Spricka i motorblocket - Husqvarna motor

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Spricka i motorblocket - Husqvarna motor

Inlägg av spokiii »

Som sagt, håller på renovera farfars gamla Shopper -61, Alltså första modellen, så vill va lite extra noggrann, allt som sitter på är original också! Smile

Men nu till problemet, Det vänstra motorblocket har en stor spricka i sig, leder rakt ovanför kickaxel! Se bilder: Bild

Innefrån: Bild

så detta behövs fixas, någon som vet va jag ska göra? har ej tillgång till svetts
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

svetsa eller köpa ny block halv dock måste den blockhalvan matchas med den andra så är lättast att svetsa :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bästa lösningen är att leta rätt på ett annat block.

Reparation utan svetsning är bara att glömma, och att svetsa en sån spricka i oljedränkt gjutgods är milt uttryckt en utmaning. Lägg till att det i någon omfattning kommer slå sig av svetsningen, så det kan gå åt en massa arbete för att få det plant nog att hålla tätt mot andra blockhalvan...

Nä, såna skador reparerar man bara om utbytesdelar är omöjliga att få tag i, eller åtminstone snordyra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

G-son skrev:Bästa lösningen är att leta rätt på ett annat block.

Reparation utan svetsning är bara att glömma, och att svetsa en sån spricka i oljedränkt gjutgods är milt uttryckt en utmaning. Lägg till att det i någon omfattning kommer slå sig av svetsningen, så det kan gå åt en massa arbete för att få det plant nog att hålla tätt mot andra blockhalvan...

Nä, såna skador reparerar man bara om utbytesdelar är omöjliga att få tag i, eller åtminstone snordyra.
har letat efter ett vänsta motorblock halva till husqvarna hva 50cc men hittar inget :/ ingen butik säljer dessa block längre för de är gamla veteran grejjor detta..
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kontakta Rösebäckens cykel & motor. Dels har dom massor av begagnade gamla mopeddelar för att dom skrotar ner mopeder, dels var det dom som köpte upp hela kvarvarande reservdelslagret till Forshagashopprarna så behöver man shopper-specifika delar är det det första stället man letar på.

Om det är en nitlott rekommenderar jag ett försök på Raketsports forum.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
T-Rex
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 september 2014, 10:28

Inlägg av T-Rex »

En riktig "bonnalösning" så kan du ta flytande metall/kemisk metall, har själv använt det på en fiddy, antagligen inte den bästa lösningen men kan funka om du inte kommer på en annan lösning, kemisk metall kostar runt 60 på feltema, rekommenderar nog andra lösningar i första hand och använd detta som "sista utvägen" men det kan funka! (jag har lyckats) :wink: :lol:
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

T-Rex skrev:En riktig "bonnalösning" så kan du ta flytande metall/kemisk metall, har själv använt det på en fiddy, antagligen inte den bästa lösningen men kan funka om du inte kommer på en annan lösning, kemisk metall kostar runt 60 på feltema, rekommenderar nog andra lösningar i första hand och använd detta som "sista utvägen" men det kan funka! (jag har lyckats) :wink: :lol:
testar detta just nu, om de inte går kontaktar jag o försöker få tag i ett nytt block :D
Skriv svar