akut hjälp! drivremen pajar!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

akut hjälp! drivremen pajar!

Inlägg av Snowtiger »

Drivremen går sönder hela tiden. Det började med att den gick söder en gång då bytte jag till en lättare fjäder. Jag kollade att allt passade bra genom att dra ett sträck med en penna på variator och det såg bra ut. Jag fattar inte det går att vara ute i 5 min men över 10 då pajar den. Nån som vet?
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: akut hjälp! drivremen pajar!

Inlägg av Rainn »

Snowtiger skrev:Drivremen går sönder hela tiden. Det började med att den gick söder en gång då bytte jag till en lättare fjäder. Jag kollade att allt passade bra genom att dra ett sträck med en penna på variator och det såg bra ut. Jag fattar inte det går att vara ute i 5 min men över 10 då pajar den. Nån som vet?
Den verkar vara för spänd, hände för mig för några månader sen min orginal rem som aldrig har blivit bytt gick sönder för första gången sen efter 2 dagar köpte jag en ny rem för 259 kronor och efter 3 mil gick den sönder 2 mil hemifrån vid skolan. fick köpa en till rem och vågade inte maxa den hemåt för att jag var tvungen att få hem mopeden som stått i ett förråd i 1.5 månad. Tror att det är fel rem till din moped,kanske är den för spänd? eller så är det din variator som blir varm osv
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

den rem jag har är spänd tycker jag men det går inte att ha större om jag inte jag kör med overrange rem. Jag har borrat extra hål innanför variatorn och köpt en wingcooler.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Snowtiger skrev:den rem jag har är spänd tycker jag men det går inte att ha större om jag inte jag kör med overrange rem. Jag har borrat extra hål innanför variatorn och köpt en wingcooler.
har du slipat ned blocket så att remmen inte tar i ?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

nej jag använder inte overrange men det är det ända som är större än min rem.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

drivremmen går alltså inte av den blir i bitar och smulor. och jag kan inte hitta en längre rem :?
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Du ska ju köra in remmen ett tag också 2 till 3 mil eller lite längre jag fick köra in min rem längre än 3 mil på min yamaha aerox jag kände när den var inkörd. Men vet inte vad felet är för dig tyvärr. Men du kanske fortfarande har för hård tryckfjäder den byter man bara om den slirar.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Snowtiger skrev:kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Min rem var det små små korn utav, remmen hade lindat runt ett snöre runt kopplingen så jag fick dra loss snöret från kopplingen .. :shock:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Rainn skrev:
Snowtiger skrev:kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Min rem var det små små korn utav, remmen hade lindat runt ett snöre runt kopplingen så jag fick dra loss snöret från kopplingen .. :shock:
samma för mig hände förut
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Snowtiger skrev:
Rainn skrev:
Snowtiger skrev:kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Min rem var det små små korn utav, remmen hade lindat runt ett snöre runt kopplingen så jag fick dra loss snöret från kopplingen .. :shock:
samma för mig hände förut
Just nu har jag lånat en rem av min kompis men den satt på en 100cc vivacity och just nu så verkar den ha klarat sig hem till mig (2mil) utan problem.. kanske ska vara något med att remmen ska slitas in? hehe
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

fan tar ju sån tid. men hur länge tror du man ska slita in den? Och hur spänd tror du drivremmen ska va?
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jag skrev ju på ett ungefär hur länge man ska köra in variatorremmen 2 till 3 mil har en mc gubbe sagt till mig men som sagt jag kanske fick köra in min rem 4 till 5 mil vet ej men min moped är original förutom att v-ringen är borta så den är väldigt slö så jag kände att det gick lite tungt när jag skulle iväg. Men jag undrar om variatorremmen slirade nåt innan du började byta tryckfjäder?. Min gissning är att det kanske ska finnas ett spel på 1 cm kanske?.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

första tryckfjädern var på 26 kg fattar inte hur det kunde hålla så länge förrut men det gjorde det. Och remmen sitter så tajt att jag måste trycka ihop kopplingen för att få på den.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej men det är inget konstigt att man måste trycka ut kopplingen för att lägga i remmen längst ner i kopplingen det underlättar vid montering av ny rem då det blir lättare att lägga remmen runt vevaxeln. Men vad var anledningen att du bytte tryckfjäder från början då?.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

den kopplade när man stod still och när man inte gasa. Sen remmen slets ut snabbt men vet intr hur den kunde hålla så länge förut.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jag tror felet ligger i kopplingen för hård tryckfjäder eftersom den låg på fast du stod stilla och inte gasade du kan ju prova att rengöra allt i kopplingen annars om du vill har du gjort nåt på mopeden än alltså fixa nåt? slirade den på remmen med original tryckfjädern?.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

går inte att ha lättare tryckfjäder tydligen och har inte gjort något specielt
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej hoppas verkligen du får ordning på mopeden framöver lycka till.
Skriv svar