Tja! Undrar vad skillnaden är mellan packning på tub och vanliga skurna packningar? T.ex. om man behöver en packning men den inte säljs, funkar packning på tub?
Tacksam för svar!
Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Tack!!G-son skrev:Dom gör ungefär samma jobb (och väljer man rätt sort tål den bensin), men man kan inte växla mellan dom utan att tänka sig för. Det som folk oftast missar är att en vanlig packning är relativt tjock, medan packningsklet låter delarna pressas hela vägen emot varann när dom skruvas ihop, den fyller bara ut alla små ojämnheter.
Inget problem om man t.ex. ersätter en vanlig packning vid insug/reedventil, det kvittar nästan alltid om dom kommer halvmillimetern närmre varann. Om man gör det med packningen under sylindern hamnar cylindern längre ner vilket ändrar porthöjderna kontra kolvens position, kolven kommer närmre topplocket... Gör man det mellan motorblockshalvor kan man klämma fast vev/växellådsaxlar som inte brukar ha så mycket fritt glapp från början, samma gäller i viss mån motorns högerkåpa - man kan bl.a. klämma kickaxeln eller andra grejer som är ganska nära kåpan.