Växellåda AM6

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Växellåda AM6

Inlägg av rieju99 »

Tjena, idag var jag och mina polare ute och åkte och plötsligt började det gnissla som fan från motorn. Kände inte alls som ett lager ras utan det typ gnisslade lite grövre. Stannade och det slutade men när jag skulle åka ikapp polarna så gick det knappt att lägga i växlarna och är man väl fick i dom så hoppade dom ur efter typ en meters åkande. Den enda växeln det gick att åka på var 6:an och då fick man lov att hålla i växelpeten för att den inte skulle hoppa ur. Stannade mopeden och tog hem den på flak. När jag rullade moppen avstängd så gnisslade den också precis som om den hamnat i något mellanläge. Har nästan redan klyvt motorn men då jag inte är helt haj på lådor skulle jag gärna vilja ha några teorier om vad det skulle kunna vara.

Tack på förhand :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Låter som lagerras i lådan, bara plocka isär och kolla. :)
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Ok tack, men tror du det är därför växlarna hoppar också? först trodde jag på den där kulan som hålle i växlarna. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rasar ett lager är ju inte växelådan "stumt" fast längre i det lägen den ska vara och kan vispa runt lite som det vill. Och växlarna kan ju då blir lite knepigt.
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Ok, men jag återkommer imorgon efter jag har klyvt den :)
Hampus carlsson
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 mars 2015, 08:54

Inlägg av Hampus carlsson »

Har du kört med för lite olja ?
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Nej det har jag inte.
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Har klyvt och haft ur hela växellådan och det visade sig vara ett slitet ramlager gnisslade och att vi hade lagt kulan under trumman i hålet bredvid istället för ovanför fjädern :)
Skriv svar