Drivremen går sönder hela tiden. Det började med att den gick söder en gång då bytte jag till en lättare fjäder. Jag kollade att allt passade bra genom att dra ett sträck med en penna på variator och det såg bra ut. Jag fattar inte det går att vara ute i 5 min men över 10 då pajar den. Nån som vet?
Snowtiger skrev:Drivremen går sönder hela tiden. Det började med att den gick söder en gång då bytte jag till en lättare fjäder. Jag kollade att allt passade bra genom att dra ett sträck med en penna på variator och det såg bra ut. Jag fattar inte det går att vara ute i 5 min men över 10 då pajar den. Nån som vet?
Den verkar vara för spänd, hände för mig för några månader sen min orginal rem som aldrig har blivit bytt gick sönder för första gången sen efter 2 dagar köpte jag en ny rem för 259 kronor och efter 3 mil gick den sönder 2 mil hemifrån vid skolan. fick köpa en till rem och vågade inte maxa den hemåt för att jag var tvungen att få hem mopeden som stått i ett förråd i 1.5 månad. Tror att det är fel rem till din moped,kanske är den för spänd? eller så är det din variator som blir varm osv
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
den rem jag har är spänd tycker jag men det går inte att ha större om jag inte jag kör med overrange rem. Jag har borrat extra hål innanför variatorn och köpt en wingcooler.
Snowtiger skrev:den rem jag har är spänd tycker jag men det går inte att ha större om jag inte jag kör med overrange rem. Jag har borrat extra hål innanför variatorn och köpt en wingcooler.
har du slipat ned blocket så att remmen inte tar i ?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Du ska ju köra in remmen ett tag också 2 till 3 mil eller lite längre jag fick köra in min rem längre än 3 mil på min yamaha aerox jag kände när den var inkörd. Men vet inte vad felet är för dig tyvärr. Men du kanske fortfarande har för hård tryckfjäder den byter man bara om den slirar.
Snowtiger skrev:kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Min rem var det små små korn utav, remmen hade lindat runt ett snöre runt kopplingen så jag fick dra loss snöret från kopplingen ..
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Snowtiger skrev:kör på 20 kg nu men går det med mindre hittar typ inge
Min rem var det små små korn utav, remmen hade lindat runt ett snöre runt kopplingen så jag fick dra loss snöret från kopplingen ..
samma för mig hände förut
Just nu har jag lånat en rem av min kompis men den satt på en 100cc vivacity och just nu så verkar den ha klarat sig hem till mig (2mil) utan problem.. kanske ska vara något med att remmen ska slitas in? hehe
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Jag skrev ju på ett ungefär hur länge man ska köra in variatorremmen 2 till 3 mil har en mc gubbe sagt till mig men som sagt jag kanske fick köra in min rem 4 till 5 mil vet ej men min moped är original förutom att v-ringen är borta så den är väldigt slö så jag kände att det gick lite tungt när jag skulle iväg. Men jag undrar om variatorremmen slirade nåt innan du började byta tryckfjäder?. Min gissning är att det kanske ska finnas ett spel på 1 cm kanske?.
första tryckfjädern var på 26 kg fattar inte hur det kunde hålla så länge förrut men det gjorde det. Och remmen sitter så tajt att jag måste trycka ihop kopplingen för att få på den.
Okej men det är inget konstigt att man måste trycka ut kopplingen för att lägga i remmen längst ner i kopplingen det underlättar vid montering av ny rem då det blir lättare att lägga remmen runt vevaxeln. Men vad var anledningen att du bytte tryckfjäder från början då?.
Jag tror felet ligger i kopplingen för hård tryckfjäder eftersom den låg på fast du stod stilla och inte gasade du kan ju prova att rengöra allt i kopplingen annars om du vill har du gjort nåt på mopeden än alltså fixa nåt? slirade den på remmen med original tryckfjädern?.