Renovering av Suzuki Pv

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Renovering av Suzuki Pv

Inlägg av illin »

Projektet är en Suzuki pv årsmodell 98 som inhandlades när jag fyllde 13 om jag kommer ihåg rätt, sedan dess har den varit i min ägo. När moppen köptes för ca 11 år sedan så stod mätaren på ca 14000 km och när den stannade när jag var 16 så stod den på ca 31000 km så tror lätt att jag har kört 25000 km om inte till och med mera på dom åren jag körde moppe som flitigast. Projektet kommer att gå ut på att renovera upp den i orginal skick som planerna ser ut nu.
När jag ställde bort dem som 18 åring för ca 6 år sedan så var mopeden helt slut körd rammen var spräkt på flera ställen, motorn var slut och tog olja i princip var det inget som fungera som det skulle moppen var ett vrak.

När jag hade ställt undan den hade jag inga planer att på att sälja den pga många olika orsaker en av dom var att jag hade satt så extremt mycket pengar på den så att jag skulle aldrig få tillbaka dom och så hade jag en helt komplett trimmserie med alla cylindar från 50cc 60cc 80cc + förgasare och trimrör enda som fattades var 5 växel som jag aldrig köpte, när den gick som bäst så toppade den runt 90+ med låg drivning 20m dellort, gianelli trimrör, 80cc malossi.

Planerna just nu är att

-Renovera motorn.
-Inspektera ramen + förstärka den eller eventuellt skaffa en donator ram.
-Återställa den till orginal skick.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT
En bild på vraket.
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:26, redigerad totalt 14 gång.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT

Ramen rensad tog inte många timmar att plocka ner den
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT

Övriga delar
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT

Motorn klyvdes, gick mycket enklare vad jag trodde det skulle gå var bara 1 bult som jag var tvungen att borra bort.

Motorn klyveds med verktyg gjorda av mig :D och det funkade skit bra.
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT
Verktyg gjord av mig.
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

LÄNKTEXT

Motorn kluven och sorterad.
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Tyvärr så är ramen sprucken på 3 ställen :( får se om jag använder samma ram.

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

I kväll så har jag tagit ur dom gamla lagren från blocket gick väldigt smidigt när jag använde värmepistol och en hylsa + gummihammare, efter så beställde jag diverse delar till motorn fick allt jag behövde förutom en ny vevaxel, får ta och försöka beställa en sån i morron + några packningar :)

En enkel fråga när man beställer ny vevaxel måste man mätta in den ? eller är det bara montera den efter man fått hem den på posten?

Ha det gött!
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

I dag så har mera delar blivit beställt, ny vevaxel är på kommande + diverse bultar till motorn :) bara att vänta tills alla delar till motorn kommer nu så får man börja plocka i hop maskin :D
Användarens profilbild
Steen
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 september 2009, 22:36

Inlägg av Steen »

Fräna! Komemr att följas, roligt med fler veteranare!
Alvars.se
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Steen skrev:Fräna! Komemr att följas, roligt med fler veteranare!
Jo en riktig klassiker i Finland
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Jaha va en stund sedan man var här och skrev men nya delar har ramlat in i garaget så som lager packboxar och diverse andra grejor, motorn har börjat monteras ihop igen och det tar sin lilla tid pga att man tar tid på sig och försöker göra allt rätt på första försöket vissa små fel har man dock gjort men inget värre.

Dock så sitter trimnings djävulen och knackar mig på axeln skulle va extremt sugen att slänga i väg en beställning på 5 växel nytt 80cc och en större förgasare nått mellan 24-28 mm och att även porta block och cylindern men dyker det upp nån billig pv så blir det kanske och åka och hämta en till :twisted:
Senast redigerad av illin den 2 april 2015, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Påbörjad av ihop montering av motorn och arbetsdator är ju ett måste med nerladdad pdf service manual enkelt och smidigt samt så beställs det en hel delar på den och även spelas det musik från spotify.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:32, redigerad totalt 2 gång.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Motorns insida ihop plockad men tyvärr så fattades det en spänn bricka så får försöka hitta en sådan av nån kompis i morgon.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Här fattades den.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Bild
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Bild
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Bild
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Var också iväg idag och hämtade lite delar fick allt detta för 60€ vilket var ett kap tyckte jag ramen var jag mest i behov av när den andra var så i extremt dåligt i skick.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Nya och gamla ramen

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Plockade fram alla cylindrarna jag har från vänster.
original, 50cc, 60cc, 80cc.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Dom senaste dagarna har mest gått ut på att plocka ner diverse grejer till pv för att undersöka hur mycket som måste beställas nytt till ramen(beställning är gjord) nästa som står på schema är att börja blästra och måla och skicka org cylinder på borrning då den har aldrig blivit borrad när jag har haft den. Dock så kommer jag att måste jag klyva motorn igen när jag har fått 2 lager fel :( men dom är på tändnings sidan så det kommer gå relativt snabbt
Senast redigerad av illin den 6 april 2015, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Fram stötdämparna ner plockad i delar har renoverat dom en gång innan men då gjordes det långt ifrån seriöst så dom började läcka ganska snabbt igen men hoppas att dom håller tätt denna gång för nya var långt ifrån billigt ca 300€ styck men har 2 stycken begagnade.

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Har också börjat gjort nya fästen för 2 taks behållaren och för facket som ska vara under sitsen, ramarna under 94- hade inga 2 takts behållare och fack.

