inlägg av Steen »

Blir snart galen..
Igår vid uppstart av moppen med 17,5mm förgasare och 70 munstycke gick den, men blöddra/böa våd låga varv när man skall åkaiväg, jag har testat allt från 70-100 och ju högre upp jag går ju mer blöddrar den och fyrtaktar den, vägrar varva ur kan jag med säga. Men går bässt på 70. Någon som har nått tips?
17,5mm naraku black racing, samt insugskit, allt är helt nytt.
Moppen gick innan bytet av delarna.
Alvars.se
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: jahapp

Inlägg av Rainn »

Steen skrev:Blir snart galen..
Igår vid uppstart av moppen med 17,5mm förgasare och 70 munstycke gick den, men blöddra/böa våd låga varv när man skall åkaiväg, jag har testat allt från 70-100 och ju högre upp jag går ju mer blöddrar den och fyrtaktar den, vägrar varva ur kan jag med säga. Men går bässt på 70. Någon som har nått tips?
17,5mm naraku black racing, samt insugskit, allt är helt nytt.
Moppen gick innan bytet av delarna.
Det där menade jag :wink: Fast som tur var fick jag mopeden att gå bra! Har 106 nu men skall behöva 115. Har orginal förgasare och zx leovince trimrör resten orginal! :D Min moppe gick piss från 72 - 98 den bara varvade/hackade och den gick knappt 5km/h. Nu så skruvade jag lite på luftskruven och bytte munstycke till 106 :) Hur går det om du ställer moppen på stödet och fullgasar?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Re: jahapp

Inlägg av Steen »

Rainn skrev:
Steen skrev:Blir snart galen..
Igår vid uppstart av moppen med 17,5mm förgasare och 70 munstycke gick den, men blöddra/böa våd låga varv när man skall åkaiväg, jag har testat allt från 70-100 och ju högre upp jag går ju mer blöddrar den och fyrtaktar den, vägrar varva ur kan jag med säga. Men går bässt på 70. Någon som har nått tips?
17,5mm naraku black racing, samt insugskit, allt är helt nytt.
Moppen gick innan bytet av delarna.
Det där menade jag :wink: Fast som tur var fick jag mopeden att gå bra! Har 106 nu men skall behöva 115. Har orginal förgasare och zx leovince trimrör resten orginal! :D Min moppe gick piss från 72 - 98 den bara varvade/hackade och den gick knappt 5km/h. Nu så skruvade jag lite på luftskruven och bytte munstycke till 106 :) Hur går det om du ställer moppen på stödet och fullgasar?
När jag har i strl 70 går den och varva någolunda, men ja den småhackar och tvekar innan "kicken" kommer.. har inget stöd alls just nu.. skall testa större munstucke i morgon!

Går din bra nu ?

Vad kör du med org fjädrar baktill?
Alvars.se
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: jahapp

Inlägg av Rainn »

Steen skrev:
Rainn skrev:
Steen skrev:Blir snart galen..
Igår vid uppstart av moppen med 17,5mm förgasare och 70 munstycke gick den, men blöddra/böa våd låga varv när man skall åkaiväg, jag har testat allt från 70-100 och ju högre upp jag går ju mer blöddrar den och fyrtaktar den, vägrar varva ur kan jag med säga. Men går bässt på 70. Någon som har nått tips?
17,5mm naraku black racing, samt insugskit, allt är helt nytt.
Moppen gick innan bytet av delarna.
Det där menade jag :wink: Fast som tur var fick jag mopeden att gå bra! Har 106 nu men skall behöva 115. Har orginal förgasare och zx leovince trimrör resten orginal! :D Min moppe gick piss från 72 - 98 den bara varvade/hackade och den gick knappt 5km/h. Nu så skruvade jag lite på luftskruven och bytte munstycke till 106 :) Hur går det om du ställer moppen på stödet och fullgasar?
När jag har i strl 70 går den och varva någolunda, men ja den småhackar och tvekar innan "kicken" kommer.. har inget stöd alls just nu.. skall testa större munstucke i morgon!

Går din bra nu ?

Vad kör du med org fjädrar baktill?
Bara 70cc streetrace och zx trimrör! Resten är exakt original :) Ska köpa kopplingsfjädrar men gröna skall fungera prima! Förstår dig till 100, man tappar lusten när mopeden inte går bra och känns som att man har försökt allt fast nu bytte jag ju munstycke till ett högre så det kommer gå bra hoppas man och föresten så låter 70 i munstycke för lite för ett effektrör och 70cc. Har faktiskt tagit mopeden före skola och det blir sommarskola för mig.. dumt gjort av mig.. :(
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Förlitet ja! Jag blev lite paff när den gick sämre när jag körde i 80-99.. ska iväg och hätma munstycken i morgon och testa igen.. suck..

Ang mina fjädrar där bak så har jag gröna just nu.. tryckfjädern är nån svårt, 28kg från polini funka inget vidare..
Aj då! Se till och fixa skolan nu då :)
Alvars.se
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Steen skrev:Förlitet ja! Jag blev lite paff när den gick sämre när jag körde i 80-99.. ska iväg och hätma munstycken i morgon och testa igen.. suck..

Ang mina fjädrar där bak så har jag gröna just nu.. tryckfjädern är nån svårt, 28kg från polini funka inget vidare..
Aj då! Se till och fixa skolan nu då :)
Kan du skriva din setup? Ja det ska jag! Annars blir det nog inge moppe nu i sommar :(
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Rainn skrev:
Steen skrev:Förlitet ja! Jag blev lite paff när den gick sämre när jag körde i 80-99.. ska iväg och hätma munstycken i morgon och testa igen.. suck..

Ang mina fjädrar där bak så har jag gröna just nu.. tryckfjädern är nån svårt, 28kg från polini funka inget vidare..
Aj då! Se till och fixa skolan nu då :)
Kan du skriva din setup? Ja det ska jag! Annars blir det nog inge moppe nu i sommar :(
Fått tips om att jag skall gå upp i lågfart, samt höjja nålen.

Cylinder: Stage6 Streetrace 70cc gjutgärn.
Avgassystem: Stage6 Pro Replica.
Förgasare: Naraku 17.5mm black racing.
Insugssystem; Naraku Racing V.2
Variator: Standard variator med 4gr vikter
Bak sitter det någon svart fjäder, rätt slapp. org koppling med gröna fjädrar.
Doppler förstärkt rem :)
Alvars.se
Skriv svar