BJÖRKAS Yamaha DT50x 70cc

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Björka97
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 mars 2015, 20:07
Ort: Tranås

BJÖRKAS Yamaha DT50x 70cc

Inlägg av Björka97 »

Bild

Tjenare allihopa! Mitt namn är Björn Björk och är 17 år gammal. Jag går årskurs 1 på Fordonsprogrammet inrikting Personbil. Jag äger en Yamaha DT50x från 2008 som varit i min ägo i 2 år. Super rolig moped som jag lagt ner många tusenlappar på.. Under det senaste året har jag ändrat utseendet extremt mycket! Hoppas ni gillar tråden :)

Historia: Jag har ägt denna Yamaha DT50x i snart 2 år och mopeden har alltid varit speciell för mig. Den har ställt upp alla dagar om året, men ibland har man fått hjälpa den. Det var för ungefär 1,5 år sen jag tröttnade på orginal utseendet och började med att ändra lite. För varje dag som går ändrar jag någonting.

Mål: Mitt mål med denna moped är att få en moped som går extremt fort med lagom mycket trim, en bakhjulsmoped och en moped som drar till sig blickarna när man kör genom stan.

Kommande:
TNT - Transmissionskåpa Röd
TNT - Svänghjulskåpa Krom
TNT - Vevhus/Oljekåpa Vit
TNT - Kick Röd
Stylepro - Växelpet Röd


Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Sport
Vev: Orginal
Avgassystem: Orginal (Vinter), Gianelli 2T (Sommar)
Förgasare: Dellorto PHBN 16mm med 90 munstycke
Tändning: Orginal
CDI: Moric Ostrypt
Drevning: 11,13,14/60
Insug: Orginal
Luftfilter: Luftburk
Tändstift: NGK B9EG
Topphastighet: ca 100 km/h

Utseende:
Orginal kåpor med nyare dekaler
Biltema Fatbar med styrfästen
Hebo Handtag
TNT Led Baklyse

Nyaste inläggen längst ner, enligt datum!

Våren 2013
[spoiler]Inköp av mopeden 2013 då den hade gått ungefär 1300 mil och var super fräsch! Helt orginal och servad enligt milstolparna.

Bild

Under loppet av några månader körde jag med orginal dekalerna och behöll mopden otrimmad då jag hade för lite kunskap om det hela. På hösten 2013 tog jag bort dekalerna och körde den helt svart. Tyckte då detta var mycket snyggare.

Bild

2014 på våren tog jag valet att borra CDI så mopeden blev ostrypt och tog även bort pluggen. Ett val jag aldrig kommer ångra!

Sommaren gick och jag valde att börja göra allt lite seriöst.. Ett rullande projekt!

Här är en bild innan jag började "projektet"..

Bild[/spoiler]
Hösten 2014
[spoiler]Hösten 2014 börjar jag och beställa hem lite dekaler från TMX Graphics i Portugal. Det satt perfekt, och gjorde även mopeden snyggare!

Bild

Såhär blev det på mopeden.

Bild

Mer under hösten hände inte..[/spoiler]
December 2014
[spoiler]Under December börjar mopeden att leva sitt egna liv så jag tar det säkra för det osäkra och köper ny cylinder då mopeden dött flera gånger på vägen hem från skolan och flickvännen. Började med att byta tändhatt men icke som icke, det fungerade ej.

Beställde hem ett Airsal 70cc Sport och hoppades på att mopeden skulle få sig en nystart i livet. Den fick sig även en grov tvätt!

Först tömde vi den på olja vilket behövdes!!

Bild

Sen tvättade vi hela mopeden nogrant!

Bild

Cylinderbytet från ett TNT 50cc till ett Airsal 70cc. Vilken skillnad!

Bild

Men det dröjer inte länge innan något tråkigt händer.. En vecka efter cylinderbytet så värmenyper cylindern totalt då jag av misstag glömt skruva åt kylarslangen på toppen tillräckligt hårt, den lossnade.. Hehe!

Som tur gick det att rädda cylindern då den inte ens gått 20 mil!

Före honingen

Bild

Efter honingen

Bild

Det fungerar perfekt än idag och cylindern är inkörd med ny kolv.

Här är en liten film när jag gasar lite med mopeden!

https://www.youtube.com/watch?v=Cf33Wki-a-E[/spoiler]
9 Mars 2015
[spoiler]Denna helgen som varit har jag varit i Jönköping och handlat lite smått och gott. Vårens grovtvätt och polering är ju snart, då måste lagret vara påfyllt.

Bild

Notera de nya handskarna som jag köpte på jula för 79kr. Mycket sköna att stunta i och har även handflate skydd.

Men jag har smygbörjat lite idag med att polera och tvätta. Köpte även ny olja till motorn då man alltid ska vara noga att byta efter inkörning. Denna var minst lika grumlig och vit som den förra.

Bild

Detta använde jag för att polera upp fälgen. Den var helt skitig efter allt vägsalt i vinter.

Använde mig utav biltemas polerset och en borrmaskin.

Bild

Vänster Polerat/Höger inte polerat.

Bild

Den fick sig även en fin tvätt, då man måste vara noga med det så inte skiten kommer tillbaka.

Bild
Bild

Tog även ut 125:an på en liten luftning då jag snart ska ha uppkörning. Längtar till sommaren!!

Bild

Fler uppdateringar kommer inom kort, då jag ska lackera avgasröret och byta sadelöverdrag. Ska givetvis polera upp bakfälgen också![/spoiler]

10 Mars 2015
[spoiler]Idag har jag varit i skolan, och passade på att ta en super bra bild på vägen hem vid en gammal kyrka.

Bild

Jag tog mig även tiden att installera en gammal baklampa vid motorn så det lyser rött även där. Lampan som jag hade blev jag stannad med av polisen 2 gånger, så den kom till annan användning nu iallafall. Snyggt blev det!

Bild[/spoiler]