Skillnad på Derbi Senda modeller effekt?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Skillnad på Derbi Senda modeller effekt?

Inlägg av pizza-bagarn »

Tjäna!

Har själv en Derbi Senda xtreme från 06 alltså med piaggio motorn.

Har 2 polare vars sendor är 04:or båda två och den enas är orginal, vi provkörde varandras och jag kände direkt att hans både hade bättre bottendrag och högre topphastighet än min. Och denna har enligt den förra ägaren inte blivit trimmad.
Kan det vara min som är extra slö och varför?

Så frågan är som rubriken lyder; har Derbi´s olika motorer på deras modeller någon effektskilland?
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Skulle tippa på att det är för att du har plugg och inte han, för dom äldre Senda modellerna har ingen plugg, bara blindtarm. Men är inte säker exakt vilka modeller som har plugg o vilka som inte har tror de e dom me nya motorn. Fråga dina kompisar om dom har plugg i röret :)
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Det kan vara mer än bara röret som spelar en stor roll, Du kan ha sletnare cylinder/kolv, anliggande bromsar, en annan bestyckning.

när mopedkarriären startade för mig och mina kompisar så var det en kompis som hade en Derbi Senda Extreme -12 medans en annan hade en 05a med 50sport, Båda hade 17,5mm. båda satte på EXAKT likadana gianelli 2T och 2012an vann med storseg MED orginal munstycke fast med likadant drev bak som han andre fast annat fram

Kort sagt: Det är helt normalt.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

gilerahjärnan skrev:Det kan vara mer än bara röret som spelar en stor roll, Du kan ha sletnare cylinder/kolv, anliggande bromsar, en annan bestyckning.

när mopedkarriären startade för mig och mina kompisar så var det en kompis som hade en Derbi Senda Extreme -12 medans en annan hade en 05a med 50sport, Båda hade 17,5mm. båda satte på EXAKT likadana gianelli 2T och 2012an vann med storseg MED orginal munstycke fast med likadant drev bak som han andre fast annat fram

Kort sagt: Det är helt normalt.
aha där ser man...
synd att man har föräldrar som inte låter en trimma bara så man alltid ligger längst bak... -_-
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

kaya@telia.com skrev:Skulle tippa på att det är för att du har plugg och inte han, för dom äldre Senda modellerna har ingen plugg, bara blindtarm. Men är inte säker exakt vilka modeller som har plugg o vilka som inte har tror de e dom me nya motorn. Fråga dina kompisar om dom har plugg i röret :)
Är du säker på att den bara har blindtarm? För min polare har ej blindtarm på sin, dock har jag inte kollat så bra. Men tror ej han har det...
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

kaya@telia.com skrev:Skulle tippa på att det är för att du har plugg och inte han, för dom äldre Senda modellerna har ingen plugg, bara blindtarm. Men är inte säker exakt vilka modeller som har plugg o vilka som inte har tror de e dom me nya motorn. Fråga dina kompisar om dom har plugg i röret :)
Det är tvärt om, det är dom nyare sendorna från och med 06 som har blindtarm. Det var innan 06 som man hade plugg ;).
Derbi is tha shit ^^
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Nej dom innan 06 har smalare rör och blindtarm medans nyare har plugg (vet ej om dom har blindtarm också. Min 03:a tex hade ingen plugg men den hade blindtarm
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Skriv svar