Byte till nyare originalrör på Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Cereal
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 november 2014, 23:26

Byte till nyare originalrör på Aerox

Inlägg av Cereal »

Dottern har en 2003 Aerox där originalröret ser för jävligt ut. Därför har jag försökt att få tag på ett bättre begagnat och fått tag på ett från en 2009. Nu till mitt dilemma.

Röret från 2009 har avgasrening, vilket röret från 2003 saknar. Detta kan man ju bara strunta i att ansluta så klart, men finns det några andra skillnader? Ska det gå att montera detta på en 2003? Jag lyckas då fan inte hur jag än försöker. Flänsen mot cylindern hamnar ohjälpligt fel, även om det inte diffar jättemycket, och jag kan inte se några synliga skador som tyder på att röret är böjt med våld eller så.

Därför skulle jag vilja veta om någon monterat ett nyare rör med avgasrening på en Aerox som tidigare saknade detta. I så fall, krävdes det några modifikationer, eller är det helt enkelt så att röret jag fått tag på är skadat?

Observera att jag enbart talar om originalrör nu. Jag vet att man får exakt samma rör av t.ex. Stage6 Pro Replica oavsett om man beställer det till en äldre Aerox eller en nyare med avgasrening. Detta rör tillsammans med en massa andra har dock ett löst, justerbart, bakre fäste till skillnad från originalrören.

Mopeden är helt original, ingen trimcylinder eller dylikt. Om någon har erfarenhet om detta vore jag mycket tacksam för lite info. :)
Cereal
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 november 2014, 23:26

Inlägg av Cereal »

Är det verkligen ingen som bytt från ett avgassystem utan avgasrening till ett med avgasrening på en Aerox?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

vet ej hur de e med roxxens olika modeller elr krökar på avgassytemet.

men avgasrenarn är väl bara att plugga igen? jag har pluggat igen min iaf och även på andra mopeder, ta loss avgas renarn och plugga igen slangen med en bult elr liknande.

på röret så får du svetsa igen hålet, elr sätt in en bult och värme nyp runt om.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Skriv svar