Frågor angående Yamaha DT 50 X

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lucpel
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2015, 10:51

Frågor angående Yamaha DT 50 X

Inlägg av Lucpel »

Hej allesammans. Jag hade bara ett antal frågor kring min moped. Som sagt så är det en Yamaha DT 50 X -08. Själv så är jag inte så kunnig på mopeder och tänkte istället att ni kanske kude lite bättre. Mopeden är inte trimmad och går i ca 52-55, däremot känner jag att den är väldigt seg i uppförsbackarna. Den går stadigt på plan mark men så fort det blir någorlunda brant så tappar den mycket kraft. Jag vet att bensinmotorer får ut sin fulla effekt först i högre varv men detta känns lite väl segt. :? Min vän har skaffat en helt ny Derbi Senda crossmoped och den är helt galet mycket piggare än min. Han kör ifrån mig med hästlängder i alla backar till den nivån att han undrar om det är något fel på min. Jag vet att man inte ska jämföra gamla mopeder med nya men min är endast från -08 och har inte gått särskilt långt alls. Enligt specifikationerna så väger dem ungefär lika mycket och har samma mängd hästar. Därfor undrar jag om det finns nått jag kan justera eller felsöka utifall att det skulle vara något problem med säg förgasaren. Lite bättre acceleration skulle inte skada heller. OBS! Jag är inte så sugen på att trimma då det skulle suga på väldigt många nivåer att åka fast. Det är alltså ingen hastighet eller så jag är ute efter.
Lite andra grejer också. #1 Kopplingen känns seg. Vad kan man göra åt det? #2 Bakre stötdämparen gnisslar en del när man sätter sig ned på den och flyttar runt den. Jag har testat med lite 5-56 på fästena men inget hjälpte. Finns det nått man kan göra åt det? #3 Kedjan verkar vara väldigt slapp. Jag har behövt dra åt justerar grejen (vet inte vad jag ska kalla det) på bakhjulet till i stort sett så mycket det går utan att kedjan ska hänga för mycket. Det känns inte rätt på en sju år gammal moped. Kan det vara något fel?
Är tacksam för hjälp. :D
TehNouk
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 april 2015, 16:45
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av TehNouk »

Inget fel på mopeden... den är bara otrimmad och slö som alla mopeder är då de e orginala. Och jag tror inte ens att den går 55, står bara så på mätaren. I verkligheten kan den gå cirka 45-52
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Orkade inte läsa igenom hela pga jobbigt skrivet, men Derbi har bra mycket starkare originalmotorer än i princip alla andra mopeder.

Nej din moped går inte 52-55.
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Dra alla pluggar och på med ett gigansiskt bak-drev så kommer den inte vara seg i backarna och kommer nog gå relativt lagligt.
Skriv svar