Åkte fast, förhör

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Åkte fast, förhör

Inlägg av obeee »

Tja, som rubriken lyder så åkte jag fast och är kallad till förhör nästa vecka. Efter förhöret ska jag få tillbaka min moppe som är en 30 moppe men inte trimdelar, i mitt fall avgasröret. Min fråga är räknas det avgasröret so trim på en 30 moppe? Avgasröret är ett tk gp2008. Jag körde utan plugg och men har pluggen hemma. Samt om ni hår några tips inför förhöret.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ett urpluggat avgasrör är definitivt en trimdel.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Det jag menar är att på 45 moppar får man ju inte ändra något, men på 30 moppar går det väl bra och om jag sätter tillbaka pluggen så borde det väl gå att använda?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

För ett antal år sedan fick polisen tag i en Yamaha FS1 här i trakten, den har en lite udda motorkonstruktion där förgasare, insug & reedventil sitter fastskruvat i motorns högra kåpa (transmissionskåpan över kopplingen) med brytbult, alltså såna skruvar där skallen bryts av efter åtdragning för att det pluggade insuget ska vara svårt att ta loss.
Just denna mopeden hade någon plockat loss insuget på, borrat ur pluggen i det, och därefter satt tillbaka det på motorn med vanlig skruv.

Poliserna beslagtog hela transmissionskåpan, komplett med insug och reedventil. Motivationen: insuget ska inte gå skruva loss från kåpan (p.g.a. brytbultarna), därmed ansåg dom att även kåpan hade blivit modifierad till trimdel.

Jag vet inte om ditt rör hade varit lagligt med pluggen, men nu när det inte har pluggen är det definitivt en trimdel, och det är högst osannolikt att du får se det igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:det är högst osannolikt att du får se det igen.
Kan ju säga att det är olika från fall till fall och säkert ännu större betydelse vilken station mopeden står på, här verkar det vara väldigt många som får tillbaka sina mopeder i princip orörda.

Det enda polisen hade gjort med min moped var att skruva bort två skruvar från undersidan på framkåpan, som max då jag gissar på att dessa skruvar hade skruvats upp av sig själv när jag kört. :twisted:
(Jag sa att jag hade trimrör och inte hade ändrat något annat, egentligen hade jag ju 70cc också :roll: )
Skriv svar