Fixa el-startmotor?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

wizzap99
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2015, 23:42

Fixa el-startmotor?

Inlägg av wizzap99 »

Nu är det så efter en krock med min Rieju smx 06:a så har jag fått en skada i knät, och just i det knät där man kickar igång mopeden :cry: därför undrar jag om det möjligtvis inte går att fixa en el-startmotor? hade varit gött som tusan gör allt för att inte behöva sälja min älskling efter all tuning jag har gjort på den! tack i förhand
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Finns förmodligen inte fästen för startmotor etc. på ett motorblock som inte haft det från fabrik, men om jag inte misstar mig finns det AM6 med elstart på vissa hojar. Den enklaste lösningen brukar vara att skaffa en sån motor, så har man det mesta man behöver.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

I ditt block utan elstart så saknas det lite hål och grejer, och ett annat svänghjul krävs.
Diverse relän måste du ju ha också, och ett batteri, med laddning, vilket vanliga AM6'or inte har.

Du kommer inte kunna fästa elstart då det saknas vissa fästen och hål på din motor som haft kick. Du kommer behöva ett annat svänghjul, relän och ett batteri.

Du kan ju testa att kicka som man gör med en scooter. stå på högersidan och kicka medvänsterfoten eller rullstarta. Det kan de ju va värt om du nu lagt ner så mycket tid på den :)
wizzap99
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2015, 23:42

Inlägg av wizzap99 »

ah det blir nog så :D
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Yamaha TZR50 har ju AM6 med elstart så kan du få tag i en sån motor så går det nog att lösa :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Finns eller har iaf funnits färdiga satser att köpa för att sätta elstart på AM6. Ex en viss årsmodell MH Ryz har enduro modellen kick men SM modellen endast elstart, och motorn är i princip samma med skillnaden bestående endast av ett hål i kåpan och lite skruvhål. Kanske missminner mig helt men jag vill verkligen minnas jag sett en sådan sats att köpas.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar