Kylarvätska från tändstiftet!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Kylarvätska från tändstiftet!

Inlägg av pizza-bagarn »

Tja

Höll ju på med Sendan för ett tag sedan med kickanordningen och var alltså innanför tändningskåpan som inte borde ha med detta alls att göra.
menmen.

Nu nån veckor senare så har jag upptäckt att det ser ut som att det läcker kylarvätska från tändstiftets "fäste" i toppen.

Vad har hänt och vad ska jag göra? :o
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Läcker förmodligen från oringen som sitter runt tändstiftet och tätar mot locket.
Användarens profilbild
zexxo
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 februari 2013, 21:24
Ort: Långshyttan

Inlägg av zexxo »

bara jag som inte fattar hur de kommer kylarvatten från tändstiftet? säker på att de inte är bensin?
SÖKER FS1 FRAMHJUL MED TRUMBROMS
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

zexxo skrev:bara jag som inte fattar hur de kommer kylarvatten från tändstiftet? säker på att de inte är bensin?
Det sitter ju en packning, även kallad o-ring som ska se till så att kylarvattnet i topplocket inte tar sig in till förbränningskammaren. :)
Användarens profilbild
zexxo
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 februari 2013, 21:24
Ort: Långshyttan

Inlägg av zexxo »

Det sitter ju en packning, även kallad o-ring som ska se till så att kylarvattnet i topplocket inte tar sig in till förbränningskammaren. Smile
jo de förstår jag ju men även om den skulle läcka där så skulle de ju fortfarande inte komma upp vid tändstiftet
SÖKER FS1 FRAMHJUL MED TRUMBROMS
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

zexxo skrev:
Det sitter ju en packning, även kallad o-ring som ska se till så att kylarvattnet i topplocket inte tar sig in till förbränningskammaren. Smile
jo de förstår jag ju men även om den skulle läcka där så skulle de ju fortfarande inte komma upp vid tändstiftet
Högt tryck pga värme eller bara har han inte dragit åt gängan tillräckligt. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

zexxo skrev:
Det sitter ju en packning, även kallad o-ring som ska se till så att kylarvattnet i topplocket inte tar sig in till förbränningskammaren. Smile
jo de förstår jag ju men även om den skulle läcka där så skulle de ju fortfarande inte komma upp vid tändstiftet
Derbin har väl delat topplock, alltså förbränningskammare i en del och mantel i en. Stiftet sitter gängat i kammaren och sen är de väl en o-ring som tätar mellan mantel och kammare kring stiftet.

Hade det varit ett vanligt topplock i en del så hade det inte kunnat ske om det inte spruckit
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

bensinskalle skrev:
zexxo skrev:
Det sitter ju en packning, även kallad o-ring som ska se till så att kylarvattnet i topplocket inte tar sig in till förbränningskammaren. Smile
jo de förstår jag ju men även om den skulle läcka där så skulle de ju fortfarande inte komma upp vid tändstiftet
Derbin har väl delat topplock, alltså förbränningskammare i en del och mantel i en. Stiftet sitter gängat i kammaren och sen är de väl en o-ring som tätar mellan mantel och kammare kring stiftet.

Hade det varit ett vanligt topplock i en del så hade det inte kunnat ske om det inte spruckit
Det beror på vilken Derbi motor, den gamla har inte delat topplock men den nya har det. Vad äre för årsmodell på den?
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

kaya@telia.com skrev:
bensinskalle skrev:
zexxo skrev: jo de förstår jag ju men även om den skulle läcka där så skulle de ju fortfarande inte komma upp vid tändstiftet
Derbin har väl delat topplock, alltså förbränningskammare i en del och mantel i en. Stiftet sitter gängat i kammaren och sen är de väl en o-ring som tätar mellan mantel och kammare kring stiftet.

Hade det varit ett vanligt topplock i en del så hade det inte kunnat ske om det inte spruckit
Det beror på vilken Derbi motor, den gamla har inte delat topplock men den nya har det. Vad äre för årsmodell på den?
Det är en 06:a. Så nya motorn
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Aha okej
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Ska se om man orkar ta tag i det nu.. ;)

Behöver jag bara lossa på tändstiftet och där ska o-ringen sitta eller måste jag ta loss hela topplocket?

btw visst är det denna jag borde köpa isf http://twostroke.se/product.asp?product=19329 ? :)

Edit: Det jag inte förstår är hur den bara kan pajjat när jag inte rört nånting som vart i närheten av den.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

läcker från ringen som är i mitten på denna bild, dvs runt tändstiftet inte från tändstiftsgängorna.
http://static.starwebserver.se/shops/et ... 257872.jpg

tror ni jag kan lösa problemet med kylarcement eller vad det kallas? :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

pizza-bagarn skrev:läcker från ringen som är i mitten på denna bild, dvs runt tändstiftet inte från tändstiftsgängorna.
http://static.starwebserver.se/shops/et ... 257872.jpg

tror ni jag kan lösa problemet med kylarcement eller vad det kallas? :)
Byt oringen :P
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Hur göt jag detta? :roll:



edit: skruvade bort toppen/topplocket och såg en oring där i som var rätt så tillplattad, visst ska den vara rundad?

btw den har ju varit konstig vid uppstart då man inte kan varva och den dör snabbt utan man måste varva ca 2k med små gaspådrag till 3k en stund sen funkar den som vanligt, menmen kan detta bero på att det runnit ner kylarvätska via tändstiftets gängor tex?

edit 2: nu har jag bytt oringen, funkar prima. ska se imorrn om det påverkar den svåra/dåliga starten..
Skriv svar