Hjälp med köp av Derbi Senda Extreme 30moped

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Hjälp med köp av Derbi Senda Extreme 30moped

Inlägg av Rainn »

Hejsan!

Skulle vilja veta lite mer om Derbi Senda Xtreme

Har aldrig ägt en crossmoped och Derbi Senda lär ju bli min första crossmoped.
Problemet är att den rasslar, han säger att det kan vara kedjan som behövs spännas då den är slapp som fan, eller så är det motorfästena som behövs spännas. Kan säga att mopeden är i skit bra skick inga sprickor eller något sånt.
Är det värt att köpa den för 3500kr?
Vad ska jag tänka på när jag kollar på den?
Sitter på ett MK-Rör och öppet filter, får med några munstycken och ett extra framlyse.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

3500kr är i alla fall inte dyrt för en körbar kvalitetsmoped. Sedan är frågan hur mycket mer pengar det går åt för att få den i acceptabelt och pålitligt skick...

Vad som rasslar är givetvis omöjligt att säga utan att ha mopeden framför sig, och inte ens då behöver det vara enkelt. Normalt sett låter det inte om en slapp kedja, men i extremfall kan det göra det. En kedja som tagit stryk av att den gått utan smörjning länge (eller är slutkörd av den enkla anledningen att den gått långt) kan låta en del. Lösa motorfästen brukar inte låta i sig själv, men det kan ge vibrationer, och när hela hojen vibrerar som en maracas kan den låta som en också.
Hur som helst, med väldigt slapp kedja och en ägare som inte klarar att dra tummen ur röven för att fixa det ens vid försäljning kan man dra slutsatsen att antingen kan han inte meka alls, eller så bryr han sig helt enkelt inte om moppen. En sån moped ska man köpa billigt, eller inte alls... Du får lyssna efter var det rasslar, och försöka dra en slutsats av hur allvarligt det kan vara baserat från varifrån det låter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

Tänk bara på att det i värsta fall kan vara ramlagrena eller något sådant mindre trevligt som är slut. Om detta blir fallet så blir det gött med jobb. ;)
Derbi is tha shit ^^
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

slutar den rassla när du kopplar?

Hade problemet från första dagen för 3 år sedan tills den dagen jag skrotade den att den lät från kopplingen, kan även låta samma i bilar, då är det Urtrampningslager eller laget till ingående axel, nu vet jag dock inte om detta är "vanligt" fel på Derbi motorerna, men värt att kolla.

Mvh
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Tack alla, nu är det så jävla löjligt asså.

Han lägger ut den på blocket sedan tar bort den efter nån dag och säger att han inte vill sälja den längre.
Fast jag hade gjort en stor vinst ifall det bara var kedjan som skramla eller motorfästena som behövdes spännas.

:cry:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 juni 2013, 12:39

Inlägg av albinzz0n »

Jag mailade den killen, den skramlade även när man stod stilla och bara varvade, så tror inte det är kedjan ;) säkert något lager elr liknande! Btw sänkte han priset? Skulle ha 6000 när jag kollade :)
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

* Har ett Hebo New Performer som sitter på min Yamaha Aerox som jag skulle vilja byta mot ett mer lågvarvigt! Kan lägga pengar imellan om det skulle behövas, skicka pm vid intresse!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

albinzz0n skrev:Jag mailade den killen, den skramlade även när man stod stilla och bara varvade, så tror inte det är kedjan ;) säkert något lager elr liknande! Btw sänkte han priset? Skulle ha 6000 när jag kollade :)
Han sa att det var okej med 3500kr hahaha! Skrev att det kan vara lagrerna och jag ville provköra den fick det här svaret som jag kopierade från mailet:
Haahaa fuck you!

Nu vill han inte sälja den längre, och förut så sa han ifall jag kunde komma i måndags kl halv 7 och köpa den för 3500 men nej han vill inte längre.. skum snubbe..
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Skriv svar