Slö moppe när man kör

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fredric Malm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 april 2015, 11:21

Slö moppe när man kör

Inlägg av Fredric Malm »

Hej!
Har ett problem. jag har renoverat grabbens DT50 R 2002:a. Bytt allt på motorn i princip. Nytt cylinder-kit, ny förgasare, allt inuti o.s.v.
Jag har gjort allting "by the book" (vad jag vet i alla fall).
Till saken. Jag får bara fanskapet till att låta bra i motorn när man står still och gasar. Rappt och bra motorljud, men när jag sätter mig på den och ska provköra så orkar den inte dra för fem öre. Den varvar inte upp utan bara slö segar fram. Jag har varenda låg/huvudmunstycke som finns i princip och har hållit på med guiderna som finns med förgasarinställningar. Orkar snart inte hålla på längre.
Sista desperat försök här och nu om någon vänlig själ kan tänka sig eller vet vad det kan vara för fel på den (eller vad jag gör för fel).
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Slö moppe när man kör

Inlägg av Vagif »

Fredric Malm skrev:Hej!
Har ett problem. jag har renoverat grabbens DT50 R 2002:a. Bytt allt på motorn i princip. Nytt cylinder-kit, ny förgasare, allt inuti o.s.v.
Jag har gjort allting "by the book" (vad jag vet i alla fall).
Till saken. Jag får bara fanskapet till att låta bra i motorn när man står still och gasar. Rappt och bra motorljud, men när jag sätter mig på den och ska provköra så orkar den inte dra för fem öre. Den varvar inte upp utan bara slö segar fram. Jag har varenda låg/huvudmunstycke som finns i princip och har hållit på med guiderna som finns med förgasarinställningar. Orkar snart inte hålla på längre.
Sista desperat försök här och nu om någon vänlig själ kan tänka sig eller vet vad det kan vara för fel på den (eller vad jag gör för fel).
Går den ojämnt i tomgång och när du kör?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jadu, sånt där är ganska lurt.

Har varit med om liknande men jag har tyvärr inget recept på en lösning. En gång var det en bricka som var felvänd i förgasaren som sabbade precis allt, men den sitter bara på större dellorto 19mm och uppåt.


Det låter som du har testat "alla" munstycken, justerat skruvar osv. Bytt tändstift? Kollat tjuvluft? Helt och tätt membran?


Vart håller ni hus?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Avgasröret igensotat? Provkör utan rör så märker du om den går bättre!
Fredric Malm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 april 2015, 11:21

Inlägg av Fredric Malm »

Har bytt membranet och kollat med startgas över hela motorn. Jag har iofs kört med avfettningsmedel i avgasröret och sedan blåst på med högtryckstvätten i, men det kan ju vara värt att pröva utan en gång för att se om det hjälper...
Fredric Malm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 april 2015, 11:21

Inlägg av Fredric Malm »

bensinskalle skrev:Jadu, sånt där är ganska lurt.

Har varit med om liknande men jag har tyvärr inget recept på en lösning. En gång var det en bricka som var felvänd i förgasaren som sabbade precis allt, men den sitter bara på större dellorto 19mm och uppåt.


Det låter som du har testat "alla" munstycken, justerat skruvar osv. Bytt tändstift? Kollat tjuvluft? Helt och tätt membran?


Vart håller ni hus?
Japp! Kollat det mesta. Jag tog bort avgasröret också, hände inget, lika slö.
Vi bor några mil västerut utanför Jönköping.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Okej. Någon som är i jönköpingskrokarna kanske kan svänga förbi och kika då ;) För mig är de lite långt.

Har du kollat gnistan? Långsökt, men den kanske är svag.

Har du kollat kompet? Kan t.ex vara en felvändkolv/ kolvring lr liknande som ställer till det.

OM kolven råkar vara felvänd kan motor rasa bara så du vet
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Hmmm
Vad har du bytt till för grejer?
Det kan ju vara så att prylarna inte lirar ihop?
Lite fler ledtrådar på setupen behövs för att hjälpa till.

Samt ett värde på kompressionen, om du inte kan avgöra att den har bra komp med "tummen i hålet trixet"? :)

Vanilgaste felet som jag brukar råka på är att man satt på ett alldeles för "öppet luftfilter" vilket gör det svårt att trimma in förgasaren
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

säg hela setupen tack.

känns som du bara inte fått förgasaren riktigt inställt antingen för mycket bensin eller för lite.
vem fan e lennart?
Fredric Malm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 april 2015, 11:21

Inlägg av Fredric Malm »

Okej, då ska vi se.
Jag håller med om det med sportluftfilter, jag fick gå ner på dom allra lägsta storlekarna på munstyckena för att den ens skulle gå.
Nu har jag orginalluftfiltret på. Uppsättningen är:

Barikit cylinderkit 50 cc (plus)
Polini Competition förgasare 15 mm
Barikit insug 25 mm
TNT membran
Tändstift NGK BR8ES

Hoppas det finns någon som säger, AHA där har vi felet... :)

/F
Skriv svar