Luftfilterboxen??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gustavjuhlin
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 januari 2015, 11:08
Ort: karlskrona

Luftfilterboxen??

Inlägg av gustavjuhlin »

Hej! Funderade på att köpa ett sportfilter tills jag såg att det inte lär få plats eftersom fjädringen sitter för nära! Så jag undrae om det finns några pluggar i luftfilterboxen som man skulle kunna ta bort istället för att köpa nytt filter, och hur isåfall tar man bort dem? Skulle man kunna ha ett sportluft i orginalboxen? Har en Peugeot xps 05
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Re: Luftfilterboxen??

Inlägg av Drivenx »

gustavjuhlin skrev:Hej! Funderade på att köpa ett sportfilter tills jag såg att det inte lär få plats eftersom fjädringen sitter för nära! Så jag undrae om det finns några pluggar i luftfilterboxen som man skulle kunna ta bort istället för att köpa nytt filter, och hur isåfall tar man bort dem? Skulle man kunna ha ett sportluft i orginalboxen? Har en Peugeot xps 05
Vet ej hur det är med strypningar på en xps men det brukar ofta sitta en "skorsten" i luftburken som gör att den inte kan suga i sig så mycket luft som en egentligen skulle kunna. Den brukar man kunna plocka bort alt. borra upp :)
Det var ju träligt.

Följ mitt Beta RR-projekt med EBS050-block :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58564
gustavjuhlin
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 januari 2015, 11:08
Ort: karlskrona

Inlägg av gustavjuhlin »

Tack! Ger detta samma effekt som ett sportluftfilter och behöver jag gå upp i strl på munstycket?
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

gustavjuhlin skrev:Tack! Ger detta samma effekt som ett sportluftfilter och behöver jag gå upp i strl på munstycket?
Får den i sig mera luft behöver du nog gå upp ett par storlekar för att den ska gå rent och optimalt. liten marginell effekt ökning blir det kanske genom att ta bort strypningen i luftfiltret.

Att sätta på ett sport filter på en original förgasare är ju bara en onödig utgift. Det blir oftast ingen större skillnad i effekt och inge bra om det är blött ute heller då den suger i sig fukt och går sämre och i värsta fall dör då vatten kommer in i cylindern.
Det var ju träligt.

Följ mitt Beta RR-projekt med EBS050-block :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58564
Skriv svar