Effekten kommer efter ett tag, slider!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Effekten kommer efter ett tag, slider!

Inlägg av Nixxen »

Hej!
Har problem med slidern. När jag gasar iväg så tar det ett tag innan effekten kommer och är allmänt seg. Har detta med fjädrarna att göra? Eller vad ska jag göra för att få gasresponsen direkt??

Zx, 3G vikter, sen sitter det på blå tryck och gula fjädrar (tror jag)


Mvh[/code]
Åh Lilla Boone!
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Eftersom de är en 2 taktare så kommer ju effekten på högre varm om de är det?
Och eftersom det är en scoter med variator så är det ett litet "glapp" mellan att motorn varvar up och att variatorn växlar ut. Men jag kan ha fel, är värdelös på scotrar :(
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rätt inställd variator så ska det börja driva när motorn har sin maxeffekt. ;) Det svåra är dock att få till den inställningen!

Jag skulle säga lättare vikter, men 3g låter lätt nog tycker jag.
Jag är tyvärr ingen scooterexpert. :P
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Hårdare kopplingsfjädrar enligt mig.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Ganska typiskt fenomen när kopplingsfjädrarna är för mjuka prova hårdare fjädrar är det någon som vet vilket varvtal zx rören slår till vid? om man vet det är det bara att sätta i fjädrar som slår ut precis innan zx börjar jobba.
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Hade samma problem med min Aerox för något år sen då kunskapen inte var så stor, höll på i variatorn i MÅNGA timmar men inget hjälpte så jag ställde undan den. Sen när jag tog ut den på vintern för att en kille skulle köpa den gick den helt perfekt, det var munstycket som var för stort!
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

Börja med att ställa in förgasaren helt rätt. Som Pasha sa så kan det vara för stort huvudmunstycke så börja med att kolla tändstiftet efter en stunds körning (obs du måste stänga av tändningen i farten)

Ett zx rör ger max effekt efter 6500 varv. Jag tycker att du ska testa att köra med 4g vikter då de kan bli lite klent med 3g och de mest varvar för högt med ett såpass lågvarvigt rör.

Man brukar rekommendera att använda gula eller vita kopplingsfjädrar så de släpper vid 6000-7000 varv så fjädrarna är inget problem.

Om det fortfarande inte blir nått "ryck" så kan du lossa kopplingen och kolla hur kopplingsbackarna ser ut. det kan vara värt att köpa en Malossi Fly Clutch om den gammla är sliten.

:) :)
Skriv svar