Hej
Min son ska snart ta mopedkörkort och vi har börjat leta efter en moppe, han vill ha en "crossmodell" och budget ligger väl på max 10000kr.
Vill gärna ha lite tips och råd vad man ska tänka på vid köpet, vill inte ha en sönderskruvad/trimmad moppe.
Vi har hittat en Derbi drd pro - 06 som gått drygt 2000 mil, är det för mycket? Vad har dessa motorer för livslängd?
Den är drevad och pluggen borttagen.
Tacksam för lite hjälp
Tack för snabbt svar.
Uttryckte mig kanske lite fel, har inget emot att skruva lite (kör själv mc) men har fått uppfattningen att väldigt många är totalt sönderskruvade och trimmade till att gå så fort som möjligt. En drevning kan ju faktiskt anpassa moppen till att gå bättre (inte bara snabbare) och den här toppade väl 60-65 och det kan jag leva med...
Vad anses vara mycket när det gäller körsträcka, den här var väl servad men inte gjort något i motorn?
Ska man passa sig för moppar som gått mer än 1000 mil? Är det inte beroende lite på modell/motor?
Elf skrev:Tack för snabbt svar.
Uttryckte mig kanske lite fel, har inget emot att skruva lite (kör själv mc) men har fått uppfattningen att väldigt många är totalt sönderskruvade och trimmade till att gå så fort som möjligt. En drevning kan ju faktiskt anpassa moppen till att gå bättre (inte bara snabbare) och den här toppade väl 60-65 och det kan jag leva med...
Vad anses vara mycket när det gäller körsträcka, den här var väl servad men inte gjort något i motorn?
Ska man passa sig för moppar som gått mer än 1000 mil? Är det inte beroende lite på modell/motor?
Det här beror helt på övriga skicket. Köpte min som gått runt 9000km, (samma motor som den du kollat på, D50B0) och gick bra som f*n, men helt plötsligt s¨började den krångla och märkte sedan den var HELT totalt sönderskruvad. Sen så har jag även sett sådana Derbis med 40000på mätaren utan minsta problem, och 20000 behöver därför absolut inte vara något problem, IFALL den har gått urpluggad och rätt inställd eller helt original. Detta förutsätter ju även regelbunden service. Skulle nog leta vidare ifall den visar tecken på att ha blivit skruvad av en lite mer ovan mekaniker.
Kan vara svårt att upptäcka, men dåliga kabeldragningar brukar skvallra rätt duktigt om detta. Glapp i lager är även viktigt att kolla.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Tack för alla svar. Några speciella saker att tänka på när det gäller Derbi drd pro?
Modellspecifika problem med tex motorn?
Det är väl en av de dyrare modellerna och förhoppningsvis lite bättre...?
När det gäller 15-åringar och deras generella mekkunskaper är dom tyvärr ofta så dåliga att grejer är bättre innan dom "lagat" dom - olämpliga verktyg och bristande koll på hur man ska göra slutar många gånger med att man skadat mer än man förbättrat. (Jag har själv varit 15 en gång i tiden, jag vet hur jag mekade på den tiden!)
Därför är oftast en oskruvad moped i bättre skick än en som mekats mycket med, även om den oskruvade moppen gått långt och den andra inte gjort det. En moped som bara körs mycket råkar ut för naturligt slitage, och även om t.ex. en motorrenovering kan kosta en del pengar är det mycket enklare att bara byta utslitna delar än att jobba med något som är skevt, sönderslaget, har en massa sönderdragna gängor o.s.v. som det lätt blir när de mindre kunniga grabbarna är igång och skruvar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Precis min tanke, moppen vi ev titta på är använd till pendling under två år.
Ingen som vet något om motorn i modellen, bra eller dålig? "livslängd", serviceintervaller mm?
Bra motor. Har inget serviceschema för den, men för Derbis tidigare motormodell. Service ska göras var 500:e mil (minst en gång om året) enligt schemat, utöver en första service efter 100 mil som uppenbarligen inte är nått att bry sig om när man köper begagnat.
Oljebyte växellåda var 1000:e mil, kontroll av nivå var 500:e.
Byte kolvringar var 1000:e mil, kontroll var 500:e.
Byte slangar 1000 mil, kontroll 500
Byte tändstift 500 mil
Byte kylvätska 1000 mil
I övrigt nämns faktiskt inga byten av grejer på motorn som en del av normal service. Andra motorrelaterade punkter:
Ursotning cylinder/topp var 1000:e mil.
Kontroll oljepumpsinställning 500 mil
Rengöring/justering förgasare 500 mil
Rengöring luftfilter 500 mil
Kontroll reedventil 1000 mil
Nu kan man väl ha lite synpunkter på den listan. Exempelvis så nämner den inget om kolvbyte, men med tanke på det låga priset på kolvar och arbetet som krävs för att byta kolvringarna, pengarna det ändå kostar för att köpa packningar så är det lika bra att byta hela kolven istället för bara ringarna när man ändå skruvat sönder det som behövs för att komma åt. Och samtidigt är det en sån sak som de flesta meksugna 15-åringar gjort låååångt innan det egentligen behövs, antingen för att dom vill sköta moppen, eller för att dom vill åka snabbare och har bytt till trimcylinder...
Eftersom serviceschemat inte listar byten för några andra motordelar får man uppenbarligen helt enkelt göra sånt när man märker att det behövs. Efter ett par tusen mil kan det vara dags för nya ramlager och möjligtvis vevparti. Lyssna på motorn, hör du oljud och slammer kan det tyda på att något behöver åtgärdas (läge att pruta), finns det inga tecken på att något är dåligt går det sannolikt köra ett bra tag till utan att göra något.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.