Trimmad SF3 Varvar inte

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Klingbay
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 maj 2015, 19:33
Ort: Nacka

Trimmad SF3 Varvar inte

Inlägg av Klingbay »

Tjena!

Har en Speedfight 3 från 2010 som jag ärvt efter min bror, som jag nu har trimmat efter den varit inne på en grundlig och dyr service. Mitt problem nu är att efter dragen v-bricka så tar det en väldigt lång tid för mopeden att varva efter 55 km/h. När jag väl gasar på för fullt så smäller den upp på 7-8000 varv, men när jag kommit runt 50-55 så åker den ner till 6000rpm, och ökar farten ganska långsamt, kanske 1km/h extra varje andra eller tredje sekund, tills jag kommit upp i runt 60-65. Då håller den sig fortfarande på 6000rpm, men efter ungefär 1-2 minuter av konstant full gas så "pushar" den sig uppåt mot 7000rpm, och står då på mätaren att den går i 70km/h. (Tror att det är lite väl snabbt egentligen för den moppen)

Om man jämför med https://www.youtube.com/watch?v=k4vUZzmSyio så är det väldigt olikt i accelerationen.

Min egentliga fråga är, varför tar det så lång tid för den att varva upp ordentligt, och hur löser jag det?

Den har även fått lättare vikter vid servicen, för att kunna få upp farten snabbare utan trim, vet inte om det bidrar till det här.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Trimmad SF3 Varvar inte

Inlägg av Vagif »

Har du bestyckat den?

Testa om cdin är strypt
Trying is the first step towards failure
Klingbay
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 maj 2015, 19:33
Ort: Nacka

Re: Trimmad SF3 Varvar inte

Inlägg av Klingbay »

Vagif skrev:Har du bestyckat den?

Testa om cdin är strypt
Det var så det låg till faktiskt..

Fick höra av kompisar att cdin skulle vara ostrypt på SF3, men så låg det inte till...

Följde rådet:

Det absolut enklaste sättet att få reda på om du har en ostrypt/strypt CDI-box är att ta moppen och köra i en nerförsbacke, maxa och kolla om den motorbromsar, om den stryper när den t.ex. kommer upp i 8000rpm.

Den bromsade lite innan 8000rpm, så borde ju faktiskt vara strypt.

Blir ju bara att avstrypa då.
Tack så mycket för hjälp!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Konstigt, min kompis har en SPF3 och han har dragit v-ringen går ungefär 70 sådär vet inte hur mycket den varvar men aldrig varit så att den har motorbromsat eller liknande
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Klingbay
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 maj 2015, 19:33
Ort: Nacka

Inlägg av Klingbay »

Rainn skrev:Konstigt, min kompis har en SPF3 och han har dragit v-ringen går ungefär 70 sådär vet inte hur mycket den varvar men aldrig varit så att den har motorbromsat eller liknande

Tänker att mekanikerna kan ha gjort det vid service, då dom la in lättare vikter och la in ett litet mellanrum i v-ringen, och för att den fortfarande skulle vara laglig strypt den med CDI.
Skriv svar