moppen död

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gurrgangsta
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 februari 2015, 18:05

moppen död

Inlägg av gurrgangsta »

Tjena tjena.

Ska på en moppe träff imorgon och Insåg igår att motoroljan i min fyrtaktare var slut. Jag hade ingen olja hemma så jag fyllde oljetanken med olivolja då jag hört att det är ett ganska vanligt alternativ.
Den startade och gick bra i början men efter en stund bara den dog, nu vill den inte starta ( den verkligen helt död).

Någon som vet felet? måste verkligen kunna ha den imorgon.b
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

ja du olivolja kanske inte var så bra ändå. Testa kompressionen om den är låg är kolv/cylinder antagligen skuren :?
gurrgangsta
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 februari 2015, 18:05

Inlägg av gurrgangsta »

säker :(
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

säker är jag inte men innan vi drar de värsta slutsatserna kan du testa så du får gnista och spring ner till närmaste mack och köp riktig olja
Användarens profilbild
Över Gränsen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 augusti 2014, 21:02
Ort: Malmö

Inlägg av Över Gränsen »

Olivolja låter inte helt rätt när det ska vara motorolja. Rekommenderar att man köper "riktig" olja när det ska användas till motorer. Bara ett tips :D :wink:
Följ och njut av oss som går ÖVER GRÄNSEN

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCCdOjy ... 5Iteyq4_Xg

Facebook:
https://www.facebook.com/pages/%C3%96ve ... 6331397606

Instagram: @over_gransen
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Re: moppen död

Inlägg av Drivenx »

gurrgangsta skrev:Tjena tjena.

Ska på en moppe träff imorgon och Insåg igår att motoroljan i min fyrtaktare var slut. Jag hade ingen olja hemma så jag fyllde oljetanken med olivolja då jag hört att det är ett ganska vanligt alternativ.
Den startade och gick bra i början men efter en stund bara den dog, nu vill den inte starta ( den verkligen helt död).

Någon som vet felet? måste verkligen kunna ha den imorgon.b
Att du har testat att ha olivolja istället för motorolja vet jag inte hur illa det är men låter inte optimalt. Vet dock att man kan köra en volvo 240 på rapsolja som motorolja då jag sett ett reportage om detta :)

Det du kan börja med att kolla är ju de tre viktigaste sakerna för att den ska starta, bränsle, luft och gnista. Luft har du nog om du inte bor i ett vakum ;) men bränsle och gnista kan du ta och kolla upp.

1: Börja med att lägga stiftet mot en jordad del t.ex. blocket och kicka för att se om det kommer gnista. gör det de kan du fortsätta.

2: Blås ut cylindern så den blir torr och torka av tändstiftet, skruva sedan i det och kicka ett tag och se om stiftet blir blött.
Det var ju träligt.

Följ mitt Beta RR-projekt med EBS050-block :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58564
Skriv svar