Packning

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Packning

Inlägg av yamaha270 »

Tja! Undrar vad skillnaden är mellan packning på tub och vanliga skurna packningar? T.ex. om man behöver en packning men den inte säljs, funkar packning på tub?
Tacksam för svar!
Bild
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Packning på tub brukar inte tåla bensin.
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Men om den inte utsätts för bensin, är det samma sak?
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Dom gör ungefär samma jobb (och väljer man rätt sort tål den bensin), men man kan inte växla mellan dom utan att tänka sig för. Det som folk oftast missar är att en vanlig packning är relativt tjock, medan packningsklet låter delarna pressas hela vägen emot varann när dom skruvas ihop, den fyller bara ut alla små ojämnheter.

Inget problem om man t.ex. ersätter en vanlig packning vid insug/reedventil, det kvittar nästan alltid om dom kommer halvmillimetern närmre varann. Om man gör det med packningen under sylindern hamnar cylindern längre ner vilket ändrar porthöjderna kontra kolvens position, kolven kommer närmre topplocket... Gör man det mellan motorblockshalvor kan man klämma fast vev/växellådsaxlar som inte brukar ha så mycket fritt glapp från början, samma gäller i viss mån motorns högerkåpa - man kan bl.a. klämma kickaxeln eller andra grejer som är ganska nära kåpan.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

G-son skrev:Dom gör ungefär samma jobb (och väljer man rätt sort tål den bensin), men man kan inte växla mellan dom utan att tänka sig för. Det som folk oftast missar är att en vanlig packning är relativt tjock, medan packningsklet låter delarna pressas hela vägen emot varann när dom skruvas ihop, den fyller bara ut alla små ojämnheter.

Inget problem om man t.ex. ersätter en vanlig packning vid insug/reedventil, det kvittar nästan alltid om dom kommer halvmillimetern närmre varann. Om man gör det med packningen under sylindern hamnar cylindern längre ner vilket ändrar porthöjderna kontra kolvens position, kolven kommer närmre topplocket... Gör man det mellan motorblockshalvor kan man klämma fast vev/växellådsaxlar som inte brukar ha så mycket fritt glapp från början, samma gäller i viss mån motorns högerkåpa - man kan bl.a. klämma kickaxeln eller andra grejer som är ganska nära kåpan.
Tack!!
Bild
Skriv svar