KC's Beta RR -04 70cc projekt

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

KC's Beta RR -04 70cc projekt

Inlägg av KC »

Tjatja!

Har en Beta som jag köpt hem och tänkte göra en liten projekttråd på, finns det intresse för det?

:D = Klart
:) = Påbörjat/Har Hemma
:lol: = Kommer
:oops: = Kanske/Inte säkert


:D -Lacka ram, bakram och sving svart.
:D -Fixa bromsskiva bak.
:D -Fixa till motorn så den ser fräschare ut.
:D -Koppla in all el som hänger löst.
:D -Byta plats på tändningslåset
:oops: -Byta vev, vevlager och packboxar
:oops: -Byta till effektrör
:lol: -Byta ut framlyset till crossplatta.[/spoiler]

Setup:
Avgasrör: Orginal urpluggat för tillfället
Cylinder: Någon 70cc
Förgasare: Arreche 21mm
Vev: Stage6
Membran: Eftermarknads, vet dock inte vilket.
Insug: ~ll~
Drev: 12/53
Tändsystem: MVT Millenium
CDI: Tillhörande MVT Millenium tändsystemet

Historia :D
Det började med att en polare på träningen snackade om hans Beta och om hur bra den gick osv, så efter ett tag berättade han att veven skurit, efter han bytt vev passade han på att byta till stryktåligare växellåda också :lol:
Han började ganska långt senare snacka om att han skulle sälja den men eftersom jag redan hade en Beta då kändes de onödigt att köpa en till.
Sen sålde jag min Beta (vilket jag fortfarande ångrar grovt) så började jag sakna den extremt mycket men hittade aldrig någon som fanns runt stockholm så slutade med att jag köpte en Rieju MRX Pro istället som jag kör på nu. Sålde nyligen en moppe jag använde som "reservmoppe" och då kom jag på att han hade pratat om o sälja sin Beta förut, så jag skrev till han o frågade om han fortfarande hade kvar den, det hade han då så jag åkte o kollade på den dagen efter och den såg ut som den legat på havsbotten i nåt år men den gick satans bra och han ville ha 7 tusen för den så den är nu köpt och nu är jag här.

Har än sålänge plockat bort motorn från ramen och slipat lite på den, har också lackat svingen svart.

Bild på hur den står som den är nu :)
Bild

Bild på hur motorn såg ut innan slipning
Bild

Bild

Bild

Finns lite ytrost på en del ställen

Bild

Bild

Massa kablar som bara hängde löst under tanken

Bild

Random bild på de asfula både styret o hastighetsmätare

Bild

Plockat av cylinder för att kolla vevens skick och om den är bytt eller inte, till min förvåning riktigt fin Stage6 vev, inväntas nållager från TS.
Bild

UPDATE
[spoiler]
UPDATE

Har nu plockat bort motorn så jag kunnat lacka ram, bakram och sving svart.
Har fixat tändningslåset så ingen annan än jag hittar de :D Har lackat röret svart med världens sämsta resultat då de slutade med att de är brunt :roll:
Kopplat in all el som satt löst också och allt fungerar utan problem.

Har också provstartat motorn efter den stått still ett tag och den klonkade uta bara satan när den gick igång så de första jag kollade va om det fanns olja i motorn och den var snustorr... Hällde i olja och provade igen, samma resultat.
Dagen efter kickade jag runt motorn så den fick gå några varv och då fick jag ett bättre resultat men den knackar som faaaaan så tror han innan monterat dom fel eller så har han blåst mig :P[/spoiler]

UPDATE
[spoiler]UPDATE 2

Tjenare! Har haft lite problem med distanser för hjulen då jag inte fick det lira med oken först, efter ett bra tags hjärngympa har jag äntligen fått ordning på det och har idag kunnat provköra monstret. Började med att efter ca 5 min körning så hade en brännfläck uppstått i den lägre nederkanten vid oljepumpen. Det kändes inte så jävla bra så drog hem, tappade ur oljan och plockade bort kopplingskåpan, där hade veven vart på och snurrat? Riktigt annorlunda tyckte jag då jag inte rört motorn invändigt. Problemet löstes i alla fall tillslut om än jag tror att dom inte shimsat veven rätt så den ligger snett :/
Men efter det gick den igen som ett skållat troll och axxar rätt duktigt, nästa plan är just nu o dreva den tyngre bara då den varvar ur växlarna innan man hinner blinka. Ska slänga upp en bild på han så ni kan se hur den ser ut för tillfället, det får dock bli imorrn :D[/spoiler]
Senast redigerad av KC den 25 maj 2015, 19:59, redigerad totalt 24 gång.
Ludde Petersson
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 februari 2015, 11:20

Inlägg av Ludde Petersson »

Har en precis likadan kärra, Skall följas! dock vet jag inte hur man gör för att följa ännu.. :roll: :oops: :D :lol: :?:
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Beta RR -04 70cc projekt

Inlägg av Vagif »

Jag följer :D¨

Har också en beta rr fast motorn har skärt för jag glömde olja i bensinen. Men nu har jag aerox :D
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

Ludde Petersson skrev:Har en precis likadan kärra, Skall följas! dock vet jag inte hur man gör för att följa ännu.. :roll: :oops: :D :lol: :?:
Naaajs! Diggar betorna som fan :roll:
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Re: Beta RR -04 70cc projekt

Inlägg av KC »

Vagif skrev:Jag följer :D¨

Har också en beta rr fast motorn har skärt för jag glömde olja i bensinen. Men nu har jag aerox :D
Hahah, den som ligger på blocket?
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

följer :)
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

kaya@telia.com skrev:följer :)
Trevligt! Drog en update också, har fått in bilderna nu :)
Ska se om jag får in lite bilder på det nya sakerna :D
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

Go Zack! Följer! Vill men har inte tid att fixa min beta så får följa ditt projekt :roll:
Ride or die <3
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Beta RR -04 70cc projekt

Inlägg av Vagif »

KC skrev:
Vagif skrev:Jag följer :D¨

Har också en beta rr fast motorn har skärt för jag glömde olja i bensinen. Men nu har jag aerox :D
Hahah, den som ligger på blocket?
Haha jo det är den :P


Vad heter tjejen på din avatar? :roll:
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

DbL skrev:Go Zack! Följer! Vill men har inte tid att fixa min beta så får följa ditt projekt :roll:
Hahah, man får ta sig tid ;)
Vagif skrev:Vad heter tjejen på din avatar? :roll:
Ingen aning faktiskt :roll: Hittade hon på google ;)
Tvåstråååååååhk
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

Lagt upp en helhetsbild på den nu :) Också plockat av cylindern för att byta nållagret. Skulle mer än gärna hänga dit ny kolv också men fick hem en Honda S2000 idag så pengarna läggs hellre på den :roll:
Tvåstråååååååhk
Skriv svar