Gnistan försvinner ibland

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Gnistan försvinner ibland

Inlägg av emilnordman »

Nu behöver jag er hjälp fast jag borde kunna det här själv

När man startar moppen så går den igång på första kicken, men dör snabbt och ingen gnista finns på ett tag. Jag har provat med 2st tändspolar, men strömmen kommer inte från tändplattan vissa gånger jag mäter. Kan det vara kondensator, spole etc på tändplattan? Kilen är hel för svänghjulet snurrar när man kickar.


Moppen är en Jonway 50cc, men jag har Yamaha JogR-motor(minarelli horisontal/1e40qmb), och keeway/cpi tändning.

Cylindern är körd ca.50km, förgasaren är rengjord ordentligt i ultraljudstvätt och tryckluft, vacuumkranen är rengjord, filtret i tanken är rengjort, nytt bränslefilter, munstyckena är renblåsta, nytt insugsgummi för ca.2000km sen, ny gasvajer för 100km sen, ny variatorrem+vikter 6000km sen, ny olja i slutväxeln 400km sen
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Gnistan försvinner ibland

Inlägg av TheFlyingFin »

emilnordman skrev:Nu behöver jag er hjälp fast jag borde kunna det här själv

När man startar moppen så går den igång på första kicken, men dör snabbt och ingen gnista finns på ett tag. Jag har provat med 2st tändspolar, men strömmen kommer inte från tändplattan vissa gånger jag mäter. Kan det vara kondensator, spole etc på tändplattan? Kilen är hel för svänghjulet snurrar när man kickar.


Moppen är en Jonway 50cc, men jag har Yamaha JogR-motor(minarelli horisontal/1e40qmb), och keeway/cpi tändning.

Cylindern är körd ca.50km, förgasaren är rengjord ordentligt i ultraljudstvätt och tryckluft, vacuumkranen är rengjord, filtret i tanken är rengjort, nytt bränslefilter, munstyckena är renblåsta, nytt insugsgummi för ca.2000km sen, ny gasvajer för 100km sen, ny variatorrem+vikter 6000km sen, ny olja i slutväxeln 400km sen
Har haft en kines med samma symptom, cdibyte gjorde susen. Men en kompis hade en Keeway F-Act 50 som började bete sig så, och aldrig sluta fast vad han pröva, så han sålde bort den. Låter som fel på tändningen före CDIn så det är du måste felsöka.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Jo, jag trodde samma som du med CDI:n, men jag har provat med Keeway Focus CDI utan något vidare resultat, den startade som vanligt men dog. Jag ska lägga på en tändspole från en gammal utombordare, för om spolen är trasig märks det ju om man tar en ny, annars om inte det funkar byter jag tändplattan o hela skiten, e ju på praktik på en moppeverkstad i närpes så kan ju hämta delarna ute på gården ;)
Användarens profilbild
karlzzoonn
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 april 2014, 08:24
Ort: norrköping

Inlägg av karlzzoonn »

låter som om tändplattan har gått har varit med om detta då var det tändplattan som var skrot men kan säkert vara något annat men testa och mät upp tändplattan :)
setup en så länge:

Stage6 70cc mk2 racing
Naraku evo racing vev
stage6 wingcooler
Zx-r rör
3,2 grams dr.pulley vikter
blå tryckfjäder 28 kg
Gula kopplings fjädrar
dellorto black edition 21mm
Hebo membran (röda)
snabbgas
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Aa, ska beställa tändplatta, men delarna är billiga åt 1E40QMB motorerna så de gör inget, bara roligt när det börjar funka sen ;)
Skriv svar