“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Varför skulle du ha 2 bromshandtag på styret som går till samma broms?
På crossmopeder har man fotbroms.
Ja, du kan sätta ett bromshandtag på styret och ha båda till samma ok men du får bättre resultat ifall du kör med ett nytt ok för handtaget.
Problemet blir att trycket från ena bromshandtaget går ju upp till det andra bromshandtaget också, samt till bromsoket. Så bromsverkan blir bara hälften så mycket.
Rexxy skrev:Problemet blir att trycket från ena bromshandtaget går ju upp till det andra bromshandtaget också, samt till bromsoket. Så bromsverkan blir bara hälften så mycket.
Nej. Den huvudcylinder (till handtag/bromspedal) som inte används är öppen för bromsvätskeflöde baklänges, bl.a. för att låta kolvarna i bromsoket gå tillbaka och släppa greppet om bromsskivan ordentligt. Om du kopplar två såna parallellt till samma ok och bromsar med det ena kommer du inte få någon bromsverkan alls, du kommer bara pumpa bromsvätska bakvägen in i den andra huvudcylindern.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Rexxy skrev:Problemet blir att trycket från ena bromshandtaget går ju upp till det andra bromshandtaget också, samt till bromsoket. Så bromsverkan blir bara hälften så mycket.
Nej. Den huvudcylinder (till handtag/bromspedal) som inte används är öppen för bromsvätskeflöde baklänges, bl.a. för att låta kolvarna i bromsoket gå tillbaka och släppa greppet om bromsskivan ordentligt. Om du kopplar två såna parallellt till samma ok och bromsar med det ena kommer du inte få någon bromsverkan alls, du kommer bara pumpa bromsvätska bakvägen in i den andra huvudcylindern.
Vilket är då användningsområdet för dessa dubla banjobultar eller vad de heter? För dubbla ok på samma pump?
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Rexxy skrev:Problemet blir att trycket från ena bromshandtaget går ju upp till det andra bromshandtaget också, samt till bromsoket. Så bromsverkan blir bara hälften så mycket.
Nej. Den huvudcylinder (till handtag/bromspedal) som inte används är öppen för bromsvätskeflöde baklänges, bl.a. för att låta kolvarna i bromsoket gå tillbaka och släppa greppet om bromsskivan ordentligt. Om du kopplar två såna parallellt till samma ok och bromsar med det ena kommer du inte få någon bromsverkan alls, du kommer bara pumpa bromsvätska bakvägen in i den andra huvudcylindern.
Locket är ju tätt, och således borde liiite tryck gå mot bromsoket? Eller komprimerar den bara luften i bromspumpen?