Förgasare

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Förgasare

Inlägg av yamaha270 »

Nån som vet hur man ställer in luftskruven på en förgasare? Alltså typ hur man vet att den går bäst för att har hört att man ska skruva på den så mycket tills den varvar som högst på tomgång sen justera tomgången och då är det klart.
En till fråga: Varför driver inte min moppe när den är kall? Måste smått gasa i 1 minut tills den klarar av att gå upp i varv och driva?
Bild
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Förgasare

Inlägg av Vagif »

du måste värma upp moppen innan du Kör. Let den står på tomgång minuter. Du kan också sätta på choken medans den värmer upp. Och gasa inte när den värmer upp för det sliter på Motorn
Trying is the first step towards failure
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Re: Förgasare

Inlägg av yamaha270 »

Vagif skrev:du måste värma upp moppen innan du Kör. Let den står på tomgång minuter. Du kan också sätta på choken medans den värmer upp. Och gasa inte när den värmer upp för det sliter på Motorn
Jag har automatchoke :/. Men mina vänners moppar kan åka iväg så fort de startar(scooter).
Bild
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Förgasare

Inlägg av Vagif »

yamaha270 skrev:
Vagif skrev:du måste värma upp moppen innan du Kör. Let den står på tomgång minuter. Du kan också sätta på choken medans den värmer upp. Och gasa inte när den värmer upp för det sliter på Motorn
Jag har automatchoke :/. Men mina vänners moppar kan åka iväg så fort de startar(scooter).
Deras motorer kommer inte vara länge. JJag har alltid behövt värma upp moppen. Min beta rr, aerox, yz125. Den enda jag
inte behövt göra var min gilera smt. Den var den enda som inte var trimmad
Trying is the first step towards failure
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Re: Förgasare

Inlägg av yamaha270 »

Vagif skrev:
yamaha270 skrev:
Vagif skrev:du måste värma upp moppen innan du Kör. Let den står på tomgång minuter. Du kan också sätta på choken medans den värmer upp. Och gasa inte när den värmer upp för det sliter på Motorn
Jag har automatchoke :/. Men mina vänners moppar kan åka iväg så fort de startar(scooter).
Deras motorer kommer inte vara länge. JJag har alltid behövt värma upp moppen. Min beta rr, aerox, yz125. Den enda jag
inte behövt göra var min gilera smt. Den var den enda som inte var trimmad
Min moppe är inte heller trimmad och då borde de väll vara som din gilera elr?
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Förgasare

Inlägg av TheFlyingFin »

yamaha270 skrev:Nån som vet hur man ställer in luftskruven på en förgasare? Alltså typ hur man vet att den går bäst för att har hört att man ska skruva på den så mycket tills den varvar som högst på tomgång sen justera tomgången och då är det klart.
En till fråga: Varför driver inte min moppe när den är kall? Måste smått gasa i 1 minut tills den klarar av att gå upp i varv och driva?
Läs rexxys inställningsguide! Mycket bra guide som beaktar allt som behövs och lite till!

På fråga 2 är svaret att då oljan i motorn är kall kan lamellerna klibba fast och då oljan ännu inte blivit varm så lossar dom inte och kopplingen tar inte ordentligt. Då orkar inte driva för kopplingen ligger halvt på hela tiden.

En skoter har inte en oljekoppling och därför uppstår inte samma problem, men varmkörning rekommenderas ändå!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Re: Förgasare

Inlägg av yamaha270 »

TheFlyingFin skrev:
yamaha270 skrev:Nån som vet hur man ställer in luftskruven på en förgasare? Alltså typ hur man vet att den går bäst för att har hört att man ska skruva på den så mycket tills den varvar som högst på tomgång sen justera tomgången och då är det klart.
En till fråga: Varför driver inte min moppe när den är kall? Måste smått gasa i 1 minut tills den klarar av att gå upp i varv och driva?
Läs rexxys inställningsguide! Mycket bra guide som beaktar allt som behövs och lite till!

På fråga 2 är svaret att då oljan i motorn är kall kan lamellerna klibba fast och då oljan ännu inte blivit varm så lossar dom inte och kopplingen tar inte ordentligt. Då orkar inte driva för kopplingen ligger halvt på hela tiden.

En skoter har inte en oljekoppling och därför uppstår inte samma problem, men varmkörning rekommenderas ändå!
Trodde jag läst allt i hans guider men hittade det ja letade efter, provar imorgon isf!

Men nu till ett annat problem: elstarten funkar som den ska när motorn är varm eller halvvarm men driver endast runt när den är kall(driver, men startar ej)
Bild
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Ingen som vet varför elstarten inte funkar när den är kall?
Bild
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Någon?? :/
Bild
Skriv svar