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Sist en bild på lillbrorsans beta toppar väl runt 90-100 med trim rör från en tunturi aqua och beroende på drivning går väl helt ok.

LÄNKTEXT

Satt och beställde lite delar i dag och tog alla slit delar till fram hjulet nytt + delar till mätaren som sa upp sig för länge sedan och blev helt paff när jag fick reda på vad denna lilla del kostade ca 180€ blir nog att att använda samma eller att hitta en bättre begagnat.

LÄNKTEXT
Senast redigerad av illin den 9 april 2017, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Kul med fler finnar på forumet :) var här i laneet bor du ungefär?

Och alltid kul med PV! Vore sjukt najs om du gjorde något unikt med den, men å andra sidan börjar det mests som går att göra av en PV vara gjort nånstans i landet redan :D men lycka till! Följer noggrant projektets gång!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

TheFlyingFin skrev:Kul med fler finnar på forumet :) var här i laneet bor du ungefär?

Och alltid kul med PV! Vore sjukt najs om du gjorde något unikt med den, men å andra sidan börjar det mests som går att göra av en PV vara gjort nånstans i landet redan :D men lycka till! Följer noggrant projektets gång!
Bor i Österbotten/ Kristinestad trakten, jo som jag sa tidigare i tråden så är suget stort att lägga i väg en beställning på nytt 80cc större förgasare typ 22-28mm och kanske göra ett eget avgas system och även 5 växel som jag aldrig hade + att porta block och cylinder dock så vet jag inte vilken cylinder som är bättre att satsa på 80cc malossi eller den billigare med bladventiler, men just nu så ska jag satsa på att göra den helt orginal men om tid/pengar/intresse finns i framtiden så kommer det att komma ett värre projekt på en annan pv :twisted:
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Jaha var en rejäl stund sedan man uppdaterade här men projektet har varit lagt på is i några månader :roll: men för dom som är intresserade så håller jag på fortfarande.

Just nu är ramen färdig svetsad jag var ju tvungen att svetsa dit några ny fästen när ramen var från 93- eller äldre fixade dit fästen för oljebehållare och ett fack som kom på ramar efter 93- samt så har jag fixat dit nytt ram nummer på ramen så att jag kan regga den ny rammen med den gamla ramens siffror, och så har jag fört ramen på blästring och målning till en kompis som kommer att måla den resten av delarna som ska vara svarta så kommer jag att måla själv cylinder och topp samt lite andra delar tänkte jag soda blästra som är lite känsligare för vanlig blästring.

Förutom det så ha jag beställt en massa delar det mesta kommer att bli nytt på mopeden massa delar var väldigt slitna och dåligt i skick samt att det känns dåligt att sätta på delar som är halv bra i skick.

Cylindern kommer också snart skickas på borrning denna har jag aldrig haft på borrning innan förra ägaren har borrat den till 41,5 mm (original 41,0 mm) denna kommer att borras till 42,0 mm, och i kväll fick jag tag på en 2 takts oljepump som ny pris ligger på ca 180€ men fick en begagnad för 30€ vilket var ett överkomligt pris, resterande delar så kommer att beställas inom en snar framtid men man försöker ju hitta det de dyrare delarna begagnad.

Tyvärr så har jag inga bilder denna gång men kommer att lada upp inom en snar framtid men kan rekommendera denna pdf fil som har hjälpt mig mycket på vägen en service manual :D https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... tqWZXqo83g

stay tuned for more for more shit!!! :twisted:
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Dags att blås liv i detta gamla projekt igen, det är av många olika orsaker som detta projekt har dröjt ut på tiden men bättre sent än aldrig, det mesta har målats av en bekant som har egen verkstad när jag fick ett bra pris av honom resten kommer att målas av mig.

Det mesta kommer att bli nytt på moppen så den kommer i princip bli i helt ny skick, jag börjat montera ihop den men eftersom allt är inte målat ännu så kommer det fortfarande ta en stund innan jag kan montera ihop något mera och så väntar jag fortfarande på delar som jag beställde nyligen.

Detta projekt är inget som jag stressar med så det får ta den tid det tar.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Ny målade delar.

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Ihop monterade fälg/dämpare

LÄNKTEXT
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Montering av delar till ramen.

LÄNKTEXT
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Senaste veckan så har jag varit ute i garaget varje dag och hållit på med moppen, jag börjar ha dom flesta delarna och jag har sakta men säkert börjat montera ihop mopeden. Skickade också cylindern på borrning idag så även det är gjort, det är ju lika bra förra ägaren borrade den senaste men det är ju ett ex antal år sedan och bra många kilometer sedan :lol: sedan så går jag och funderar på att beställa hem en ny kompressor nära jag ska blästra och sprutmåla dom sista delarna själv, jag har en kompressor från förut men den är tyvärr allt för klen så den duger inte alls så beställer jag hem en så blir det värsting modell :twisted:

Iallafall här kommer lite bilder av projektet.
Senast redigerad av illin den 12 maj 2017, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
illin
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 9 mars 2015, 23:39
Ort: Finland

Inlägg av illin »

Skaffa helt ny kabelstam original låg på ca 90€ men köpte en kopia som kosta ca 25€ kan verkligen rekommendera mc scatter om nån annan har lust i framtiden att renovera upp en Suzuki pv, dom har helt bra kopior på grejor till vettiga priser.

https://www.pixeltopic.com/image/oobhcbgbajucnra
Skriv svar