Hejsan, Köpråd!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tewo22
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:40

Hejsan, Köpråd!

Inlägg av tewo22 »

Jag är lite trött på att det kan vara så tråkigt att inte få växla med en scooter, så undrade om vilken "crossmoppe" som skulle passa om man är 165CM lång, från tå till toppen av huvudet, har hört om Rieju MRX, men alla är väldigt långt bort så man har lite svårt att tänka sig att åka så långt för att bara testa, även bra att tillägga är att jag aldrig kört med växel förrut, men jag förstår såklart hur det funkar, höger fot bakbroms, vänster hand koppling och vänster fot växel"spak" och höger hand frambroms. (Varvtal och sådant är väl det jag skulle behöva finslipa antar jag, och start från stillastående)
Polaren har en Derbi Senda, han är typ 1,80+ eller något kanske 1,76-1,80+, och han säger att han tror att jag är för kort för hans så kan inte testa växel på den. (Eller, vad vet vi? 8) )

Tack på förhand!
Hhhhhhhelp meh!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Derbi Senda, för hög? Visst, ifall du var under 1.50 kanske.
Derbi Senda ska nog fungera utmärkt för dig ska du se.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Derbi är inte så höga orginal.

Tycker du dom är höga så kan du sänka :wink: :wink: :wink:
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Hejsan, Köpråd!

Inlägg av Rotmosmannen »

tewo22 skrev:Jag är lite trött på att det kan vara så tråkigt att inte få växla med en scooter, så undrade om vilken "crossmoppe" som skulle passa om man är 165CM lång, från tå till toppen av huvudet, har hört om Rieju MRX, men alla är väldigt långt bort så man har lite svårt att tänka sig att åka så långt för att bara testa, även bra att tillägga är att jag aldrig kört med växel förrut, men jag förstår såklart hur det funkar, höger fot bakbroms, vänster hand koppling och vänster fot växel"spak" och höger hand frambroms. (Varvtal och sådant är väl det jag skulle behöva finslipa antar jag, och start från stillastående)
Polaren har en Derbi Senda, han är typ 1,80+ eller något kanske 1,76-1,80+, och han säger att han tror att jag är för kort för hans så kan inte testa växel på den. (Eller, vad vet vi? 8) )

Tack på förhand!
Min Senda tycker jag e bra läng till mig (är 195) Sen så har jag höjt den lite och når knappt ner :D
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
tewo22
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:40

Inlägg av tewo22 »

Haha fick nu veta att polarns är höjd som fan tydligen hahaha :lol:
Hhhhhhhelp meh!
Användarens profilbild
Axel`s hemmabygge AB
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 januari 2015, 11:48
Ort: Kungälv

Inlägg av Axel`s hemmabygge AB »

Jag var också orolig för höjden på moppen för jag var 164 cm.... Men min Derbi Senda xtreme 07 funkar utmärkt i original höjden :D. Min polare hade en mrx med crossdäck, och den var för hög för mig... så jag skulle rekomendera Derbi :roll: :D
Går det att maxa är det trimmat för lite....
Användarens profilbild
DtBaronen
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 30 april 2014, 08:32

Inlägg av DtBaronen »

tewo22 skrev:Haha fick nu veta att polarns är höjd som fan tydligen hahaha :lol:
Om du vill ha en AM6 moppe så skulla jag säga dts, dom är lätta att sänka och rullar på bra!
Dt50r 06 setup:
Polini guss 80cc
21mm black racing
Enox rör
malossi membran
Användarens profilbild
GustafHolmgren
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 augusti 2013, 21:18

Inlägg av GustafHolmgren »

Jag är 195 och har åkt på en icke höjd rrx (sm) och det funkade. Har dock höjt den nu.
Tror inte att det spelar så stor roll, hellre en lite för stor än en för liten :)
"Svårt att leva, svårt att dö. Svårt att skita i en meter djup snö".

Kika in på mitt rrx projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=57193
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

Yamaha dt50x fungerar också fint och det är bra o sköna mopeder att åka på :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Derbi e bra
Användarens profilbild
martinfasth
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 juni 2013, 09:21

Inlägg av martinfasth »

Aprilia SX/RX! Har samma motor och ram som Derbi, endast utseendet som skiljer de åt. Roligare att ha en Aprilia då den är ganska ovanlig, om man jämför med Derbi som varenda jävel har...
Why so serious?
Skriv svar