Derbi Senda bluddar, Efter motorrenovering

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Derbi Senda bluddar, Efter motorrenovering

Inlägg av teast97 »

Hej igen. Eftersom jag skriver i den här tråden igen så betyder det såklart att problemet kvarstår. MEN jag har kommit lite längre in i felsökningen.
Jag har nyligen renoverat förgasaren. Bland annat av allt som blev bytt var. Flottör, Flottörnål, packningar i förgasarn samt insug, trottelnål.

Och självklart blev förgasarn grundligt rengjord.

Sen kom provstarten. Mopeden går lika dåligt som den gjorde innan. Går igång men bluddrar och vill bara dö vid gaspådrag.

Jag hade igång den en stund och tog en titt på stiftet. Tyckte att färgen var bra men det var svart olja på stiftet. Tänkte att det måste vara oljan som gör att mopeden inte vill tända tillräckligt och gå som skit.

Så jag tänkte då att den måste suga upp olja ifrån motorn på något sätt.
Kanske någon packning som inte tätar tillräckligt??

Så jag bytte topplocks packning och cylinderfots packning.
Efter den provstarten gick den lika dåligt som den alltid har gjort.

Börjar få slut på idéer så snälla. Kom med förslag på vad det kan vara då jag börjar bli riktigt frustrerad.



UPPDATERING
Bytte idag bensinkran och alla slangar samt nytt filter.
Rengjorde tanken när jag ändå höll på med bensin.

Samma sak som alltid. Den går igång (knappt). Orkar gå på tomgång en stund men låter som att den dränker sig själv. Bluddrar till ordentligt så fort man vrider gashandtaget.

Har väll kollat allt nu förutom största delen av tändningen.
Har dock kollat om cdi-boxen fungerade och det gjorde den..
Bytt tändhatt och tändkabel. Var inte det felet häller.

Lite Historia Om Problemet.
[spoiler]Tjenare. Efter en motorrenovering där vevparti, ramlager och packboxar så började mopeden bete sig underligt, Efter en kallstart så fungerade den nästan som den skulle, den bluddrade lite grann på höga varv men jag trodde då att det skulle gå till sig när den blev varm.

Så var inte fallet, det blev värre, den orkar gå på tomgång hur länge som hälst men så fort man vrider gashandtaget lite så bluddrar den och orkar inte änns driva frammåt.

Tänkte från början, bludder = för stort munstycke.. Så jag gick ner först 5 storlekar, sen 10, sen 20, sen 30, ingen skillnad... Så jag började kolla membran, insug, tjuvluft osv.. Inget synligt fel vad jag kunde se iallafall.. Förgasaren är nyligen rengjord och luftfiltret är rengjort också..

Dock så märkte jag en sak, om jag knackade lite på förgasaren med en skruvmejsel kunde jag varva fritt i typ 3 sec, sen började den bluddra igen. Men efter jag skruvade ner förgasaren för att inspektera flottören så tyckte inte jag den var onödigt trög.

Kan lägga till att mopeden är jätte lätt startad när den är varm.
Första kicken varje gång.

Och att tändstiftet är nyligen bytt också.

[/spoiler]

Setup:
Moped: Derbi Senda Extreme 06
Motor: D50b0
Cylinder: 80cc Airsal
Vevparti: Doppler Endurance
Ramlager: SKF C3
Förgasare: 24mm Koso (PWK Modell)
Insug: R/Q Barikit
Membran: Malossi vl17
Avgasrör: Turbokit HQ 80cc
Tändstift: NGK BR9ES
Koppling: Orginal
Tändning: Orginal
Senast redigerad av teast97 den 5 maj 2015, 22:57, redigerad totalt 7 gång.
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Ingen som har någon aning om problemet?
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Har liknande problem så jag följer!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Testa rengör flotören. Sen så på flotören så sitter ju en nål eller vad man ska kalla den, kolla om den är sne eller nå. Annars kan du ju köpa en ny sån för jag tror att det är just det problemet. Men börja med att rengöra hela förgasarn.
Men kolla...ja la en post!
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Rotmosmannen skrev:Testa rengör flotören. Sen så på flotören så sitter ju en nål eller vad man ska kalla den, kolla om den är sne eller nå. Annars kan du ju köpa en ny sån för jag tror att det är just det problemet. Men börja med att rengöra hela förgasarn.
Låter rimligt, får ta en titt flottören då och rengöra.

Någon annan som har förslag på vad jag kan pröva när jag ändå ska ut och skruva!? Ifall det inte löser problemet
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

BUMP
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Kan du låna en förgasare av någon polare?

Mvh
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Gå ned i munstycke
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

gilerahjärnan skrev:Kan du låna en förgasare av någon polare?

Mvh
blir svårt då alla mina kompisar kör mer eller mindre orginalt.
Om jag nu inte ska sätta på orginalförgasaren vilket jag inte tror är en så smart ide.
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

Rainn skrev:Gå ned i munstycke
Om du skulle ha läst hela tråden skulle du se att jag redan prövat det.. Jag tror att felet sitter någonstans i tändningen. Men jag vet inte vart.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Kolla om bensinkranen är kansig eller nå. Annars för du väll kolla tändning, men det är inte jag så hype på så det får du fråga någon annan :D
Men kolla...ja la en post!
teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Inlägg av teast97 »

UPPDATERING!
Skriv svar