Lätt mc, slider eller sendan?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Lätt mc, slider eller sendan?

Inlägg av pizza-bagarn »

Tjo

Fyller 16 i början på sommaren och funderar på om man ska skaffa sig en 125:a eller byta min nuvarande Derbi Senda xtreme till en slider och skita i 125:an.

Vad tycker ni jag ska göra?
Skulle jag sälja sendan får jag ca 13k för den och har ca 5k nu så har isf en budget på 18k plus lite mer pengar från när jag fyller.
Vill också ha lite tips på 120:or som inte kostar allt för mycket men fortfarande är något att ha. Är dom över min budget så gör det inget, bra att ha ett mål isf!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Körkortet till 125an är ju pissjävladyrt att ta för en 16-åring. Men visst, har du tänkt ta A2-kortet så kan det väl vara värt att ta A1 (då slipper du ju betala för A2) men du måste ju ha pengar till motorcykeln också, betydligt mycket dyrare än moped.

Personligen väntar jag med motorcykel tills efter jag fixat b-kortet och en bil som jag nöjer mig med.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Hampu skrev:Körkortet till 125an är ju pissjävladyrt att ta för en 16-åring. Men visst, har du tänkt ta A2-kortet så kan det väl vara värt att ta A1 (då slipper du ju betala för A2) men du måste ju ha pengar till motorcykeln också, betydligt mycket dyrare än moped.

Personligen väntar jag med motorcykel tills efter jag fixat b-kortet och en bil som jag nöjer mig med.
Exakt så jag också tänkt man man blir ju allt sugen på hastigheten o allt. från 50cc till 125 *_*.
Men som du säger, är nog bäst att vänta.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Dt125r är en bra och billig hoj, kör själv den. Jag har inte ångrat en sekund att jag tog a1.
Köp inte något jätte dyr a1 hoj bara, bättre att spara till a2 hoj:)
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

pizza-bagarn skrev:
Hampu skrev:Körkortet till 125an är ju pissjävladyrt att ta för en 16-åring. Men visst, har du tänkt ta A2-kortet så kan det väl vara värt att ta A1 (då slipper du ju betala för A2) men du måste ju ha pengar till motorcykeln också, betydligt mycket dyrare än moped.

Personligen väntar jag med motorcykel tills efter jag fixat b-kortet och en bil som jag nöjer mig med.
Exakt så jag också tänkt man man blir ju allt sugen på hastigheten o allt. från 50cc till 125 *_*.
Men som du säger, är nog bäst att vänta.
A1 körkort är svår och jobbigt att ta, dessutom kostar det en jävla :D

Men jag börjar bli trött på moppar så kommer ta körkortet i sommaren eller nästa år. Ska du köpa en 125, köp dt125 eller rs125. Rs:en köper du om du bor vid långa landsvägar osv.
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Hmm okej känns som det inte blir nån 125:a isf då, mestadels pga priset.

Men vad säger ni om en Slider? Skulle vilja lära mig stunta osv, men klarar den det orginal?
Eller tror ni jag tröttnar snabbt på att byta från otrimmad Senda till slider?

Btw: är 1,80 lång så tror ni jag får plats på en slider haha :D? Eller kommer jag se ut som ett mongo? :')
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

pizza-bagarn skrev:Hmm okej känns som det inte blir nån 125:a isf då, mestadels pga priset.

Men vad säger ni om en Slider? Skulle vilja lära mig stunta osv, men klarar den det orginal?
Eller tror ni jag tröttnar snabbt på att byta från otrimmad Senda till slider?

Btw: är 1,80 lång så tror ni jag får plats på en slider haha :D? Eller kommer jag se ut som ett mongo? :')
Det är svårt men det går väl original. Men du måste ha teknik.
Kolla på den här:
https://www.youtube.com/watch?v=K4Xr-WXtzZM
Trying is the first step towards failure
Skriv svar