Mätarställning

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Mätarställning

Inlägg av Niklas10 »

Tjenare!

Min polare har en Derbi drd racing 07 (uttagen 2011). Han ska sälja moppen efter sommarlovet och jag är då intresserad av att köpa den, men det finns ett problem jag vill helt inte ha en moppe som har gått över 1000 mil.
När vi tittar på hastighets mätaren så finner vi inte någon mil ställning :(. Det finns en knapp man kan trycka på då den ändrar så det blir olika alternativ, man kan tex titta klocka sedan finns det 3 insällningar till tror jag men det är lite knepiga förkortningar så vi vet inte vilken som är mil ställningen. Finns en som heter trip men då har den bara gått 40mil och det känns inte trovädigt.
Någon som vet vilken förkortning som står för milställningen??
Tacksam för snabbt svar :D
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Tripmätaren går att återställa när man vill, det är för att se hur långt man har kört sen nollställning, men tror att det finns en som heter "odo" vilket är mätarställningen.
Bild
Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Inlägg av Niklas10 »

Tack :DD
Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Inlägg av Niklas10 »

Nu när vi titta så stog dett 4000 på odo men det kan inte vara 4000 mil men står det i km så är det 400 mil då?
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Niklas10 skrev:Nu när vi titta så stog dett 4000 på odo men det kan inte vara 4000 mil men står det i km så är det 400 mil då?
Om det står i 4000 i km så är det 400 mil.
Bild
Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Inlägg av Niklas10 »

Det står inget med km utan det står bara 07970
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Niklas10 skrev:Det står inget med km utan det står bara 07970

Du skrev ju 4000? Men "07970" betyder 797 mil
Bild
Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Inlägg av Niklas10 »

skrev fel :/// 07970 stog det :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Mil är en ganska svensk egenhet, övriga länder använder kilometer (eller miles). Mätare är ALDRIG graderade i mil.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Niklas10
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 april 2015, 16:54

Inlägg av Niklas10 »

Tack för all hjälp, men vad tycker ni är max gränsen när det gäller mätarställnigen, denna moppen har alltså gått cirka 800 mil har inte renoverats i motorn (nytt tädnstift ända som har gjorts). Han säljer den för 13k och jag vill inte tappa så jätte mycket när jag sedan ska sälja den. Den är förövrigt väldigt fin, startar i alla väder och även nya kopor.

Tycker ni att köpet verkar som en bra deal?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Egentligen är det mest en chansning, jag känner fleeeera som har mopeder som har gått långt över 1000mil och som funkar som den gjorde när den hade gått 400mil, och sen andra som har haft mopeder som har gått långt under 1000mil och som har haft diverse problem, Sköter man mopeden med oljebyte, filter och diverse grejer så håller den längre än man tror.

Mvh
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har haft ett par Honda MB5 med mer än 4000(!) mil på mätaren och jag hade inga oväntade bekymmer med dom, men då kan man nog anta att det bytts ett gäng delar genom åren. Hur som helst, många mil är inget som helst problem så länge grejerna sköts och underhålls ordentligt.

Å andra sidan går det misshandla en moped så mycket att den inte är värd att göra i ordning på bara tre år och några hundra mil. Jag köpte en begagnad Senda när den var tre år gammal, bara för att ta några exempel så var bägge däcken helt slut, bromsbeläggen slutkörda och eftersom man fortsatt köra moppen ändå var bägge bromsskivorna skrot, drev & kedja hade nog aldrig sett nån olja så dom var slut, och så vidare...

Det var inga stora fel på den, men mängder av dessa smågrejer som skulle kosta ett antal hundralappar vardera att fixa. Jag räknade ihop vad det skulle kosta att göra en frisk hoj av den igen, och det var så mycket att det hade varit en ren förlustaffär jämfört med att köpa nått som var friskt från början. Nu gjorde det mig inget, jag köpte den enbart för att slakta den för att jag behövde delar till en annan Senda, men det visar rätt tydligt att bara för att något är ganska nytt och inte har körts många mil betyder inte det att det är en bra moped. Vanvårdar man grejerna tar dom stryk fort, misshandlar man dom går det ännu snabbare...

Jag ser bara miltalet som en indikation på vilka grejer som kan vara slitna, i övrigt går jag helt på skicket jag faktiskt ser på hojen, och i förekommande fall vilket intryck jag får av säljaren. Om motorn låter som en stenkross och uppenbarligen behöver renoveras? Inga problem - så länge priset på moppen är så lågt att det ändå är en bra affär.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

1000mil är ju ingenting :P
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Skriv svar