Aprilia sx 125 någon?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Pengen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2015, 19:47

Aprilia sx 125 någon?

Inlägg av Pengen »

Hejsan allihopa.

Nu har det blivit dags för mig att skaffa lätt mc, och jag har planerat köpa en Aprilia sx 125 men då det är en hyfsat ovanlig modell undrar jag om det är någon här på TSR som har en, undrar om ni skulle kunna dela med er av era erfarenheter och tips 8)

Har hört att det är i stort sätt samma motor som i rs 125, är det så?
Hur står den sig i jämförelse mot motsvarande modeller från KTM, Husqvarna, Husaberg osv?
Är det med serviceintervallerna? Dyrt/svårt att få tag i delar?
Var sitter alla strypningar?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: Aprilia sx 125 någon?

Inlägg av GurkMarmelad »

Pengen skrev:Hejsan allihopa.

Nu har det blivit dags för mig att skaffa lätt mc, och jag har planerat köpa en Aprilia sx 125 men då det är en hyfsat ovanlig modell undrar jag om det är någon här på TSR som har en, undrar om ni skulle kunna dela med er av era erfarenheter och tips 8)

Har hört att det är i stort sätt samma motor som i rs 125, är det så?
Hur står den sig i jämförelse mot motsvarande modeller från KTM, Husqvarna, Husaberg osv?
Är det med serviceintervallerna? Dyrt/svårt att få tag i delar?
Var sitter alla strypningar?

Tack på förhand!
Jag har en MX 125'a och vi har likadana motorer som rs125'an.

finns 2st modeller på motorn och det är rotax 122 som sitter i de äldre modellerna och rotax 123 som sitter i de nyare.
Aprilia SX,MX,RX och RS har likadana motorer (rotax 122 och 123).
Rotax 123 är lite annorlunda än 122 då cylinder och hela toppen går inte att byta mellan 122 och 123. Växellådan ska dock vara samma mellan modellerna som jag har förstått.

Står sig bra mot ktm då vi kan få ca 26-32 hästar (beroende på setup) och ktm'n får ca 28-34 så det är inget problem att hänga efter en ktm.

Delar köper man på ajsutton, pjme och ebay som är de största och säkraste som jag handlat från, inga problem med leverans eller beställningar. Vissa delar kan vara dyra men de flesta sakerna har acceptabla priser.

Om du tänker på en helt original sx 125'a med rotax 123 motorn så har du strypning i cdi'n som fuckar upp tändkurvan över 5k varv så du får mindre power för att vara skonsam mot miljön (jävla bullshit). denna strypning kan du dock lätt ta bort med en borrmaskin och silikon.
Sen så har du en vanlig snorkel i luftburken, inlägg och massa onödigt skräp i kröken.

Sen så finns det 2st olika avgasventiler, mekanisk som styrs av trycket i cylinder och en som styrs av en solenoid som öppnar och stänger beroende på motorns varvtal. den sistnämnda kallas E-RAVE och är den säkraste och bästa men när du får strul med den så kan det vara ett jävla jobb att hitta felet. Den andra modellen som styrs av trycket i cylindern kallas RAVE2 och är en vääldigt enkel design som är superlätt att fixa om den strular. nackdelen med denna är att den ibland kan sätta sig om man kör på för låga varvtal hela tiden, E-RAVE kan nästan inte sätta sig då den har en självrengöringsmekanism som rör bladet upp och ned när man ligger på låga varvtal.

Om du har mer frågor så fråga på! Inte många som har rotax 122 eller 123 motorn så jag försöker sprida allt jag kan för att hjälpa andra då det inte finns supermycket info på nätet
Pengen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2015, 19:47

Re: Aprilia sx 125 någon?

Inlägg av Pengen »

Tack så mycket för ditt svar, var verkligen till hjälp!
Om det fanns fler hjälpsamma personer som du på internet så skulle världen vara en bättre plats.
Skriv svar