Rasslar vid nedväxlingar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Rasslar vid nedväxlingar

Inlägg av pizza-bagarn »

Tja!

Har under den senaste tiden haft "otur" angående moppen. (Derbi Senda xtreme 06)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Var så att jag behövde plocka isär kopplingskåpan för att fixa kickfjädern.
Under tiden så ramlade en halv ring, eller jag tror att den ramlade ur men den kan också bara ha legat på golvet.

Jag tänkte inte mycket på det och fortsatte. Vet inte om den har något med det problemet som senare uppstod!

För att komma till just detta problem så började moppen att rassla när jag skulle växla ner. Och detta endast vid nedväxlingar och möjligtvis vissa varvtal eller vissa hastigheter.
Den betedde sig också konstigt när jag till exempel skulle köra iväg på 1:an i låg hastighet, den började då rassla lite svagt och hela moppen började skaka lite kände jag.

Eftersom jag är oduglig på detta så får ni gärna hjälpa till.
Vad ska jag göra och vad har skett? :(

Tack på förhand! <3333
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Rasslar vid nedväxlingar

Inlägg av G-son »

pizza-bagarn skrev:Under tiden så ramlade en halv ring, eller jag tror att den ramlade ur men den kan också bara ha legat på golvet.
En halv låsring? Att hitta det är såna saker mekaniker drömmer mardrömmar om, just för att det är en så liten skitsak som ändå kan ställa till riktigt stora och dyra problem.

Först och främst sitter den ju där för att den behöver göra det, vanligtvis håller den något på en viss plats och om detta något kan röra sig mer kan det gå emot något annat - i värsta fall med katastrofalt resultat, antingen att något bara nöts sönder eller att grejer slår ihop med full kraft när man kör i hög fart och det bara tar tvärstopp med både en vurpa och en massa manglade motordelar som resultat.

Sedan ställer man sig samma fråga som när man tagit ett bett ur ett äpple och hittar en halv mask - vart tog resten vägen? Låsringen må vara liten, men motorn är full av ömtåliga delar som inte alls gillar fel sorts närkontakt med små bitar härdat stål. Hamnar den mellan två kugghjul kommer dom kuggarna aldrig bli sig lika igen, bara för att ta ett exempel - och det finns inga lager som gillar att smörjas av olja fylld med de spån som kan bildas när kugghjulen tuggat färdigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Rasslar vid nedväxlingar

Inlägg av Rotmosmannen »

G-son skrev:
pizza-bagarn skrev:Under tiden så ramlade en halv ring, eller jag tror att den ramlade ur men den kan också bara ha legat på golvet.
En halv låsring? Att hitta det är såna saker mekaniker drömmer mardrömmar om, just för att det är en så liten skitsak som ändå kan ställa till riktigt stora och dyra problem.

Först och främst sitter den ju där för att den behöver göra det, vanligtvis håller den något på en viss plats och om detta något kan röra sig mer kan det gå emot något annat - i värsta fall med katastrofalt resultat, antingen att något bara nöts sönder eller att grejer slår ihop med full kraft när man kör i hög fart och det bara tar tvärstopp med både en vurpa och en massa manglade motordelar som resultat.

Sedan ställer man sig samma fråga som när man tagit ett bett ur ett äpple och hittar en halv mask - vart tog resten vägen? Låsringen må vara liten, men motorn är full av ömtåliga delar som inte alls gillar fel sorts närkontakt med små bitar härdat stål. Hamnar den mellan två kugghjul kommer dom kuggarna aldrig bli sig lika igen, bara för att ta ett exempel - och det finns inga lager som gillar att smörjas av olja fylld med de spån som kan bildas när kugghjulen tuggat färdigt.
Bara för att fråga då det fanns i oljan när jag köpte mopeden.
Kollar alltid oljan innan jag kör och då var den JÄTTTEgamal och hade metalspån i sig. Hur farligt är det?
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Som tur är har vi fysikens lagar på vår sida, metall är tungt så det mesta som är stort nog att göra någon större skada kommer rimligtvis sjunka till botten och bli liggande i något hörn där oljan inte rör sig tillräckligt mycket för att flytta omkring det. Mopedväxellådor är inte särskilt ömtåliga egentligen, men visst kan man ha otur.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

G-son skrev:Som tur är har vi fysikens lagar på vår sida, metall är tungt så det mesta som är stort nog att göra någon större skada kommer rimligtvis sjunka till botten och bli liggande i något hörn där oljan inte rör sig tillräckligt mycket för att flytta omkring det. Mopedväxellådor är inte särskilt ömtåliga egentligen, men visst kan man ha otur.
Okej tack för hjälpen.
Vad hade du själv gjort i denna situation?:$
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Steg ett: kolla sprängskisser & reservdelslistor för att veta var det ska finnas låsringar i den motorn. Det kan vara så simpelt att ditt kickproblem hänger på att det saknas en låsring där.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

G-son skrev:Steg ett: kolla sprängskisser & reservdelslistor för att veta var det ska finnas låsringar i den motorn. Det kan vara så simpelt att ditt kickproblem hänger på att det saknas en låsring där.
Finally :D
Drog ner till garaget efter skolan och öppnade upp allt. Fattades en låsring som du nu nämnde.
Alltså va det en del av denna som föll ut.
Rasslandet verkar också ha avtagit lite. Konstigt om det nu ska a något med kicken o göra.
Menmen det funkar nu iallafall :)
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

G-son kungens kung :mrgreen:
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du glömde inte leta efter resten av låsringen? ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

G-son skrev:Du glömde inte leta efter resten av låsringen? ;)
Nejdå, kollade igenom allt som sitter bakom kopplingskåpan men fann den ej. Antar att resten av den ramlade ur vid samma tillfälle. Roterade också ett halvt varv på kickdrevet då jag såg att några av de tänderna som gick i va lite smått slitna. Och hela drevet används ju inte ändå, är ju bara ca 50% så blev ju perfa! :D
Skriv svar