Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
En halv låsring? Att hitta det är såna saker mekaniker drömmer mardrömmar om, just för att det är en så liten skitsak som ändå kan ställa till riktigt stora och dyra problem.pizza-bagarn skrev:Under tiden så ramlade en halv ring, eller jag tror att den ramlade ur men den kan också bara ha legat på golvet.
Bara för att fråga då det fanns i oljan när jag köpte mopeden.G-son skrev:En halv låsring? Att hitta det är såna saker mekaniker drömmer mardrömmar om, just för att det är en så liten skitsak som ändå kan ställa till riktigt stora och dyra problem.pizza-bagarn skrev:Under tiden så ramlade en halv ring, eller jag tror att den ramlade ur men den kan också bara ha legat på golvet.
Först och främst sitter den ju där för att den behöver göra det, vanligtvis håller den något på en viss plats och om detta något kan röra sig mer kan det gå emot något annat - i värsta fall med katastrofalt resultat, antingen att något bara nöts sönder eller att grejer slår ihop med full kraft när man kör i hög fart och det bara tar tvärstopp med både en vurpa och en massa manglade motordelar som resultat.
Sedan ställer man sig samma fråga som när man tagit ett bett ur ett äpple och hittar en halv mask - vart tog resten vägen? Låsringen må vara liten, men motorn är full av ömtåliga delar som inte alls gillar fel sorts närkontakt med små bitar härdat stål. Hamnar den mellan två kugghjul kommer dom kuggarna aldrig bli sig lika igen, bara för att ta ett exempel - och det finns inga lager som gillar att smörjas av olja fylld med de spån som kan bildas när kugghjulen tuggat färdigt.
Okej tack för hjälpen.G-son skrev:Som tur är har vi fysikens lagar på vår sida, metall är tungt så det mesta som är stort nog att göra någon större skada kommer rimligtvis sjunka till botten och bli liggande i något hörn där oljan inte rör sig tillräckligt mycket för att flytta omkring det. Mopedväxellådor är inte särskilt ömtåliga egentligen, men visst kan man ha otur.
FinallyG-son skrev:Steg ett: kolla sprängskisser & reservdelslistor för att veta var det ska finnas låsringar i den motorn. Det kan vara så simpelt att ditt kickproblem hänger på att det saknas en låsring där.
Nejdå, kollade igenom allt som sitter bakom kopplingskåpan men fann den ej. Antar att resten av den ramlade ur vid samma tillfälle. Roterade också ett halvt varv på kickdrevet då jag såg att några av de tänderna som gick i va lite smått slitna. Och hela drevet används ju inte ändå, är ju bara ca 50% så blev ju perfa!G-son skrev:Du glömde inte leta efter resten av låsringen?