[Videoklipp] Skumt fel efter däckbyte, obalans??

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

zovard1
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 mars 2014, 19:59

[Videoklipp] Skumt fel efter däckbyte, obalans??

Inlägg av zovard1 »

Bytte förr-förra helgen däck på min drac, från orginal blankslitna pirelli däck till michelin t63 med samma dimensioner. efter däckbytet tog vi även isär och kollade styrlagrerna. Bytte senare även framdrev och kedja.

Aja, till problemet. Jag märkte direkt när jag börja köra att de kändes konstigt, men tänkte att de var så med nya däck.
Skulle dra upp moppen på bakan när styret kraftigt slängs åt vänster när jag är på väg upp, dimper direkt ner och hinner knappt rätta till styret så får en väldigt obekväm landing. Detta upprepas om och om igen. Väldigt ostabilt att köra på bakhjulet. Jag upplever att styret drar väldigt krafitgt, hinner aldrig rätta upp de igen innan jag landar, men också att de är allmänt ostabilt.
Sen så är den slöare än förut också, går inte upp lika lätt.

Slängde snabbt ihop detta klipp för att kanske göra de lite lättare att förstå vad jag snackar om. I slutet av klippet la jag till ett exempel på hur de gick att åka förr: https://www.youtube.com/watch?v=wPuUdRO ... e=youtu.be

Va är felet?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

drar den snett något när du kör rakt fram normalt?
Tycker det låter lite konstigt och borde ju iof inte ha o göra med däcken. känns mer som att ett lager är dåligt eller att bakhjulet behöver justeras lite och när man stegrar så blir de mer påfrästningar och får moppen att dra åt sidan?
testat o byta tillbaka till dom gamla däcken och se ifall det gör någon skillnad?
zovard1
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 mars 2014, 19:59

Inlägg av zovard1 »

Dillpojken skrev:drar den snett något när du kör rakt fram normalt?
Tycker det låter lite konstigt och borde ju iof inte ha o göra med däcken. känns mer som att ett lager är dåligt eller att bakhjulet behöver justeras lite och när man stegrar så blir de mer påfrästningar och får moppen att dra åt sidan?
testat o byta tillbaka till dom gamla däcken och se ifall det gör någon skillnad?
Nja märks ytterst lite när man bara kör rakt fram. I början så drog den rätt mycket åt vänster när man släppte styret men inget jag märker av längre. Byta till gamla däcken är jag inte så sugen på då de tar en jäkla tid plus att dom har sett sina bästa dagar, de är helt blankslitna. Jag tycker att bakhjulet ser ut att sitta rakt och att de hoppat på fälgen bra...
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

zovard1 skrev:
Dillpojken skrev:drar den snett något när du kör rakt fram normalt?
Tycker det låter lite konstigt och borde ju iof inte ha o göra med däcken. känns mer som att ett lager är dåligt eller att bakhjulet behöver justeras lite och när man stegrar så blir de mer påfrästningar och får moppen att dra åt sidan?
testat o byta tillbaka till dom gamla däcken och se ifall det gör någon skillnad?
Nja märks ytterst lite när man bara kör rakt fram. I början så drog den rätt mycket åt vänster när man släppte styret men inget jag märker av längre. Byta till gamla däcken är jag inte så sugen på då de tar en jäkla tid plus att dom har sett sina bästa dagar, de är helt blankslitna. Jag tycker att bakhjulet ser ut att sitta rakt och att de hoppat på fälgen bra...
okej, låter som att något sitter snett eller att något lager är slitet tycker jag, du får väll ta och plocka av bakhjulet och se så lagerna är hela och fina eller byta dom ifall att och så sätter du på hjulet igen och ser ifall det löst sig.
Skriv svar