Har bytt tändplatta, tändspole, cdi, tändstift och tändkabel. Ingen gnista alls problemet sitter innan. Har larm som säkringen går sönder på. Tagit bort larmet. Kollat fotstödet vet inte om det kan vara tändlåset, men vill inte byta mer nu förrän jag vet vad som är fel. Några tips önskas. En baotian retro är det.
Föreslår att du kontrollmäter de delar av tändsystemet som man kan göra det med. En hundralapp för en billig multimeter är en rätt bra investering när alternativet är att byta delar på måfå tills moppen funkar igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Ha allt i rätt läge för att moppen ska gå (grejerna inkopplade, tändningen på, sidostödet uppe), dra ur CDIn ur kontakten, och resistansmät mellan alla kablarna i kontakten och jord (förslagsvis jord direkt på motorblocket).
Skriv upp vad du fick för mätvärde och vilken färg det är på kabeln, så går det förhoppningsvis tyda något ur det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Mja, det skulle kunna vara enklare om du skrivit om det var ohm, kiloohm eller megaohm du fått fram. "1" kan lika gärna vara 1 ohm som mätarens sätt att visa att mätvärdet är för högt för det inställda mätområdet (det den visar hela tiden när man inte mäter något), beroende på hur ettan visas. En jäkla skillnad.
Men för att ge dig något att börja gnaga på:
svart/vit: 00,6
Svart/vit är dödarkabeln, tändningen stängs av genom att denna kopplas direkt till jord. 0,6 ohm är ett hyfsat rimligt mätvärde när tändningen är avstängd eller sidostödet är nere, och då ska man inte få gnista. För att tändnignen ska fungera ska denna mätning inte ge något mätvärde alls (samma som att inte hålla mätaren mot något).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
allt var inställt som jag skulle starta mopeden så stället var uppfällt. Multimetern är mätt i 200 ohm. Menar du att den bryter tändningen från stället?
På dom där mätaren visat oändligt ställer man om mätaren till ett högre mätområde. Fortsätter det på samma vis på mätarens högsta mätområde får man se det som avbrott.
Sidostödet på Baotian har en brytare som dödar tändningen när det är nedfällt. För att klantarslen inte ska ha moppen igång när den står på sidostödet, gasa till och få den att välta... (Centralstödet har inga såna finesser.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Om jag minns rätt går den till tändspolen och vidare till jord från den. Du borde få mycket nära noll ohm. Om mätningen säger avbrott så har du ett problem där.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Menar du jorden till tändspolen? Ja, den är väl så direkt mellan dom som den kan vara, när den går in i kabelhärvan och kopplas ihop med alla andra jordkablar också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Äntligen startade den. Du hade rätt med jorden till tändspolen. Trots det gick den inte igång då bytte jag tillbaka till den gamla cdi och vips så startade den igen. Konstigt att den nya inte fungerade!?
Tar jag bort larmet helt så går det inte att stänga av från nyckeln, går det att koppla förbi?
joholm skrev:...då bytte jag tillbaka till den gamla cdi och vips så startade den igen. Konstigt att den nya inte fungerade!?
Inte alls. Kinaprylarna är såna, rätt vanligt att nya eldelar inte fungerar. (Har jobbat på verkstad som nästan bara skruvade kineser, och det var inte sällsynt att nya delar gick raka vägen från lagerhyllan till soptunnan efter att man monterat och upptäckt att dom var döda.)
joholm skrev:Tar jag bort larmet helt så går det inte att stänga av från nyckeln, går det att koppla förbi?
Koppla ihop de två svartvita kablarna till larmet. En böjd ståltråd mellan dom i kontakten funkar fint, skydda med tejp.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Ok. Det är lite chans när man köper grejor till den.
Nu märkte jag att ljuset inte fungerar, parkeringsljus går och bromsljuset fungerar men inte hel/halvljus. På den nya tändplattan fanns 3 kablar till ljuset innan bara 2 så en är över kan felet ligga där?